• Faster M

Skillnad på minskad mjölkprod. och att mjölken sinar???

Hej
    Sen ca 5 dagar tillbaka har min mjölkprod varit mycket sämre än vanligt . Har i några dagar nu ammat, ammat o ammat för att det ska komma igång igen. Det verkar som det är lite bättre på nätterna och morgnarna, men på dagarna och kvällarna kommer det knappt någonting och jag måste ge ersättning som komplement.

Har den senaste tiden haft problem med svamp, smärta o stress vid amning, vilket har lett till att vissa mål har ersatts med ersättning.

För en vecka sedan kunde jag pumpa ut 100ml (50/bröst) och nu kommer det knappt någonting... Är så himla orolig att mjölken har sinat... Hur lång tid tar det för produktionen att komma igång igen? Hur ska jag göra? Kan man känna skillnad på om mjölken har sinat eller om det "bara" är produktionen som har minskat och kan arbetas upp igen?
    HJÄÄÄLP!!!

Kram M

• Svar på tråden Skillnad på minskad mjölkprod. och att mjölken sinar???
  • Faster M

PS
    Lille August är 4 veckor...

• jojjo113

Det som är viktigt att tänka på när det finns lite mindre mjölk är att vila så mycket du kan! Försöka inte stressa, äta lite mer och nyttigt...

Titta in på www.amningshjalpen.se och läs där om du är mer intresserad!

Hur gammalt är ditt barn?

• Dalkulla74

Två saker som hjälpte mig att öka produktionen, att dricka och vila mycket. Det är lätt att säga men försöka att inte stressa upp dig, mjölk finns det och du kan öka produktionen igen

• Dalkulla74

Nu när min son var i tillväxtperioden vid 3,5 månads ålder så tog det mig ca 2 veckor att komma i balans med produktionen. För mig har det märkts av tydlig då jag fuskat med att dricka så jag får påminna mig själv att gå och ta ett glas vatten då och då.

• Faster M

Tack
    Är det ett bra tecken att det känns som att det finns mer mjölk på nätterna och morgnarna? Börjar det med det liksom?

Kram M

• Dalkulla74

Ja det är ett bra tecken, så är det för mig med

• Faster M

Skönt o höra

Hur är det när mjölken sinar då???

• Pallas

Om man har en fungerande produktion, dvs om det kommer mjölk, är det mycket sällan det inte går att fixa till en ökning rent fysiologiskt. Däremot finns det ju många aspekter som spelar in och som kan aätta käppar i hjulet, tex smärta och stress.

Det är sällan en mjölkproduktion bara dör om man kan stimulera brösten. Om man haft en fungerande produktion är det också stor chans att få upp mängden om omständigheterna är rätt. Oro för tillgång, smärta och övrig stress samt att man äter och dricker för dåligt hör nog till de vanligaste hindren för en fungerande produktion. Ibland hamnar man i en ond cirkel som är svår att bryta om man inte kan ändra på situationen runt omkring. Det låter flummigt, men faktum är att en tro på sin förmåga är oerhört viktig.

Rent grundläggande så är det så att ju oftare brösten töms desto fortare fylls de på och destom mer mjölk får man. Har man problem med tex smärta sätts dock ofta den sanningen ur spel. Steg 1 för dig bör alltså vara att få bukt med dina rent fysiska besvär om du vill amma, har du fått ordentlig hjälp? När du fått bort dessa problem, lille August har en ordentlig amningsteknik och ni känner er tillfreds med att amma, ja då kan det vara dags att försöka trappa ner på ersättningen gradvis.

Håller precis på att laga mat här så jag har inte tid att skriva mer just nu, men fråga gärna mer om du undrar över något.

• Dalkulla74

Ja du, det kan jag inte svara på... kika in lite på amningshjalpen.se det står ganska mycket bra saker där. Man kan dessutom maila till amningshjälperskor som svarar på frågor i mån av tid.

Nu ska jag gå och sova, sov så gott och drick ett glas vatten innan du lägger dig.

• Faster M

Tack så mycket för ditt svar Pallas. Just nu har jag ingen smärta längre (har fått medicin för svampen) och han får bara tillägg två ggr/dag som komplement när han blir helt förtvivlad. Annars ammar han heeela tiden... Dock känner jag mig fortfarande ganska stressad..försöker vila o ta det lugnt, men det är svårt. Hoppas att det kommer igång igen...

Kram M

• Pallas

Faster: Det är ingen brådska, för mig tog det 4 månader innan amningen klaffade fullt ut, det är aldrig för sent! Kanske kan det trösta dig och få dig mindre stressad att veta det? Och se på det han faktiskt ammar som bra istället för att kanske gräma dig över att du behöver ge lite tillägg. Skönt att höra att du fått bra hjälp, då ska det nog snart reda ut sig för er. Förresten behandlas August också?

• Faster M

Han fick sånt där lila i munnen en gång och bvc trodde att det skulle räcka. Dessutom går ju min medicin (diflucan) över i bröstmjölken så även han får den. Känns mycket bättre med svampen nu

Tack för dina svar. Känns skönt att höra att andra har haft problem i början och att det blivit bra...

• Pallas

Det låter kanon det där hörru! Försök slappna av bara, låt gärna någon skämma bort dig ordentligt med mat i frysen, skötsel av hemmet osv, det har ni igen senare. Lycka till!

• Faster M

Nån annan med erfarenhet?

Hur lång tid tog det för dig att öka mjölkproduktionen igen? Hur märkte du att den var på väg tillbaka?

Tacksam för svar!!!
    M

• Melly

Min mjölkproduktion hade minskat till nästan inget efter sen jag hade fått gett min dotter flaska ända sen vi låg på BB. Hon fick jättedålig sugteknik på grund av detta och sög fel på brösten så dom stimulerades inte bra. Jag fick ge mer och mer tillägg och det vrt mindre och mindre bröstmjölk i mina tuttar förstås. Till slut började hon att vägra ta bröstet ibland och om hon tog det så sög hon bara ett par minuter sen släppte hon det och vrålade.

jag fick jättebra hjälp av Amningshjälpen och på Amningscentrul på Karolinska sjukhuset dom hjälpte mig med rätt amningsteknik och så sa dom åt mig att ge mindre och mindre tillägg samtidigt som jag skulle amma jätteofta. Jag ammade ofta båda brösten först och eftersom hon då inte var nöjd efteråt så ammade jag från båda brösten en gång till direkt efter. Jag satt med henne vid bröstet nästan hela dagarna och på natten ammade hon varannan timme. Men snart började mina bröst fyllas på fortare och hon började öka mera i vikt och var nöjdare. Det tog en dryg månad men sen kunde jag sluta helt med ersättningen och bara helamma.

Mjölken sinar aldrig för gott utan man kan alltid få upp produktionen igen om man ammar ofta. men då krävs att barnet suger med rätt tag och att man minskar ner på ersättmningen ifall man ger det. För det funkar inte att öka mjölkproduktionen om man ger ersättning för då minskar ju barnets efterfrågan på bröstmjölk.

• Faster M

Tack Melly
    Känns så himla skönt att höra att nån annan klarat att få upp produktionen igen och att det inte är kört. Vill ju så gärna att det ska fungera och att min lille prins ska vara nöjd o gla´. Tycker det är så jobbigt när jag märker att han mår dåligt för att han inte är helt mätt.

Jag kämpar på.
    Tack igen
    Kram M

• Hallonpaj

Man kan alltid få upp produktionen igen, även efter långa uppehåll! Det finns till och med kvinnor som ammat adoptivbarn!

Att säga att mjölken sinar är ett lite gammaldags uttryck som ger fel signaler. Det går alltid att komma tillbaka igen efter ett uppehåll, bara man själv och barnet vill och man har tid och ork att amma mycket.

Jag har själv varit i din situation, att det låste sig i kroppen pga, sår, smärta och stress. Mitt bvc sa dock att jag inte behövde ge tillägg så länge min dotter var pigg och kissade, så var det ingen fara att viktuppgången lät vänta på sig ett tag. Ersättning tar lätt för mycket "plats" och är svårsmält och gör barnet liksom proppmätt och däst så att det blir svårare att ammma ikapp produktionen, så man bör inte ge det i onödan om man försöker få igång amningen. Det tog ganska lång tid för mig att få amningen att funka, men det gick bra att få igång en fungerande helamning även om det tog tid och var lite jobbigt. Sen började hon gå upp jättebra och blev riktigt tjock och gosig, trots att det var svårt att få igång mjölkproduktionen den första månaden.

Lycka till!

Svar på tråden Skillnad på minskad mjölkprod. och att mjölken sinar???