• bubbelmaja

god, enkel lunch som är glutenfri

....fortsätter låta er på fl planera min sons födelsedag!

Vi ska ha barnkalas ena dagen. dagen efter har vi lunchbesök, sedan ett gäng på eftermiddagsfiak och sedan middagsgäster....vill ha mycket förberett.

Till lunch kommer min syster. hon äter nuemra inte gluten och måste vara försiktig med fett också pga magsukdom. Känns som om hon alltid får stå tillbaka. Gör ingen grej av det och tar av det som finns som hon kan äta. (Ni med dessa problem känner säkert igen er, pastasallad överallt typ på sommaren!

Jag vill överraska med god lunch, där hon kan äta allt......! Vad ska jag bjudå på? Ni med idéer, snälla tipsa, kommer u aldrig tille gna beslut hur mycket jag än läser på ica, arla m.m.!!

Jag behöver itne ha fulla recept med hur man gör, är rätt duktig på att troll, söker bara lite tips! tack tack!!

• Svar på tråden god, enkel lunch som är glutenfri
  • Miralicia

Pastasallad är ju som du skriver snudd på standard för snabb och enkel lunch som man kan ha förberedd i förväg - men byt ut pastan mot quinoa så kan hon också äta det. Eller om du gör typ kall risotto - "pastasallad" fast med ris istället för pastan.
    Där har du ju lätt att anpassa vad du i övrigt blandar i vad gäller fetthalt - kyckling, bönor, grönsaker av olika slag etc. Och sen nån dressing till - baserad på filmjölk kanske istället för creme fraiche om det behöver vara fettsnålt.

• Pelargonen

Jag hade bjudit på tacos. Finns hårda skal som är glutenfria, de där fyrkantiga som ser ut som små tallrikar, vet du vilka jag menar? Köttfärs med tacokrydda givetvis samt massor med grönsaker i små skålar. Riven ost, fetaost och tacosås.

• Pelargonen

Potatis- och purjolökssoppa är jättegott! Med gott bröd till med god ost ovanpå.

• bubbelmaja

tack för era tips. Tacos är alltid gott, men undrar om jag tycker att jag har tid den dagen och fixa till med allt som ska skäras. Tror jag ska satsa på något som går att förbereda mycket. Soppa är gott! Passar ju till lunch bra också. Så får jag föröska hitta gott bröd till henne ändå, utan gluten.

Sallad med quinoa har jag aldrig gjort, kanske värt ett försök. Tyvärr är min pappa inte överdrivet förtjust i sallader (gubbe..., hi hi) men å andra sdian äter han itne mycket lunch i vilket fall som helst, glad om han bara får en bulle och kaffe.

Ser gärna fler svar!

Svar på tråden god, enkel lunch som är glutenfri