• echobananas

språngavgift parning av hund?

Jag undrar över vad som är brukligt för språngavgift för hund. Vi ska ta valpar på vår tik. Har hållt på med hästavel tidigare och där har det alltid varit så att språngavgiften inkluderat flera betäckningar under samma brunst. Vad är brukligt när det gäller hundar? Man ska ju gärna göra två parningar under löpningen om möjligt för att öka chanserna. Om språngavgiften är 1500 kr så borde väl båda parningarna ingå i den avgiften?? Eller blir det dubbelt upp (3000kr) om man parar två ggr under samma löpning?? Några avelsintresserade som kan svara på hur det brukar vara?

• Svar på tråden språngavgift parning av hund?
  • hundpuss

Det enda jag hört är en summa på 1500, exakt vad som "ingår" är jag tyvärr osäker på.
    Kanske hade du kunnat ringa till SKK eller rasklubben och fråga?
    Kanske har de lite mer koll

• LadyGrand

Hej! Vet bara att en huvudregel inom raskattvärlden är (utom i undantagsfall) en parning kostar ca en kattunge - om där blir 2 ungar eller fler. Annars ingår ännu en parning. Ofta följer de SKK rekommendationer. Fast då har hankattsägaren - honkatten hos sig några dygn. Hålla en avelshane medför även en massa extra jobb pga kissande osv - så det går väl inte göra en direkt jämförelse egentligen!!
    Lycka Till!!

• echobananas

tack för svar finns det någon som har mer exakt koll på hur det brukar vara med hundar?

• kimsi

Här är en som lever omringad av hunduppfödare så jag kanske kan hjälpa dig.

Språngavgiften innefattar alla parningar, vilket det är en eller tre. Däremot (men detta vet du antaligen) så år du inte tillbaka språng även om tiken går tom.

Vad som däremot är språng varierar stort från ras till ras (och person till person). Det vanligaste är 1000 - 2000 kr och sedan ska hanhundsägaren ha samma summa per levande valp vid två-tre veckors ålder.

Men det finns också varianter att språnget är 2000 kr och sedan ska hanhundsägaren ha en fast summa (säg 8000) om det blir valpar, detta kan vara billigt om man får en stor kull och skitdyrt om det är en liten kull.

Tänk också på att hanhundsägaren i regel ska ha sina pengar tidigt, detta är alltså summor som du som tikägare ska ligga ute med innan du själv fått in pengar. Rimligt är att räkna att man ligger ute med 15 000 - 20 000 innan man får inte ett öre och man måste ha en buffert ifall något går fel (snitt, sjukdom hos tik eller valpar, etc)

Besvarar gärna fler frågor om du har några.

Är också nyfiken och undrar vad du har för ras?

• kimsi

Hjälp jag stavar som en kratta ser jag nu och en mening blev helt fel, det ska givetvis stå att man ligger ute med 15 000 - 20 000 innan man får IN ett öre

• echobananas

Tack kimsi för svar! Vi har en dvärgschanuzertik Första valpkullen någonsin för oss så vi är verkligen nybörjare. Har fått bra kontakt med hon som äger hanhunden. Hon har en kennel och mycket erfarenhet, så det känns bra. Träffade henne idag och hon sade samma sak som du nu skrev.
    Vi har läst på en hel del, så vi vet att vi kommer att få ligga ute med en hel del pengar. Har ju också fixat med annan försäkring, ögonlysning osv. Mycket att tänka på, men oj så roligt och spännande det är nu när vi är igång!

Svar på tråden språngavgift parning av hund?