• karin47

Sänkta mitt FSH-värde från 18 till 5,4

Hej alla systrar!
    måste meddela att jag idag fick veta mitt nuvarande fsh-värde, det var 5,4.
    i juni var mitt värde 18, då startade jag att knapra Agnus Castus som jag köpt på vitaminbutiken kenkou.
    Agnus Castus är mycket använt i bla Tyskalnd och min brevvän där fick efter 15 års barnlöshet barn efter att hon ätit Agnus Castus. Agnus Castus går under en massa namn bl a mönchspfeffer (ty) och munk pepper (eng). jag fattar inte varför man inte använder det i Sverige!!! kanske är man skeptisk till naturläkemedel, men alla läkemedel kommer ju ursprungligen från naturen...
    jag åt de 60 tabletterna i 2 månader. kenkous piller är starka, jag har jämfört med andra...
    hoppas jag hjälpt till att skapa en framtida baby boom. då vore jag glad!

• Svar på tråden Sänkta mitt FSH-värde från 18 till 5,4
  • SisselaM

Hej Karin47,
    Intrssant. Har en fråga.
    har du slutat äta det vid ägglossning och börjat igen nästa månad eller ätit hela tiden?

• karin47

Jag började lite inpå cykeln. har inte fått klarhet hur/när man ska ta börja ta dem egentligen. bara att man ska göra en kur på 2-3 månader, och ta tabletterna hela tiden varje dag. så mina tabletter räckte 2 månader... om du kan lite tyska kan du googla på mönchspfeffer. det är ett standardpreparat i tyskland... kärt barn har många namn och ibland heter preparatet oxå Vitex Agnus Castus.

• SisselaM

Hej Karin,
    tack för svar. Jag försöker bli gravid varje månad så jag slutar ta det vid ägglossning för jag har hört att det ska vara kontraindikatoriskt (dvs kunna leda till mf om man blivit gravid).

Tog du det efter ägglossning även den månaden du blev gravid eller slutade du vid ägglossning då?

• karin47

Hej Sissela!

jo, någonstans har jag också hört att preparatet är kontrainikatoriskt, men jag började ta preparatet den 11 juni och slutade den 11 augusti, beaktade inte ägglossning, för jag hade hört mig för med min tyska kompis och hon hade tagit det en HEL PERIOD. just nu vet jag inte om jag är gravid, men jag var helt matt och illamående för en vecka sen, så jag hoppas ju....
    kanske man kan googla "how to take (vitex) agnus castus" för säkerhets skull

• Pimpinellan

Säljs bl.a som Femicur i Sverige och då mot PMS. Ska tydligen bl.a sänka prolaktinnivån.

• callimero

Rotade fram ett preparat mot PMS jag köpte för längesen på Apoteket, Ziara.
    Verkar innehålla just detta? Står inget om att man ska göra upphåll vid ÄL. Effekt uppnås efter 3 månaders behandling står det.

• Pimpinellan

Säljs på Apoteket under namnet Ziara. Även då mot pms. Kna ju vara värt att testa.

• karin47

jag är inte riktigt säker hur de räknar styrkan. det stod något om 1000mg, men sedan läste jag på innehållet och då räknade de på ett annat sätt så stod det 100mg.?! (ändå en hästkur!!) jag tror det var så, har inte burken hos mig nu. återkommer imorgon om det förhöll sig annorlunda.
    Femicur har betydligt lägre styrka vet jag dock...
    om någon kan lite tyska kan det vara intressant att gå in på www.9monate.de
    under "mönchspfeffer" har de lite FAQ som kan vara intressant
    Medlet används där sedan 50-talet... så det är beprövat.

Svar på tråden Sänkta mitt FSH-värde från 18 till 5,4