• Mysan31

Smörgåstårta eller buffé?

Hej.

Vi ska ha namngivning för vår son i november och nu funderar vi över maten. Kan inte bestämma oss för om vi ska ha smörgåstårta eller kallskuren buffé inkl pastasallad o bröd. Vad tycker ni? (Vi blir ca 30 st)
    Undrar också hur vi ska göra till kaffet? Har man buffé kan man ju ha tårta men om man har smörgåstårta så känns ytterligare en tårta inte så kul... vad har man istället?

• Svar på tråden Smörgåstårta eller buffé?
  • Lundby87

jag hade nog tagit smörgås tårta då jag är väldigt glad i detta

• La Lola

Vi ska iaf servera pastasallad med massa tillbehör (blandar bara ihop pasta o sallad o så får varje gäst bygga sin egna sallad).

O så blir det bullar, kakor o tårta.

När äldsta döptes hade vi smörgåstårta o bakverk (kan inte minnas att vi hade nån vanlig tårta.....
    Man kan ju ha små minitårtor (en till varje gäst....som små bakelser annars.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Mysan31

Tack för tipsen! Funderar även på kladdkaka, men det kanske e tråkigt?

• La Lola
    Mysan31 skrev 2009-09-13 12:54:37 följande:
    Inte alls!
    Med en klick grädde så blir det kanon!
  • cajsasmamma

Buffe är ju bra för då kan man plocka det man gillar, fast själv är jag ju galen i smörgåstårta så hade föredragit det... ;)

• mirakelmamma

vi hade smörgåstårta när våra två första barn döptes, sen hade vi moccatårta till kaffet. När yngsta döptes hade "planka", kallskuret och potatissallad. Det va moccatårta till kaffet även den gången.

• Dinna

Jag tycker att smörgåstårta och kallskuret hör våren och sommaren till. I november serverar jag hellre en god, mustig soppa eller gryta, typ gulasch med ett gott bröd till, smör och några goda ostar.
    Då kan man ju ha en fräsch tårta eller en mustig chokladkaka med grädde till efterrätt.
    Det är lättare att förbereda en gryta eller soppa framför buffé (då man måste ha gott om plats till förvaring).

• Stargirl

Båda tycker jag är gott. Dock är smörgåstårta så där härligt 80 tal och väldigt sällsynt. Pastasallad kan man ju äta varje dag känns det som. Så jag hade blivit gladast för en smörgåstårta.

• frieden

är det sällsynt med smörgåstårta? tycker man blir bjuden på det i tid och otid...

ska också ha namngivning i november och funderar på pastasallad med tillbehör men en smörgåstårta är ju lite enklare...

• Stargirl
    frieden skrev 2009-09-13 21:23:15 följande:
    är det sällsynt med smörgåstårta? tycker man blir bjuden på det i tid och otid...ska också ha namngivning i november och funderar på pastasallad med tillbehör men en smörgåstårta är ju lite enklare...
    Jag åt smörgåstårta senast för kanske 7 år sedan då jag gjorde en själv.....bara för att det så gott. INGEN bjuder på smörgåstårta. Det är alltid ngn sorts buffè med olika sallader, kycklingspett, laxrullar, ostpuffar etc.
    ALDRIG smörgåstårta.
    Men det kanske beror på var man bor?
  • Stargirl
    Mysan31 skrev 2009-09-13 12:54:37 följande:
    Kladdkaka är så dåligt för att det inte går att servera så det blir fina bitar. Jag hade haft ngn sorts tårta eller söta cupkakes med fina dekorationer på.
  • frieden

hehe ja det kanske är så...nu är jag mammaledig men när jag jobbade fick vi det kanske en gång i månaden när vi jobbat bra!

• La Lola
    Stargirl skrev 2009-09-14 08:04:28 följande:
    Kladdkaka är så dåligt för att det inte går att servera så det blir fina bitar. Jag hade haft ngn sorts tårta eller söta cupkakes med fina dekorationer på.
    Spelar det så stor roll om bitarna blir fina eller inte?
    Kalla mig konstig men...huvudsaken är väl om det man bjuder på smakar gott?
  • La Lola
    Stargirl skrev 2009-09-14 08:03:21 följande:
    Jag åt smörgåstårta senast för kanske 7 år sedan då jag gjorde en själv.....bara för att det så gott. INGEN bjuder på smörgåstårta. Det är alltid ngn sorts buffè med olika sallader, kycklingspett, laxrullar, ostpuffar etc. ALDRIG smörgåstårta. Men det kanske beror på var man bor?
    Jag minns inte ens när jag åt smörgåstårta senast...jo, vänta....för snart 1 år sen måste det ha varit. Eller så är det 2 år sen.
  • mirakelmamma

Vi äter smörgåstårta flera gånger varje år. Min svärmor är jätte duktig på att göra dem fast ibland gör vi själva också och de blir jätte goda. Men vi bor på landet i de småländska skogarna. Så vi kanske är kvar i 80-talet? Vad vet jag?

• frieden

haha ja jag bor på landet på västgötaslätten så vi är nog också kvar i 80-talet..

mirakelmamma skrev 2009-09-16 17:15:03 följande:
    Vi äter smörgåstårta flera gånger varje år. Min svärmor är jätte duktig på att göra dem fast ibland gör vi själva också och de blir jätte goda. Men vi bor på landet i de småländska skogarna. Så vi kanske är kvar i 80-talet? Vad vet jag?
  • Scraptroll

Jag skulle bli glad för en Buffé.
    Här bjuds det typ alltid på smörgåstårta så fort det är någonting och jag äter inte inte det så jag får antingen ta med mig något själv lr bara äta kakor vilket inte känns bra alls.
    Buffé lr exotisk tallrik tycker jag är toppen och det sistnämnda är ju bara hur gott och nyttigt som helst och det kan ju en buffé också vara.

• gamlingen

Jag håller stenhårt på Dinnas förslag i inlägg nr 7.
    Det känns fräscht och tidsenligt, både för år 2009 och för
    hösten.
    Skulle bli besviken om jag bjöds på smörgåstårta eller pastasallad.

En gryta eller soppa är suveränt. Den gör man i förväg, och den blir bara godare av att serveras dagen efter. Mustig chokladkaka med grädde, jag ääälskar det.

Svar på tråden Smörgåstårta eller buffé?