• cameron

salvia-farligt att inandas ångan? hjälp!

Ställde samma fråga tidigare, under rubriken övrigt. Fick tyvärr inte så många svar så jag testar här istället. Är det någon som vet hur "farligt" det är att inandas förångad salviaolja när man är gravid? Jag har gjort det och kände naturligtvis då inte till riskerna. Nu i efterhand har jag läst (på ett antal ställen) att salviaolja skall undvikas vid graviditet och att inandning av just doften från oljan kan leda till mf.. Är naturligtvis jätteorolig nu Någon som vet något om detta??

• Svar på tråden salvia-farligt att inandas ångan? hjälp!
  • minilinuz

hur lång gången är du ??? det kan spela roll i sådana frågor har jag hört...

• Dayna Lee

Ring Apotek, giftcentral och hör efter. Det är nog inte så vanligt att man är insatt i sånt så jag tror inte du får svaret här.

• cameron

Har precis pratat med butiken som sålde oljan till mig. Enligt distributören så ska det inte vara någon som helst fara. Man avråder dock starkt från att t ex gå på aromaterapibad eller aromaterapimassage när man är gravid för det kan vara skadligt. Men som sagt så är det inte skadligt att inandas ånga som bildas när man värmer upp oljan. Måste försöka tro på detta nu för jag orkar helt enkelt inte vara mera orolig. Men jag kommer definitivt inte att göra det här misstaget igen....

Svar på tråden salvia-farligt att inandas ångan? hjälp!