• puss

när kommer höger- vänsterhänt?

när visar det sig? min lilla verkar vänsterhänt just nu.
    när kan man vara "säker"?

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Svar på tråden när kommer höger- vänsterhänt?
  • TheMother

Skulle jag också vilja veta. Sonen är 1 år och verkar fortfarande vänsterhänt.

• ajnas

Puffar, vill också veta! När upptäckte ni att era barn var vänsterhänta? Min dotter som är 8 månader vinkar uteslutande med vänster hand. Bör jag söka hjälp? Nej, skämt åsido, vore kul att veta.

• första pyret

jag frågade på BVC sist jag var där. Hon sa att när de är runt året kan det vara bestämt, men det behöver inte vara det. Men runt året.

• TheMother

första pyret skrev 2009-09-17 08:05:26 följande:

jag frågade på BVC sist jag var där. Hon sa att när de är runt året kan det vara bestämt, men det behöver inte vara det. Men runt året.
    Å, tack för svaret
  • Ruggugglan

Min dotter är 3,5 och använder fortfarande båda händerna. Men hon blir nog vänsterhänt för den använder hon mest

BF 24 januari.
  • EgonochKnut

Min son är 3 år och använder också båda händer när han ritar och äter. Dottern har dock aldrig använt vänstern, så det kan nog variera när det blir klart vilken hand som dominerar.

• gnilmre

intressant... vi räknar dottern som vänsterhänt (20 månader) och upptäckte att hon oftast använde vänstern när hon åt med sked eller ritade ungefär vid 10 månaders ålder... Efter 1 års ålder tror jag hon har gjort allt med vänstern...

Ni andra med vänsterhänta barn... är ni eller någon i familjen (föräldrar/syskon) vänsterhänt?

Jag trodde att det var ärftligt men ingen i vår släkt är vänsterhänt så långt bak vi vet...

• Maggiepuh

Sonen på 3.5 år skriver, ritar, klipper och gör allt med höger. När han bröt den armen verkade han "handikappad" då han inte klarade av de lättaste uppgifterna tex äta med sked/gaffel borsta tänderna (vi borstar när han är nöjd med sitt resultat).

• Lyckorus 82

Ja, är det ärftligt eller? Vi är vänsterhänta både jag och min man, så det ska bli spännande att se var dottern blir, hon är bara 5 månader än så länge, så vi får väl se...

• drömmaromsmått

Enligt ett tvprogram för några dagar sedan som min syrra kollade på så ska det tydligen vara bestämt redan i magen.
    programmet handlade om tvillingar och deras forskning gick ut på att nästan alla hade en tvilling som stöts bort redan i tidigt skede och att var barnet sedan vänsterhänt så kunde man säga att det med största säkerhet var en tvilling inblandad eftersom de var spegelbilder av varann och då var den ena vänster och den andra högerhänt och den första tvillingen skulle tydligen vara högerhänt av naturen.

Sen kan man ju aldrig veta säkert..
    Det var i alla fall vad jag fick återberättat av min syster som hade sett på programet mirakel före födseln och var väldigt fascinerad av det hela.

• petsod

Var med min dotter på 4-års kontroll förra veckan och då sa sköterskan att det inte riktigt är "bestämt" än men i denna ålder så brukar det vara den handen de äter med- alltså vänster för min dotters del och den har hon använt mest sedan hon var liten så det verkar logiskt.

• petsod

Kan meddela att ingen förutom min morfar är vänsterhänt i hela släkten så ärftligt verkar det inte vara.

• gnilmre

hittade lite statistik när jag googlade...

"26 % av barn till två vänsterhänta föräldrar blir vänsterhänta.

9 % av barn till två högerhänta föräldrar blir vänsterhänta.

Cirka 1 av 10 människor är vänsterhänta."

• Stårschan

Min dotter ville helst använda vänster hand redan från det att hon fick börja äta med egen sked i 10-månadersåldern, och det slutade hon aldrig med. (Till vänsterhänta plastmosterns stora förtjusning)

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • TyskMamma

Min son är ett och han använder vänster hand ganska mycket. Vi vet fortfarande inte om han är vänster- eller högerhänt men iallfall kommer vänsterhanden till så stor användning att våran läkare på BVC frågade "Varför använder han vänster hand?" (varför?! Vaddå varför?!)
    Jag är vänsterhänt och väntar spänt på resultatet.
    Jag såg att läkaren rodnade lite när hon såg mig ta upp pennan sedan. Rätt åt henne, vaddå "varför"?!

• Carro

Sonen visade redan när han var 8-9 månader att han föredrog att använda sin vänsterhand..
    Vi fick hela tiden höra att det kunde man minsann inte se så tidigt, vilket vi ansåg att vi visst kunde, eftersom han så mycket naturligare använde sin vänsterhand.

Nu är han 3 år (nåja om en månad) och är ungefär lika bakvänd med att använda sin högerhand som jag är med att använda min vänsterhand, han gör allt med vänster {#lang_emotions_smile}
    Han ritar, klipper, klistrar, äter, borstar tänder, tar saker, skruvar, m.m,m.m med vänster hand.

Sonens farfar är vänsterhänt så vi har redan sagt att när det blir dags att lära sonen knyta skorna får farfar ta hand om det, han gör ju det lika bakvänt {#lang_emotions_wink}

Svar på tråden när kommer höger- vänsterhänt?