• TeAmo

Någon som är allergisk mot majs?

Jag har en veteallergi, vilket gör att jag kör på mycket majsprodukter. Idag åt jag en gratäng med majsmjöl och annat som innehöll majs. Jag fick ett svagt illamående efteråt och vart typ 'speedad', ungefär som när jag får i mig vete. Kan man verkligen vara allergisk mot majs? Hur ska jag kunna ersätta den?

• Svar på tråden Någon som är allergisk mot majs?
  • Anonym

japp, man kan vara allergisk mot majs. det finns väl rismjöl som man kan baka på ?

• Portis

Vi har precis gjort samma upptäckt med vår dotter. Äntligen ahr vi kommit fram till vete och majs. Den kombinationen är inget att hurra för visserligen men skönt att veta vad det är. Vår dotter är 1,5 år och hon blir väldigt speedad, irriterad, arg och får ont av vete och majs. Dietisten har tyckt att det skulle vara för osannolikt att hon inte skulle tåla varken majs eller vete. Därför känns det "skönt" att hitta ditt inlägg här även det som sagt inte är någon rolig kombination.

Baka på rismjöl är inte lätt, jag försökte idag första gången. Gjorde brödkakor i stekpanna. Har inget recept, men vet att dietisten har ett men det fick vi inte eftersom hon inte tyckte det var nödvändigt :(
    Vet du om hirs är gjort av majs?
    Vår dotter kan inte äta glutenfria produkter heller eftersom de är baserade på antingen vete- eller majsstärkelse. Kan du äta något som är gjort på det?
    Rismjöl är det enda jag kan säga att man kan ersätta med, men det är galet svårt att baka på! Återkommer med recept om du vill, när jag tvingat ur dietisten det:)

• Anonym (hm)

jag tål inte majs iaf(kan äta liiiiite), magen kan inte smälta det.. får jätteont, den blir uppblåst i några dagar,det kör runt och när jag rapar&pruttar så luktar det Svavel!!!..
    likaså får jag med jordnötter-men då ännu värre.. :/

så svaret är självklart ja man kan vara allergisk mot majs..

Svar på tråden Någon som är allergisk mot majs?