• crazydiamond

Vilken kattras hårar garanterat minst?

vi ska troligen flytta till hus om några månader och funderar på att skaffa en kisse. vi är inte allergiska men jag tycker det är lite störigt med katthår överallt, plus att min pappa är lite allergisk.
    jag har hört att vanlig bondkatt hårar minst. men det kanske är från katt till katt?

♥ bebbe09 ♥
  • Svar på tråden Vilken kattras hårar garanterat minst?
  • Moyo

Garanterat minst hårar en nakenkatt - jag lovar.

• crazydiamond

haha.. :)

♥ bebbe09 ♥
  • crazydiamond

förutom nakenkatter.

♥ bebbe09 ♥
  • Bumbie

Våra bond katter hårar rätt så bra :P

• Tusentand

russian blue har vi haft och dom fäller väldigt lite tycker jag.
    vi har haft vanliga "bond"katter också, men dom har hårat en hel del.

• Joanne

Vi har en bondkatt och en norsk skogskatt. Våran bondkatt hårar helt klart mest. Den långhåriga blir det bara tovor av som är lätta att plocka bort

• felicityporter

Om du inte är intresserad av en sphynx eller annan nakenras är nog cornish rex eller devon rex de alternativ du har.

• Ethi

Nej, "vanlig bondkatt" hårar normalt sett mycket mer än raskatter! De har oftast så tjock päls och många är liksom lite "strävare" än de flesta raskatters... Min erfarenhet är att riktigt mjuka pälsar (även hos huskatter/bondkatter) är de som hårar minst.

Minst skulle jag tro att koraten hårar. Annars hårar orientaler och siameser inte så fasligt heller... Jag upplever att de inte hårar ett endaste dugg, men då jämför jag med mina två tjockpälsade, ljusa och storhårande huskatter. Mycket beror nog på vilken typ av hår man vill undvika, om det är ullen eller täckhåren. Rexarna hårar minimalt - men de hårar bara ull. Ull är lätt och flyger och klistrar sig fast i ansiktet och överallt och är något som jag personligen har svårt för. I gengäld syns den inte så bra. Orientaler hårar täckhår. Täckhår är tunga och lägger sig bara platt rätt ned. I gengäld syns de nog mer.

Vad är din pappa allergisk mot? Jag tål inte katter till 100%. Ironiskt nog tål jag både rexar och orientaler allra sämst... Jag gissar att det beror på att det på dem blir stor andel saliv och hudavlagringar (jag vet inte vilket det inte är jag tål) på liten yta. Tjockpälsade katter blir liksom allt "utspätt" på. Och andra sidan kan man ju bada sin katt, om man lär den från början.

• Mynta

Jag har två Cornish rexar. De hårar nästintill inte alls, det enda jag märker av är när min ena (som till största delen är vit) legat och trynat på min svarta fotpall, då blir det liksom lite vitt "ludd" på pallen. Annars ser jag aldrig till något hår.

Svar på tråden Vilken kattras hårar garanterat minst?