• Anonym

Måste ha nytt jobb, vad ska man skriva i en intresseanmälan?

Gav nog bort allt i rubriken men jag är i stort behov att nytt jobb eller ett till extra-jobb. Jag jobbar nu timmar på ett städföretag som jag vantrivs på, samt att det inte blir många timmar i månaden. Jag hade tänkt skriva en intresseanmälan som man kan kopiera upp och ta med sig ut på stan och lämna till alla kläd- och matbutiker. Men hur ska man skriva? Jag är så sjukt dålig på att formulera mig..
    Samtidigt som jag vet att många säger att man ska skräddarsy varje intresseanmälan/cv för varje jobb man söker så blir det lite väl jobbigt om man tänkt skicka ut några hundra papper..! Snälla, kan någon orka hjälpa mig med detta?
    Jag har en halvklar omvårdnadsutbildning från gymnasiet och inget annat förutom en intern städutbildning, och har jobbat mest med städ i mitt liv. Fråga mer om det är någon mer info ni behöver för att hjälpa mig.

• Svar på tråden Måste ha nytt jobb, vad ska man skriva i en intresseanmälan?
  • Anonym

Om du inte har så mycket formella kvalifikationer är det viktigt att du framstår som energisk, lättlärd, positiv. Du är jätteintresserad av kundservice och kan börja med kort förvarsel

Skriv ett utkast och lägg här, det är lättare att ge feed-back på något du har formulerat !

• Anonym

Jag har hittat ett exempel på nätet som jag tänkte man kunde utgå ifrån, observera att jag inte redigerat denna alls:

Intresseanmälan
    Jag är en öppen och utåtriktad problemlösare med stor servicekänsla och har sedan årtal arbetat som blabla på företaget ab. Det kräver språklig förmåga, goda kunskaper i engelska, noggrannhet, datavana, flexibilitet och förhandlingsteknik.
    Arbetet innebär dagliga interna kontakter med bland annat produktions- och lageransvariga, och externa kontakter med Svenska och utländska leverantörer.
    Tack vare min nuvarande ledighet har jag haft tid att fundera över min framtida yrkesroll. Min målsättning är att arbeta med information och kommunikation, service samt att få använda mina språkkunskaper i tal och skrift.

Delar av min yrkeserfarenhet
    - Företaget AB, inköpare, 1998 - 2003
    - Lilla Företaget AB, innesäljare, 1996 - 1998
    Mina utbildningar
    gymnasiet, 2004 - 2007
    annan utbildning, 2007

Jag är nyfiken på vilka möjligheter Ert företag kan erbjuda och om Ni blivit nyfikna på mig,
    så ser jag fram emot att höra av Er.
    Med vänliga hälsningar
    Dittförnamn Dittefternamn
    Adress
    telefonnummer
    e-postadress

• Pineapple

Skriv gärna något om vad du tror att du har att erbjuda företaget. Som jag läser den ovan så får jag en känsla av att du bara vill ha något från dem.

• Anonym
    Pineapple skrev 2009-09-13 19:53:04 följande:
    Skriv gärna något om vad du tror att du har att erbjuda företaget. Som jag läser den ovan så får jag en känsla av att du bara vill ha något från dem.
    Jag har inte redigerat den texten alls och jag skulle inte skriva "Jag är nyfiken på vilka möjligheter Ert företag kan erbjuda". Men jag skrev in allt för att ha något att gå efter. Jag vet inte vad jag har att erbjuda företaget.. Jag har jättesvårt att komma på bra saker om mig.. Och särskilt att formulera det så att det inte verkar att man rabblar upp sånt som låter bra.
  • Anonym (Tant Zelda)

Ta inget som någon annan har hittat på. Det stämmer ju inte nödvändigtvis med dig. Det är ju _dig_ de ska anställa. Det är garanterat bättre om du lägger jobb på att söka på tjugo ställen med äkta engagemang istället för att göra massutskick. Arbetsgivare vill inte ha desperata människor, de vill ha engagerade människor. Du får inga jobb om du bara berättar om dig själv. Du måste få dem att förstå varför just du passar där.

Tipsar om att googla på "skriva ansökan jobb" eller liknande och läsa på, för det finns många riktigt bra tips alldeles gratis på nätet.

• Smulu

Leta rätt på 30 företag du VILL jobba på och skräddarsy ett brev till just de företagen. Läs på, vilka är de, vad gör de?

• lillekatt

Kolla gärna om vad de kan tänkas söka för anställd och betona de egenskaper du har som skulle passa detta. Se bara till att det du skriver är realistiskt, har sett folk som tex skriver att de är organiserade och precisa, men lyckas komma försent en halvtimma till arbetsintervjun med en väldig dålig ursäkt. :)

• Anonym

Anonym (Tant Zelda) skrev 2009-09-13 20:32:29 följande:

Ta inget som någon annan har hittat på. Det stämmer ju inte nödvändigtvis med dig. Det är ju _dig_ de ska anställa. Det är garanterat bättre om du lägger jobb på att söka på tjugo ställen med äkta engagemang istället för att göra massutskick. Arbetsgivare vill inte ha desperata människor, de vill ha engagerade människor. Du får inga jobb om du bara berättar om dig själv. Du måste få dem att förstå varför just du passar där. Tipsar om att googla på "skriva ansökan jobb" eller liknande och läsa på, för det finns många riktigt bra tips alldeles gratis på nätet.
    Hur skriver man så att man får dom att förstå att jag passar hos dom utan att låta för kaxig?
  • skorpionen80
    Anonym skrev 2009-09-13 20:21:25 följande:
    Jag har inte redigerat den texten alls och jag skulle inte skriva "Jag är nyfiken på vilka möjligheter Ert företag kan erbjuda". Men jag skrev in allt för att ha något att gå efter. Jag vet inte vad jag har att erbjuda företaget.. Jag har jättesvårt att komma på bra saker om mig.. Och särskilt att formulera det så att det inte verkar att man rabblar upp sånt som låter bra.
    Men har inte ens du skrivit texten?

Skriv en intresseanmälan så kan vi läsa den sen!
  • Anonym

Intresseanmälan
    Hej! Här har ni en tjej med stora ambitioner! Jag är en öppen och utåtriktad problemlösare med stor servicekänsla, (här tänkte jag mig en text om varför dom måste ha mig i sitt team)

Jag är social, glad och trivs med att träffa nya människor, är lätt att samarbeta med, har god planeringsförmåga, och har lätt att fungera under stress, samt ta mig an nya spännande utmaningar.
    Har inga problem med att lära mig nya saker, jag är noggrann och plikttrogen. Har god fysik och inga problem med tunga lyft, samt mycket bra kunskaper i data.

Jag jobbar sedan 1 år tillbaka på en städfirma som heter företag. Jobbet är tungt, stressigt och kräver noggrannhet men är också roligt och jag träffar hela tiden nya människor. Nu undrar ni säkert varför jag söker mig därifrån eftersom jag trivs? Jag är redo att anta mig nya utmaningar och att ta mig vidare i livet, och jag tror att jag kommer trivas mycket bra hos Er.

Delar av min yrkeserfarenhet
    Lagermedarbetare, företag, stad
    Sommarjobb
    Påbörjades: 2008 (juni)
    Avslutades: 2008 (augusti)
    Plockade ned kläder i lådor som sedan skickades iväg till olika H&M butiker runt om i Sverige. Stora krav på noggrannhet och att passa tiderna för transport.

Lokalvårdare, företag, stad
    Timkort
    Påbörjades: 2008 (mars)
    Avslutades: Pågående, timkort.
    Städning i privata hem, kontor och trappuppgångar, utföra flyttstädningar, storstädningar och byggstädningar. Viktigt med sekretess, noggrannhet och ett trevligt bemötande.

Mina utbildningar
    Omvårdnadsprogrammet, stad gymnasieskola, 2004 - 2007
    Intern städutbildning, 2007

Hoppas verkligen att få träffa er och berätta mer om mig själv och varför jag så gärna vill jobba hos Er på Ica Maxi (exempel), stad.
    Med vänliga hälsningar
    Dittförnamn Dittefternamn
    Adress
    telefonnummer
    e-postadress

• skorpionen80

Glöm inte korrekturläsa ;)

Jag hade lagt CV:t efter det personliga brevet. Blir lite "hoppigt" att blanda in det mitt i.

När du beskriver dig själv, ta gärna med exempel. Tex: Jag är lätt att samarbeta med då jag tidigare varit konsult och jobbat med nya människor varje vecka.

"Har inga problem med att lära mig nya saker, jag är noggrann och plikttrogen. "
    Hur menar du att du inte har problem med att lära dig nya saker? Utveckla gärna det. Att du är noggrann och plikttrogen kan du också ta upp exempel på, tex om du städat på något stort företag eller tex ta upp detta med H&M.

Och sen hänger rätt mycket på den där parentesen om varför de ska ta med dig i sitt team ;)

• Jotjar

Jag är en kille jag bor i sveige 3 år så jag har inte jobbat för ut i mitt hämland och har i svarige, hur ska man skriva intresseanmälan eftersom jag har ingen utb och ingen erfarenhet

Svar på tråden Måste ha nytt jobb, vad ska man skriva i en intresseanmälan?