• Isasnell

Måla på våtrumsmatta?

Hej!
    Jag bor i en hyresrätt som inte är allt för fräsch. Har fixat och donat lite här och var, men badrummet blir inte fräschare hur jag än gör, för golvet ser förjäkligt ut. (Mörk flammig mossgrön, ser smutsig ut)
    Har funderat på om man skulle kunna måla golvet?
    Har letat över nätet för information, men hittar inte mycket.
    Finns det någon här inne som har provat, och i så fall, hur blev resultatet? Dyrt?

• Svar på tråden Måla på våtrumsmatta?
  • bakeacake

mitt tips är att köpa sånda där plattor i trä som man kan göra ett golv av.. så gjorde jag i min förra lägenhet.. du slipper se fläckar och grejer.. men man måste ta bort det då och då för att städa..

• Isasnell

Det var ju i juförsig en smart lösning. Men mattan går ju liksom upp en bit på väggen. Ca 15-20 cm. Vad gör jag där? :/

• Amazina

Hmm... Tror inte du ska ge dig på att måla på en våtrumsmatta. det funkar kanske en månad men sen är jag rädd att färgen kommer att spricka och skavas bort. Vet inte vad du ska göra... Kräv renovering av hyresvärden... Skaffa badrumsmatta mm.

(Vi fixade vårt kök supersnyggt genom att klistra självhäftande plast över de blommiga kakelplattorna. Man får vara försiktig när man torkar av och kanske ha någon i reserv. Men det blev faktiskt jättebra!)

• bakeacake
    Isasnell skrev 2009-09-12 14:47:21 följande:
    Det var ju i juförsig en smart lösning. Men mattan går ju liksom upp en bit på väggen. Ca 15-20 cm. Vad gör jag där? :/
    hmmmm.. ja vet faktiskt inte.. min gick ca 10 cm upp på väggen så de kunde ja leva med.. är de kakel på väggarna?
  • Isasnell

Ja, det är kakel på väggarna. Kanske man kan måla den lilla biten på väggen bara, där blir det ju inte lika vått och det skaver ju inte lika mycket. Och lägga såna träplattor på golvet. Vad kan såna kosta tro?

• Mamsis

Är det tillåtet att måla på golvet hos er? Så du inte blir betalningsskyldig om du flyttar menar jag...

Med träplattor, menar du trall som man eg har på uteplatser? Det finns från 39 kr st tror jag och de bygger ju lite på höjden så jag tror inte den där kanten syns så mycket.
    Du kan också kolla på blocket, ibland säljer folk sina gamla trallplattor där. Oavsett om du köper nya eller beg måste du nog behandla dem på något sätt, med tex olja.

• Pappa G

Det går INTE att måla på alla former av våtrumsmattor. Färgen kan reagera kemiskt med mattan som kan börja lösa upp sig.

Det kan bli rejält dyrt, när du tvingas betala en hel badrumsrenovering åt hyresvärden

• superanna

Om du har en våtrumsmatta och en våtrumstapet som inte är mjuk.. dvs som liksom fjädrar tillbaka då du trycker på den..Då kan du måla!

Den mjuka mattan löses nämligen upp av den vattenbaserade färgen efter några år. Har du däremot en vanlig hård matta o golv så kan du måla. I mitt förra radhus målade jag både golv o våtrumstapet vitt i badrummet och hade det så innan jag sålde det efter några år. Mycket snyggt! Använde vanlig väggfärg!

• SH T S

Vi har målat vår våtrumsmatta i vår bostadsrätt. Det gick jättebra. Men det är inte säkert att det funkar på alla sorters mattor. Man får helt enkelt prova i ett hörn. På vissa mattor torkar inte färgen.
    Vi använde vanlig golvfärg.
    Var noga med att tvätta golvet innan!

• Peztis

Om mattan är hel så kan du ju lägga klinker på också!

Kanske mer jobb men behöver inte bli så fasligt mycket dyrare än att köpa sådana där små trallbitar att lägga ovanpå - lättare att hålla rent i alla fall. badrum brukar ju inte vara så stora och klinker kan man få kring 50:-/kvm, särskit när de säljer ut eller har 2:a sortering.

• anitra2012

Jag hade inte målat om mattan om jag bor i en hyreslägenhet. Hyresvärden kan kräva att du bli återbetalningsskyldig och då är inte bara att måla om utan då måste läggas en ny mat och kostnader för det och arbetstimmarna.
    Fråga istället om de kan lägga en ny matta, var då beredd på att du få vara utan dusch/ev.toalett en tid. Vet av erfarenhet, och det tog tid olika hantverkare som gjorde vad. Fick duscha hos vaktmästarens omklädningsrum nere i källaren.

Lycka till..

• Pappa G
    Peztis skrev 2009-09-14 19:37:28 följande:
    Om mattan är hel så kan du ju lägga klinker på också! ...
    Det måste vara särskilda mattor, annars är det INTE godkänt som underlag för klinker..
Svar på tråden Måla på våtrumsmatta?