• Umbrageous

Afghanhund eller Borzoi? Vinthund

Vilken av dessa raser hade ni valt och varför?

Borzoi:

Afghan:

• Svar på tråden Afghanhund eller Borzoi? Vinthund
  • Rebecca88

ingen av dem. borzoi KAN vara den absolut fulaste hundrasen på hela gjorden..

Afghan har alldeles för mycket päls. Mycket pälsvård, borsta, klippa och sånt..

Men måste man välja så lägger jag hellre ner mer tid på en hund som ser OK ut än mindre tid på en hund som är jätteful.

Min åsikt ;)

• Umbrageous
    Rebecca88 skrev 2009-09-12 12:21:05 följande:
    ingen av dem. borzoi KAN vara den absolut fulaste hundrasen på hela gjorden..Afghan har alldeles för mycket päls. Mycket pälsvård, borsta, klippa och sånt..Men måste man välja så lägger jag hellre ner mer tid på en hund som ser OK ut än mindre tid på en hund som är jätteful.Min åsikt ;)
    Fast nu var TS ganska stjärnklar med att det är mellan de två raserna valet står.

Mycket pälsvård? DU kan inget om hundar alls eller? ELler dessa raser iallafall?
  • Rebecca88

nej jag kan inget om dessa hundar, gick enbart på utseendet.
    jag hade tagit afghan för den är 1000000 gånger finare.

sen vet jag inget om lynne osv på dem :P

• köttbullelydnad

Om jag hade stått under pistolhot hade jag valt Saluki, men med tanke på mina tävlingsambitioner inom lydnaden och dyl så är det knappast en passande ras

• Umbrageous
    köttbullelydnad skrev 2009-09-12 12:53:58 följande:
    Om jag hade stått under pistolhot hade jag valt Saluki, men med tanke på mina tävlingsambitioner inom lydnaden och dyl så är det knappast en passande ras
    Saluki, sant. Jag hade glömt bort rasen, vackra de med. Men lydnad med en afghan är inga problem, inte heller en borzoi.
  • köttbullelydnad
    Umbrageous skrev 2009-09-12 12:59:45 följande:
    Saluki, sant. Jag hade glömt bort rasen, vackra de med. Men lydnad med en afghan är inga problem, inte heller en borzoi.
    Säkert inte, men mina ambitioner sträcker sig tyvärr över deras begränsning.
  • Umbrageous
    köttbullelydnad skrev 2009-09-12 13:07:57 följande:
    hihi och det är ju upp till var och en, jag skulle aldrig orka med en chihuaua
  • Houston Dogg
    köttbullelydnad skrev 2009-09-12 13:07:57 följande:
    Det är nog snarare hundägarens begränsning det handlar om ..

Till ts : såna underbara raser du ska välja mellan:)

Jag har haft afghan tidigare och de är underbara, lite pälsvård men det är det värt. Jag kan inget om Borzoi mer än det jag läste mig till när jag valde mellan olika vinthundsraser. Borzoi är otroligt vackra tycker jag, liksom afghanhundar. Kan du inte ta kontakt med några uppfödare och åka och hälsa på och se vilka du faller mest för?

Eftersom jag haft afghan tidigare hade jag tyckt det varit spännande med en borzoi.
  • Frk Svår

Tur att smaken är som baken, jag tycker att Borzoi är otroligt vackra hundar. Afghan är också vackra (ville ha en för många år sedan men det blev en Saluki istället). Jag är inte så jätteinsatt i de olika raserna men jag hade nog själv lutat åt Borzoi, men som ngn sa ovan, ta kontakt med uppfödare och hälsa på och se vilken ras som passar dig bäst

• Umbrageous
    Houston Dogg skrev 2009-09-12 13:17:45 följande:
    Det är nog snarare hundägarens begränsning det handlar om ..Till ts : såna underbara raser du ska välja mellan:) Jag har haft afghan tidigare och de är underbara, lite pälsvård men det är det värt. Jag kan inget om Borzoi mer än det jag läste mig till när jag valde mellan olika vinthundsraser. Borzoi är otroligt vackra tycker jag, liksom afghanhundar. Kan du inte ta kontakt med några uppfödare och åka och hälsa på och se vilka du faller mest för? Eftersom jag haft afghan tidigare hade jag tyckt det varit spännande med en borzoi.
    Familjen har ägt båda raser, mitt ansikte är sönderslaget av en borzoi när jag var 1 1/2, mitt eget fel dock, tyvärr avlivade dom honom ändå

Det är några år sedan dock sedan jag hade afghan, jag har glömt för mycket och minns nog bara de bra sakerna.

Kanske handlar det helt enkelt om att välja den individ man faller för, och inte en specifik ras av dessa två?
Svar på tråden Afghanhund eller Borzoi? Vinthund