• B Rus

Vad läser era 8-åringar?

Jag behöver idéer på böcker till en 8-årig tjej, har kollat lite på Lassemaja- böckerna och Tam-böckerna. Vad gillar era 8-9-åringar?

• Svar på tråden Vad läser era 8-åringar?
  • MaddeMamman

Agnes finnes- önskas hund, Thomas Halling.. en serie med flera böcker. köpt på ica maxi

Aliquando et insanire iucundum est.
  • gamlingen

Kalle och chokladfabriken! Den är super. Jag menar för högläsning.

• B Rus
    gamlingen skrev 2009-09-11 20:34:06 följande:
    Kalle och chokladfabriken! Den är super. Jag menar för högläsning.
    Jaa, är den för svår tro att läsa själv?
  • gamlingen

Beror förstås på hur bra hon är på att läsa. På min åttaårige pojke passar den bäst som högläsning, han skulle inte klara att läsa den själv. Men han är inte särskilt tidig med sånt.

Mina barn älskar böcker som är illustrerade av Jan Lööf. T ex Sagan om det röda äpplet, kul bilder och lagom lång text för en nybörjarläsare.

Böckerna om Gittan är bra, t ex Gittan och gråvargarna.

Astrid Lindgrens: Visst kan Lotta cykla och Känner du Pippi Långstrump (den allra första boken om Pippi.)

Oftast handlar jag på Ad Libris, nätbokhandeln. Där kan man också kika runt och ibland "bläddra" i böckerna.

www.adlibris.com/se/
    Klicka på barnböcker, så hittar du olika val t ex bilderböcker, kapitelböcker etc.

Lycka till!

• Liba

Dr Mugg! Mycket dasshumor =)
    Allt med Roald Dahl.

• Rix

Judy Moody

Lasse Maja

Lill Kitty

Små Tvillingarna

Älvböckerna

Detta är lite av vad min dotter läst senaste året. Hon fyllde 8 år i augusti

• B Rus

Tack alla för en massa boktips!
    Älskar också Roald Dahls böcker, det lutar åt att jag köper "Häxorna". Gittan och gråvargarna är ju superbra, den ska vi ge till 5-åriga kusinen i morgon - det är ju en CD till boken.
    Dr Mugg ska jag kolla upp - dasshumor är ju alltid kul :)

• stolla

Min tjej läser böcker om några älvor, kommer inte riktigt ihåg vad dom heter men det handlar om olika älvor i varje bok. Nu sist fick hon en som hette Robyn - rockälvan. Hon tycker at dom är superbra

• m med tre stjärnor

förutom ovan nämnda: kalle skavank, nelly rapp, tzatziki, astrid lindgrens böcker...

Harry Potter skulle hon nog gilla om hon inte var så lat;) Tycker att hon skulle behöva lite mer utmaningar....

• B Rus

m med tre stjärnor skrev 2009-09-12 18:22:20 följande:

förutom ovan nämnda: kalle skavank, nelly rapp, tzatziki, astrid lindgrens böcker... Harry Potter skulle hon nog gilla om hon inte var så lat;) Tycker att hon skulle behöva lite mer utmaningar....
    Harry Potter, är inte det lite svårt för en andraklassare?
  • Lillot

Håller med om de allra flesta tips här ovan, här kommer några fler:
    -Sune-böckerna - fantastiska allihopa!
    -Böckerna om Alva
    -Böckerna om Fia plus

Prata med en bibliotekarie på ert bibliotek, de brukar kunna vara bra på att tipsa.

• astalacasta

Min tjej är inte så gammal ännu (jag längtar tills jag får ge henne mer boktips ). Men böcker som jag gillade som liten:
    - Narniaböckerna av CS Lewis
    - Lilla huset på prärien-serien av Laura Wilder
    - Den svarta kitteln-böckerna av Lloyd Alexander
    - Kastrullresan och Farmorsresan av Edith Unnerstad
    - Den stora spökräddningen och Häxtävlingen av Eva Ibbotson
    - Katitzi-böckerna av Katarina Taikon
    - Momo -kampen om tiden och Den oändliga historien av Michael Ende
    - Det blåser på månen av Eric Linklater
    - Mysteriet vid midnatt av Phillippa Pearce

• ikea mamman

min son läste böcker som jag vet att det stod överst på boken "lätt att läsa" samt "extra lätt att läsa" vi köpte dom på leksaks affären, men har sett dom överallt, passar både killar å tjejer.
    väldigt varierande från bok till bok =)

• m med tre stjärnor
    HannaNord skrev 2009-09-12 18:45:44 följande:
    m med tre stjärnor skrev 2009-09-12 18:22:20 följande:
    Harry Potter, är inte det lite svårt för en andraklassare?
    Nej jag fick tipset av en lärare...
    Menar du innehållet kanske?
    Jag har själv inte läst böckerna men trodde de var spännande, kanske har fel. Tack isåfall;)
  • B Rus

m med tre stjärnor skrev 2009-09-15 23:21:50 följande:

Nej jag fick tipset av en lärare... Menar du innehållet kanske? Jag har själv inte läst böckerna men trodde de var spännande, kanske har fel. Tack isåfall;)
    Nej jag vet inte, har bara fått för mej att det är lite svårare läsning. Men testa!
Svar på tråden Vad läser era 8-åringar?