• Mammut och Papput

Berätta om din glassbomb!

Jag har 1-årig bröllopsdag i helgen och jag tänker överraska min man med en glassbomb. Han älskar glass! Han lyser upp som ett barn på julafton om han får glass och han äter oftast direkt ur glasspaketen.

Tyvärr har jag aldrig gjort glassbomb förr... Har ni någon erfarenhet att dela med er av, både vad gäller smaker och själva tillagningen som är en liten process... Roliga tips på garnering vore också kul =)

• Svar på tråden Berätta om din glassbomb!
  • lunkentuss

En supergod jag gjorde var med gammaldags vanijglass på utsidan o fyllningen var hallonsorbet..!

Ett tips är att låta glassen vara i rumstemperatur, då är det lättare att trycka ut den i skålen o få ett "hål" där man lägger i sorben (elr vad man nu tar i) och glöm INTE att klä insidan av skålen med plast INNAN du har i glassen. Då får du ett ****** att få ut glassbomben sen xD I know... ^^

Jag brukar faktiskt ta knytväven o trycka ut glassen med tills hålet blir lagom stort. Tycker det e enklast

• lunkentuss

Gelehallon uppepå en sån vanilj/hallonbomb e fint

• Mammut och Papput

Jag ska försöka komma ihåg det där med plastfolien =)
    Ni har inte testat metoden (där man gör glassen själv också) att ha en bunke i en annan bunke i frysen för att få en grop? Och sedan ta bort den övre bunken för att fylla hålet och frysa ännu en gång? Jag antar att det finns flera sätt att göra på....

Trycker man själv ut glassen så blir det väl lite mer mönster också.

• lunkentuss

Mammut och Papput skrev 2009-09-11 15:23:29 följande:

Jag ska försöka komma ihåg det där med plastfolien =) Ni har inte testat metoden (där man gör glassen själv också) att ha en bunke i en annan bunke i frysen för att få en grop? Och sedan ta bort den övre bunken för att fylla hålet och frysa ännu en gång? Jag antar att det finns flera sätt att göra på.... Trycker man själv ut glassen så blir det väl lite mer mönster också.
    Jag försökte det där med att trycka med en bunke, men det fixade jag inte alls. Blev bara kladdigt...

Blir ju kladdigt när man gör med näven också såklart, men då får man iaf ett hål ^^ Glassen är så pass mjuk så man bara stryker ut ojämnheterna efteråt så inte blir det ojämnt Det är ju dessuto inuti så det märks ju inte så mkt om det nu skulle vara lite ojämnt elr så
  • Mamma till bröderna bus

vi gjorde en glassbomb till nyår en gång, då hade vi vaniljglass ytterst och chokladglass inne, gjorde som himmelsflickan, blir slät och fin. vi garnerade med en marängsvan och isfackla.. maräng svanen var inte alls svår att göra.. halsen gör man som ett S men mindre krokig.. vingarna 3 rader maräng som man avslutade som en vinge.. svårt att förklara, men det var lätt. vi gjorde flera halsar och flera vingar så att vi kunde välja vilka delar vi ville ha..

• Thursday

Jag gjorde min första nyss, med hjälp av glassmaskinen. Gjorde en sats vaniljglass med krossad daim i, smetade ut i lagom stor bunke. Nästa dag gjorde jag en sats blåbärsglass och hällde i hållet, och så frös jag in rubbet. Toppensnyggt och gott.

• Mammut och Papput
    himmelsflickan skrev 2009-09-11 15:26:27 följande:
    Mammut och Papput skrev 2009-09-11 15:23:29 följande: Jag försökte det där med att trycka med en bunke, men det fixade jag inte alls. Blev bara kladdigt... Blir ju kladdigt när man gör med näven också såklart, men då får man iaf ett hål ^^ Glassen är så pass mjuk så man bara stryker ut ojämnheterna efteråt så inte blir det ojämnt Det är ju dessuto inuti så det märks ju inte så mkt om det nu skulle vara lite ojämnt elr så
    Nä jag får tänka så känner jag =) Tänker nog göra receptet ovan och då måste man ju ha en bunke med rund botten men det hade jag inte, den är en vanlig plastbunke från ikea med kant.. men som du säger, det som är inuti syns ju inte =)
    Hoppas jag lyckas nu...

Du tror inte att det räcker att spola varmt vatten på utsidan av bunken för att få den att släppa?
  • Mammut och Papput
    versan skrev 2009-09-11 15:29:41 följande:
    Man kan fylla en glassbomb med snudd på vad som helst. Jag brukar göra en barnvänlig. Vaniljglass, ringlad chockladsås och maränger i och så chokladglass. kika här så ser du hur dom ser ut. www.eniro.se/query&search_word=gl...
    Jag har googlat på bilder men man tror ju det är proffs som gör dom. Jag har föreställningen om hur fin min kommer att bli.. Men i själva verket blir det nog inte allt för vackert... Hehe. Funderar faktiskt på att garnera med maräng..
  • lunkentuss

Mammut och Papput skrev 2009-09-11 15:30:52 följande:

Du tror inte att det räcker att spola varmt vatten på utsidan av bunken för att få den att släppa?
    för mig blev det som ett vakuum inuti så den gled bara runt, men släppte inte :S
  • m a r i a

Gjorde, för många år sedan, denna glassbomb till en nyårsafton:

Köp 2 liter vaniljglass, typ Big pack-liknande. Blanda 1/5 av glassen med hackad mörk choklad och 1/2 av glassen med hackade jordnötter och kolasås. (Rör inte för mycket eftersom all kolasås då 'försvinner' i glassen!)

Klä en bunke med plastfolie och smeta ut glassen med chokladhack över hela insidan av bunken. Ställ genast i frysen tills den stelnat. Ta sedan ut igen och smeta jordnöts- och kolasåsglassen över hela insidan av hackade-chokladglassen. Genast in i frysen igen och låt stelna. Sedan tar du ut bunken igen och fyller resterande glassbunken med hallonsorbet och så in i frysen en gång till, tills allt stelnat.

Tänk på att ta ut den lite innan den ska serveras så att den inte är stenhård. Stjälp ut glassen på ett stort fat och dra bort plastfolien. Jag garnerade med tomtebloss och exotiska frukter och bär, typ physalis, färsk ananas, kiwi etc.

Lite olika moment men ganska enkelt ändå.

Matilda 070604 & Lillasyster kommer i december!
  • m a r i a

Haha, jag menar givetvis att man ska blanda 1/2 av glassen med shokladhacket, och inte 1/5....

• m a r i a

"shoklad", snyggt..*börjar bli trött och borde fundera på att gå hem snart...*

• Mammut och Papput

m a r i a skrev 2009-09-11 15:36:29 följande:

"shoklad", snyggt..*börjar bli trött och borde fundera på att gå hem snart...*
    Haha =) Det lät gott i alla fall!
Svar på tråden Berätta om din glassbomb!