spikmatta?
Vad är det som gäller med spikmattor och graviditet?
Är det tabu pga de kan sätta igång värkarna eller vad?
Får man ha det som smärtlindring på förlossningen?
Vad är det som gäller med spikmattor och graviditet?
Är det tabu pga de kan sätta igång värkarna eller vad?
Får man ha det som smärtlindring på förlossningen?
Puff
Det står oftast att man inte REKOMMENDERAR användning av spikmatta när man är gravid, och logiskt sett så är det pga att man stimulerar en massa akupunkturpunkter när man ligger på den, och ja, det kan sätta igång eller åtminstone snabba på förlossningsförloppet. Jag tvivlar på att det finns på någon förlossningsavdelning som smärtlindring, för det är mer en "modegrej" och inte något bevisat effektivt smärtlindrande medel annat än på lång sikt..
Jag är själv gravid och ligger fortfarande på min spikmatta några minuter då o då, max 15 min, kanske ett par dagar i veckan, men jag tänker inte göra det efter v 35 (är i v 32 nu) för att undvika att komma igång för tidigt, eftersom jag har planerat snitt som väntar, och redan där är jag 2 veckor före bf..
Det är nog inte FARLIGT att använda spikmatta, men det är som sagt inget som kan rekommenderas heller. Jag föreslår att du frågar din barnmorska för att vara lite mer på det klara med vad som gäller i DITT fall.
Lycka till!
Okej.. jo de var de jag mistänkte att de har med nervbanorna och de..
Vet också att de inte har någon bevisad smärtlindring och de, men de känns ändå lättare i ryggen efteråt.
Sen så kanske de är skönt att ligga på den under värkarbetet, man vet aldrig. Tänkte mer på om man skulle ta med sig en eller inte....
Får ta och höra med bm om de är fritt fram att ligga på den då jag går in i v38.
*hoppas hoppas*
Jag frågade min barnmorska i början av graviditeten om det är okej att ligga på spikmattan och hon tycker att jag ska använda den. Barnmorskan menade på att det finns inga punkter i just ryggen som kan sätta igång förlossningen. Igår fick vi lära oss på gravidyogan jag går just vart punkterna sitter som sätter igång förlossningen (och även kan användas för att påskynda och som smärtlindring under förlossningen) och som gravida inte ska trycka på. Inga av dessa punkter satt i ryggen.
Alltså har jag fått det bekräftat på två håll att det är okej att använda spikmattan.
Lucefera, om du föder i v.38 så är det ju en fullgången graviditet eller vad man säger så det ska ju absolut inte vara några problem. Det enda jag känt nu, är i v.30 är att jag måste ha ett tunt lakan eller liknande mellan mig och spikmattan för att jag har blivit något tyngre.