• helena84

fostervatten=en gåta??

Har undrat lite hur det fungerar med fostervattnet.
    Det förnyas ju hela tiden men var kommer det ifrån och vart tar det vägen?
    Jag har funderat på att man kissar ut det eller svettas ut det? Men det känns ju helt sjukt för hur skulle fostervattnet komma till min urinblåsa?
    Kollade runt lite på nätet och vissa har frågat deras bm som inte heller kunnat ge ett vettigt svar.
    Är det någon som vet mer än jag?
    Tack!

www.hemmahoshelena.bloggsida.se

• Svar på tråden fostervatten=en gåta??
  • Saarraa

Jag har förstått det som att bebisen sväljer fostervattnet och sen kissar ut det och det renas på något sätt. Alltså att det är fortfarande samma vatten, men det förnyas (renas).

Nu kan jag inte säga att det ÄR så, men det är så som jag har förstått det :)

• helena84

Jag trodde att vattnet byttes ut liksom men då är det alltså samma vatten?
    Var är "reningsverket" då?
    Undra om bebisen sköter det eller mamman?
    Sen har man väl mer fostervatten ju längre man varit gravid? Eller?

• Trollmor 86

Jag fick något hål på min fosterhinna under min förra graviditet så jag läckte hela tiden fostervatten, men det blev aldrig mindre eftersom det hela tiden producerades nytt.. men varifrån det kommer det har jag inte en blekaste.. eller vart det tar vägen när fosterhinnan är hel

• helena84

Nej det verkar inte riktigt vara någon som vet...
    Men visst är det intressant?
    Min mamma läckte också fostervatten från 6:e månaden med mig...

• BubbelGuppie

på NE står det så här
    fostervatten, vätska, till 98 % bestående av vatten, som omger fostret under graviditeten. Normal mängd fostervatten är i slutet av graviditeten ungefär 1?2 l. Fostervattnet produceras från fosterhinnorna i graviditetens början. Från ca 15:e graviditetsveckan utgörs det huvudsakligen av fostrets urin.

• helena84

Så man kan säga att det är kiss som renas från v 15??

• Galadriel

Såvitt jag kommer ihåg från plugget (läst biomedicin) så bildas det främst av fosterhinnornas celler. "Gammalt" fostervatten återupptas även av dessa och transporteras ut via mammans blod. Dessutom bidrar fostret till viss del genom att dricka och kissa ut vätska.

• helena84
    Galadriel skrev 2009-09-13 21:20:14 följande:
    Såvitt jag kommer ihåg från plugget (läst biomedicin) så bildas det främst av fosterhinnornas celler. "Gammalt" fostervatten återupptas även av dessa och transporteras ut via mammans blod. Dessutom bidrar fostret till viss del genom att dricka och kissa ut vätska.
    Tack för ditt svar!
    Nog det som har gjort mig mest klok hitintills! :)
    Kanske är lite väl frågvis men vad gör vattnet i blodet?
    Känns ju lite skumt om man får "orent" fostervatten i blodet...
    Fast å andra sidan är ju människokroppen fantastisk och på något finurligt sätt funkar de ju=)
  • Galadriel

Ja, det kan man ju fråga sig. Faktum är att samma typ av mekanism sker i vår egen hjärna som omges av sk. cerebrospinalvätska. Den bildas genom att blodet filtreras i hjärnans hålrum och omsätts ganska snabbt genom att vätskan återupptas i en stor ven som löper mellan de båda hjärnhalvorna. Blodet transporterar både "bra" och "dåliga" saker och filtreras i njurarna där urinen bildas. Ett av sätten för kroppen att göra sig av med slaggprodukter.

Kroppen är fantastisk!
  • Galadriel

Läste precis mitt ovanstående svar och insåg att det ligger på gränsen till nördigt. Jag jobbar med hjärnan, därför min liknelse. Sorry.

• zophija

Min bm sa till mig att det är ett slutet system..
    Så, vattnet som bebisen har, har bara bebisen. :)

Jag var lite orolig, för jag dricker liiiiite vatten. Så, var juh rädd för att det skulle bli torka där inne för bebisen eftersom vattnet byts ut som jag hade förstått det. :)

• helena84

ok så min kropp har inget med fostervattnet att göra så sett?
    Lilla bebis fixar själv!
    Fantastiskt! :)

• Kakgumman

Fosterhinnor och fostervatten

Moderkakan är täckt av hinnor som fortsätter runt fostret och täcker livmoderns insida. Fosterhinnorna bildar en "säck" som är fylld av fostervatten som fostret flyter i.

Utrymmet i säcken kallas amnionhåla. Amnionhålan bildas tidigt, redan tolv dagar efter ägglossningen. Tidigt i graviditeten är det fosterhinnorna som sköter hela omsättningen av fostervatten. Från ungefär femtonde graviditetsveckan spelar också fostret en roll i omsättningen av fostervatten genom att svälja det och genom att kissa i amnionhålan. Fostervattnet innehåller salter, fett, proteiner, socker, flera hormoner och en mångfald enzymer, men det mesta - 98-99 procent - är rent vatten.

Fostervattnet omsätts snabbt, med ungefär 0,5 liter i timmen, vilket betyder att hela fostervattenmängden i slutet på graviditeten byts ut varannan till var tredje timme.
    Källa: www.growingpeople.se/templates/Page.aspx

• helena84
    Kakgumman skrev 2009-09-16 09:15:54 följande:
    Fosterhinnor och fostervatten Moderkakan är täckt av hinnor som fortsätter runt fostret och täcker livmoderns insida. Fosterhinnorna bildar en "säck" som är fylld av fostervatten som fostret flyter i. Utrymmet i säcken kallas amnionhåla. Amnionhålan bildas tidigt, redan tolv dagar efter ägglossningen. Tidigt i graviditeten är det fosterhinnorna som sköter hela omsättningen av fostervatten. Från ungefär femtonde graviditetsveckan spelar också fostret en roll i omsättningen av fostervatten genom att svälja det och genom att kissa i amnionhålan. Fostervattnet innehåller salter, fett, proteiner, socker, flera hormoner och en mångfald enzymer, men det mesta - 98-99 procent - är rent vatten. Fostervattnet omsätts snabbt, med ungefär 0,5 liter i timmen, vilket betyder att hela fostervattenmängden i slutet på graviditeten byts ut varannan till var tredje timme. Källa: www.growingpeople.se/templates/Page.aspx...
    TACK:D
Svar på tråden fostervatten=en gåta??