• TeAmo

Ni som inte tål mjölk

Jag är laktosintolerant, och tål inte laktosfria produkter alls, får jätteont i magen av det (alltså komjölk) men testerna visar inget att jag är allergisk mot det, och jag har en kompis som har samma problem, så testerna är alltså inte direkt pålitliga. Jag har också veteallergi, så jag får jätteont i magen av havrebaserat. Nu tänkte jag fråga er som också har samma allergier som mig: tål ni sojaprodukter? eller ska man undvika det? Jag har brist på kalcium och saknar verkligen mjölk/fil/glass som jag inte ätit på år!

• Svar på tråden Ni som inte tål mjölk
  • MaNiMi

Vet inte hur allergierna hänger ihop
    men kalcium går ju att ta i tablettform iaf. Fast såklart mkt godare med glass och fil å sånt så hoppas nån kan tipsa dig om bra ersättningar för det som du tål.

• guppyn

Det finns rismjölk som är kalciumberikad och i olika smaker.

• bakeacake
    TeAmo skrev 2009-09-11 18:34:37 följande:
    Jag är laktosintolerant, och tål inte laktosfria produkter alls, får jätteont i magen av det (alltså komjölk) men testerna visar inget att jag är allergisk mot det, och jag har en kompis som har samma problem, så testerna är alltså inte direkt pålitliga. Jag har också veteallergi, så jag får jätteont i magen av havrebaserat. Nu tänkte jag fråga er som också har samma allergier som mig: tål ni sojaprodukter? eller ska man undvika det? Jag har brist på kalcium och saknar verkligen mjölk/fil/glass som jag inte ätit på år!
    vänta lite här.. du är laktosintolerant? men du tål inte mjölk. Då är du inte laktosintolerant utan MJÖLK allergiker.. du är inte vete allergiker utan havreallergiker då vete och havre är två skilda spannmålssorter...
  • TeAmo

Ja, jag är laktosintolerant. Men proverna visar inget på mjölkprotein, fast jag får ont i magen utav det. Så jag kan inte kalla mig själv för allergiker, det enda är att jag har IBS = irriterad tjocktarm som gör att jag mår dåligt av mjölkprotein.

Och nej, jag är veteallergiker. Men är känslig mot havre.

• TeAmo

Yepp, har tagit glutentester direkt från tarmen, och det visa ingenting. Men jag mår jättedåligt av vete och havre (oatlys produkter) blandannat.

• bakeacake

ja men drick sojamjölk då? de är ju från en baljväxt..

• TeAmo

Ja jag åt sojaglass förlängesen och fick ont i magen, men jag tror nog det kan bero på för jag hade kolasås på (MJÖLK!)
    hah. så jag får väl ta mig i kragen och börja med det..
    för rismjölk brukar det finnas spår av korn i och då krockar det på den fronten. plus att soja har så mycket att erbjuda - fil och gott!

• bakeacake
    TeAmo skrev 2009-09-12 16:45:55 följande:
    Ja jag åt sojaglass förlängesen och fick ont i magen, men jag tror nog det kan bero på för jag hade kolasås på (MJÖLK!)hah. så jag får väl ta mig i kragen och börja med det..för rismjölk brukar det finnas spår av korn i och då krockar det på den fronten. plus att soja har så mycket att erbjuda - fil och gott!
    det är ju inte värre än att prova.. visst man kan få ont i magen å då är de ju bara att lägga av..
  • TeAmo

mjo, jag har bara fått sån fobi mot magont. förut slarva jag hela tiden, kunde trycka i mig chokladkakor fullt med mjölk i, men nu är jag benhård. men det är ju värt att testa - antagligen mår jag ju bra av soja.

Svar på tråden Ni som inte tål mjölk