• Lilla skruttis

    parfymfritt tvättmedel?

    Jag har hört att man ska tvätta alla nya kläder man köper till bebisen men är det verkligen nödvändigt?En del grejer som fleece och lurviga plagg vill man ju inte tvätta i onödan för de blir ju fortare fula då....... Och så har jag hört att man ska tvätta alla bebisens saker i parfymfritt tvättmedel och parfymfritt sköljmedel men måste man verkligen det, har ju precis köpt nytt och då måste man köpa allt nytt igen i parfymfritt då i så fall..... Hur har ni gjort/tänker göra?

  • Svar på tråden parfymfritt tvättmedel?
  • lenka

    Tvättar allt i parfymfritt tvättmedel och sköljmedel. Har gjort så i flera år. Använder med parfym bara till träningskläder (som annars luktar illa).

  • mammapappabebis

    Att det blir luddigt är väl en uppoffring man får göra, antingen det eller att riskera att bebben får utslag pga kläderna, eller parfymen i tvättmedlet. Har du en maskin med extra sköljningar är det också ett plus! Tvättmedel går alltid åt, använd det med parfym till dina egna kläder  

    Jag tvättade också alla gosedjur och sköljde av plastleksaker, av samma anledning. Alla nappar och nappflaskor ska också kokas innan första användning. Det är ett kärt besvär och ganska mysigt att känna att man ansträngt sig lite extra! Plus att det är nåt att göra i väntan på förlossningen!

    Lycka till!


    ~♥ Astrid 08-12-08 ♥~
  • Ragnar

    Vi tvättar alla nya kläder innan vi använder dem, inte bara barnkläderna, och använder bara parfymfritt tvättmedel. När det gäller flis och luddiga ytterplagg måste de ju tvättas förr eller senare ändå, så jag skulle inte tagit risken att inte göra det bara för att kunna tvätta de en gång mindre. Tror inte att det blir så stor skillnad om man tvättar kläderna 9 eller 10 gånger.

  • Dr Mupp

    Alla kläder tvättas innan första användning förutom ytterkläder, de får gå utan tvätt. Har aldrig använt sköljmedel och använder bara parfymfritt tvättmedel.

  • Hanna36

    barnläkarna rekommenderar att man tvättar alla kläder och använder parfymfritt tvättmedel, helst inget sköljmedel alls.
    Detta är inget du "MÅSTE", men det är vad som rekommenderas... själv gör jag det.. =)


    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • carola1977

    Med tanke på alla kemikalier i nya kläder och att bebisar stoppar det mesta de kommer åt i munnen så tvättar vi allt. Pga att jag är allergisk mot parfym tvättar vi sedan länge allt i parfymfritt och jag önskar att alla gjorde det så jag slapp få astmaanfall titt som tätt .

  • sarsparis

    Kläder innehåller kemikalier och överskottsfärg som försvinner i tvätt, skulle aldrig tänka tanken att sätta på mig själv eller mitt barn otvättade kläder.

    Om vi ska prata tvättmedel så ska man välja ett skonsamt och parfymfritt tvättmedel. jag är känslig och så även min son har det visat sig. Det enda som funka på mig är neutral, allt annat får jag klåda av.

  • Skruttensmamma

    Vi tvättar alla nya bebis/barnkläder. Jag gick oxå över till parfymfritt när vi skulle börja tvätta barnkläder, men sambon missade det och köpte hem mer parfym-tvättmedel. Men det använder man snabbt upp till sina egna kläder.

    Jag tvättar alltid mina egna nya kläder oxå. Jag provar ibland att sätta på mig nya kläder utan att tvätta, men nästan alltid börjar det klia inom en timme... Det är ofta mycket kemikalier i nya kläder...

Svar på tråden parfymfritt tvättmedel?