• Famlan

Hur underlätta vid hosta nattetid?

Min dotter (snart 17 mån) blev sjuk i torsdags kväll med feber och massa förkylning.
    Nu har febern och det mesta av förkylningen gett med sig men hon har fått en hemsk slem hosta som är värst på nätterna.
    Vad kan jag ge henne för att underlätta hostandet så att hon inte hostar så mycket utan istället få sova.

• Svar på tråden Hur underlätta vid hosta nattetid?
  • Lorina

Gå till läkaren och få hostmedicin, annars höj säng änden. Man kan prova med att ha svalt eller om man har luftfuktare så kan de må bättre med fuktig luft, annars kan man ställa in vattenskålar i rummet.

5 barns mamma!!
  • Syllen

Försök att få huvudändan att luta lite uppåt kan hjälpa lite.

Honungsvatten lindrar också, jag tar gärna någon droppe citron i också så blir det inte så sött utan mer friskt.

Quilla simplex är ett slemlösande medel receptfritt på apoteket men det finns en annan som är lite mer långtidsverkande om det är slem i samband med hosta.

• astalacasta

Gå till vårdcentralen och få receptbelagd hostmedicin. Receptfri hostmedicin hjälper inte.

Och höj huvudänden av hennes säng. Lägg ett par rejäla böcker under sängens fötter vid huvudänden, och ge henne en högre kudde än vanligt, om hon går med på det.

• garib

vad heter den som är mer långtidsverkande? Är den receptfri?

• Syllen

Ska leta och se om jag hittar vad den heter då jag inte har någon hemma för tillfället.

• Famlan

Höjt huvudändan har vi redan gjort men hon rör på sig så mycket att hon bara glider ner i fotändan.
    Får ringa VC på måndag om inte hostan är bättre helt enkelt.
    Jobbigt för både oss och henne att inte få sammanhängande sömn på natten.

Tack för övriga tips.

• Linda J

Brukar ställ in en spann med vatten i rummet. Hjälper här...

• Famlan

Linda J skrev 2009-09-12 23:31:35 följande:

Brukar ställ in en spann med vatten i rummet. Hjälper här...
    Även om det är slemhosta?
    Spelar det någon roll vilken temp det är på vattnet?
  • Famlan
    Syllen skrev 2009-09-12 23:31:22 följande:
    Bromhexin finns som alternativ så även BisolvonNixapon var det jag tänkte på men den är från 2 år.www.apoteket.se/privatpersoner/levamedsmabarn...
    Vi har bromhexin hemma.. Det fungerar sådär. Men man måste ju ta den tre gånger om dagen om den ska få effekt.
    Märker av att det inte smakar gott och då blir det svårt att få i henne det.

Finns det inget som hjälper även om man tar sporadiskt?
  • Linda J
    Famlan skrev 2009-09-12 23:35:09 följande:
    Linda J skrev 2009-09-12 23:31:35 följande: Även om det är slemhosta? Spelar det någon roll vilken temp det är på vattnet?
    ljummet vatten. Blir ju en viss luftfuktighet då och det gör att luftrören vidgas så det blir lättare att hosta upp slemmet...
  • Famlan

Linda J skrev 2009-09-13 01:27:18 följande:

ljummet vatten. Blir ju en viss luftfuktighet då och det gör att luftrören vidgas så det blir lättare att hosta upp slemmet...
    Får testa det inatt.

Tack för alla tipsen.
  • E L I N

min son har oxå hosta nu.
    jag ger han bricanyl flytande för att vidga luftrören,på dagarna ger jag han varmt honungsvatten och har gett han en större kudde,ibland hostar han till och med så illa så han spyr,men då bara slem så det är ju skönt att det kommer upp iaf. men min rekommendation är att be om bricanyl just för att det vidgar!
    lycka till!

• E L I N

och låt fönstret vara vidöppet så det kommer in luft det funkade jättebra för oss inatt! låt henne sova ute på dagarna i vagnen om hon hostar dagtid oxå,det är oxå bra! =)

• GrodanSkrutt

Oleum Basiluem - ett par droppar i en skål/kanna med varmt vatten & ställ in i rummet

Svar på tråden Hur underlätta vid hosta nattetid?