Vet nån om det är farligt med uvi i början av sin graviditet??
JAg är i vecka 5 å nyss var jag på toan å då sved det å en liten stund efter...kan detta påverka fostret??
JAg är i vecka 5 å nyss var jag på toan å då sved det å en liten stund efter...kan detta påverka fostret??
Jag undrar samma sak. Någon som kan svara?
Jag vet inte hur det är så där tidigt, men det är bevisat farligt senare i graviditeten.
Misstänker man UVI som gravid ska man alltid se till att få göra en odling. Däremot är det nog ingen fara att vänta till på måndag med det.
(om man är sådär kort gången alltså. Är man längre gången och får sammandragningar bör man kolla det direkt.)
Det är aldrig bra att gå med en uvi under graviditeten.. Det finns forskning som tyder på att mammor med cp skadade barn oftare hade uvi under gravditen än andra.. Och så kan man föda för tidigt eller tom få missfall... För det kan bli en infektion som sprider sig. Obs: KAN BLI - i ovanliga fall.
MEN, det hör till att springa och kissa och att det känns som det trycker på i början.
Så ta det lugnt, man kan ta ett test hos bm som visar om man har det.
Om man läser om typ allting under en graviditet är det farligt.. Om du drack lite innan du visste om det, om du åt ost osv... Så ta det bara lugnt nu =) Jag hade uvi under min förra grav. och när jag läste om det blev jag livrädd, men det är bara i extrema fall något händer. Som med allting annat.
Eftersom du inte har fått bekräftat än att det är UVI kan jag tala om att jag har haft samma känsla i början av min graviditet samt igen sen en vecka tillbaka och det är INTE uvi, har gjort två odlingar nu så är säker. I mitt fall tror de att det beror på att jag dricker för lite. Har inte riktigt lärt mig än hur mycket vätska kroppen behöver nu när man är gravid.
Men skulle ändå rekommendera dig att testa så snart som möjligt. Är ju aldrig bra att gå med UVI längre än nödvändigt. Finns test på apoteket om du inte vill åka in till jourcentralen.
Ja, jag har också kännt som att jag har uvi sen jag blev befruktad så att säga. Jag har ännu inte kommit iväg för att testa, jag tror det är vanliga gravsymtom. Testade med sticka hemma från apoteket men det blev inget.
Om du misstänker uvi så kolla upp det. Det är alrdig bra att gå med uvi. Det är bra att dricka vatten med citron, eller apelsinjuice. MKT dricka överhuvudtaget, spec som gravid.
okej tack för era svar...nu dpm senaste gångnera har det inte gjort ont alls..så himla skumt..kanske är i början som en sa härinne... ska köpa tranbärsjuice:)
Jag är i vecka 5 och har precis idag konstaterat att jag har uvi. Jag var till jourcentralen och fick antibiotika utskrivet. Jag var jätteorolig för att det skulle vara farligt men läkaren lugnade ner mig rejält. Enligt honom är det inte alls så farligt men däremot så är det lättare att få njurbäckeninflammation när man är gravid och det bör därför behandlas. När jag frågade om risken är större för missfall sa han att risken är så minimal att det nästan inte finns. Alltså att risken skulle vara större än vid graviditet utan uvi. Dessutom är det väldigt lätt att få uvi under graviditet och det är väldigt vanligt. Vissa får behandlas igenom hela graviditeten tom.
Min oro taggades ner rejält i alla fall. :) Men om du har besvär så tycker jag att du ska lämna ett urinprov!!
I vecka 5 stämmer det säkert att det inte är någon fara. Senare i graviditeten så står UVI för 1/3 av alla för tidiga förlossningar, så senare är det inte alls bra.
Jag har också varit och kollat nu, det var inget men dom skulle skicka det på odling för säkerhets skull. Fick träffa en kanon doktor, tänk om man alltid hade sån tur med läkare.
Jag behandlades för UVI utan att jag visste att jag var gravid (runt v 5) och fick penicillin. När jag kom på att jag var gravid ett par v senare blev jag orolig o talade med läkaren på MVC o det var absolut ingen fara.
Hej!
Jag har haft UVI från första början är inne på min 5e antibiotika kur.. såååå jobbigt!!
Är i V 33 + 4 nu så snart är det över, har haft sammandragningar pga UVI sen i mitten av min graviditet och det har inte varit så kul, har varit halvtidssjukskriven i en månad nu men vart idag heltidssjukskriven när jag var var på specialmödravården/förlossningen och kollade upp lite märkliga symtom, går på en kur nu ska ta sista tabletten ikväll men testet visade fortfarande UVI.. Helt otroligt... "suck" Jag har inte alls fått så mycket info tyvärr, mvc har bara skrivit ut ny antibiotika hela tiden och sagt att det är jättevanligt.. Har inte kännt av UVI på något annat sätt än trängningar och sammandragningar, trodde det var normalt att få gå upp 10 ggr per natt och kissa för mvc sa att det är heeelt normalt... grrrrrr!
Lycka till allihopa