• Tikovka

Känner ni utdrivningsreflexen? När kommer den feta mjölken??

Jag känner inte att mjölken "rinner till" när jag ammar. känner ingenting, men ser ju att pojken får i sig mjölk, samt har gått upp i vikt.
    Känner ni av utdrivningsreflexen?

Undrar också hur lång tid bebisen bör ammas för att få i sig den feta sk eftermjölken.
    Jag brukar amma varje bröst i genomsnitt en timme, räcker det?
    Anledningen till att jag frågar är att min son har inslag av grönt i avföringen, och det ska tydligen orsakas av att han får i sig för lite av den feta mjölken.

• Svar på tråden Känner ni utdrivningsreflexen? När kommer den feta mjölken??
  • TuBailar

jag känner när mjölken rinner till. det svider/ilar genom armhålorna-bröstet och ut i bröstvårtorna på mig.

Det där med den feta mjölken tror jag är väldigt olika,och alla barn suger ju olika intensivt. Men på en timma borde han ha fått i sig den. En del mammor har inte så fet mjölk heller, också där är det olika.

• elisch

Hur gammalt är ditt barn? Jag kände inte av utdrivningsreflexen förrän efter ca 2-3 månaders ammande. Ungefär samtidigt som brösten slutade läcka. Jag antar att du är ganska nybliven mamma eftersom du ammar länge så jag tror inte att du behöver oroa dig ifall du inte känner av den. Om du låter ditt barn amma så länge det vill så kommer hon/han få i sig den feta mjölken också. Och som du säger så går han upp i vikt och det är ännu en anledning att inte oroa sig!

Dom kan få grön avföring av massa anledningar, och oftast är det inget att oroa sig för! Skulle det pågå under en längre period så prata med BVC.

Lycka till!

• ViktorochAgnes

Mitt högra bröst känner jag inte men när hon ammar på högra bröstet så kommer utdrivningsreflexen igång på vänster. När utdrivningsreflexen kommer igång på vänster blir det spännt och det börjar spruta mjölk. Det känns som om man fyller en balong som snart ska spricka.. hehe..

Hos mig svider det till lite när det ta slut och det bara är droppar kvar, efter lång tids snuttande, då svider det i armhålsgångarna och blir liiite obehagligt.

• Tikovka
    elisch skrev 2009-09-13 10:49:58 följande:
    Hur gammalt är ditt barn? Jag kände inte av utdrivningsreflexen förrän efter ca 2-3 månaders ammande. Ungefär samtidigt som brösten slutade läcka. Jag antar att du är ganska nybliven mamma eftersom du ammar länge så jag tror inte att du behöver oroa dig ifall du inte känner av den. Om du låter ditt barn amma så länge det vill så kommer hon/han få i sig den feta mjölken också. Och som du säger så går han upp i vikt och det är ännu en anledning att inte oroa sig! Dom kan få grön avföring av massa anledningar, och oftast är det inget att oroa sig för! Skulle det pågå under en längre period så prata med BVC. Lycka till!
    Oj! Tack för svaret! Jo, jag är nybliven mamma, pojken är två veckor imorgon. Hur visste du det? : ) Vad skönt att höra att det inte behöver kännas den första tiden...men läcker mjölk gör jag i alla fall, när jag ammar med det högra läcker det vänstra och tvärtom : )
    Härligt att höra at den gröna avföringen är vanlig också. Blev lite rädd först : ) Otroligt, jag som läst så mycket om spädbarn innan han kom och när det kommer till kritan känner jag mig helt förvirrad -ofta!
    Tack igen för svaret!
  • Sessilou

Oj, lyckas du amma varje bröst i en timma? Blir svid*S*. Min lilla skrutt är nu 10 dagar gammal, och han orkar suga ungefär 15-25 minuter per gång! Vi använder amingsnapp.

Less is more=)
  • Eme800

Sessilou grattis till sonen! Din lilla skrutt kom alltså också lite tidigare?

Jag fick min dotter den2:e. Jag känner mig helt onormal här, måste väcka henne för att hon ska äta och startsträckan kan ta upp emot 40 min, hon tar tag, släpper osv. Mina bröst är supertunga och ag skulle vilja att hon åt varannan timme (åtminstone på dagen), men hon vill mest sova. Äter enligt schema, ca 7 gånger per dag, ibland mer, men då är det för att några pass bara varit 12 min. Hon sätter ofta i halsen pga min starka utdrivningsreflex,...vad ska jag göra? Oftast äter hon i 20 min, men varierar mellan 12-30 min. Ska väga henne imorgon, förra veckan hade hon gått upp 340 g, men då åt hon i snitt 20-30 min pass.

Tar gärna emot tips...och undrar om det är någon som känner igen sig

• fröken argbigga
    Eme800 skrev 2009-09-17 13:35:19 följande:
    Sessilou grattis till sonen! Din lilla skrutt kom alltså också lite tidigare? Jag fick min dotter den2:e. Jag känner mig helt onormal här, måste väcka henne för att hon ska äta och startsträckan kan ta upp emot 40 min, hon tar tag, släpper osv. Mina bröst är supertunga och ag skulle vilja att hon åt varannan timme (åtminstone på dagen), men hon vill mest sova. Äter enligt schema, ca 7 gånger per dag, ibland mer, men då är det för att några pass bara varit 12 min. Hon sätter ofta i halsen pga min starka utdrivningsreflex,...vad ska jag göra? Oftast äter hon i 20 min, men varierar mellan 12-30 min. Ska väga henne imorgon, förra veckan hade hon gått upp 340 g, men då åt hon i snitt 20-30 min pass. Tar gärna emot tips...och undrar om det är någon som känner igen sig
    Har du provat att ligga ned och amma? För mig rinner mjölken långsammare då.
  • Eme800

Tack för tipset fröken Arbigga, jag körde det hela tiden fram till nu faktiskt,men hon sätter i halsen lika ofta då tyvärr :(

• Zina

Min dotter är 2 månader o det är inte alltid jag känner utdrivningsreflexen, ibland ilar det till i bröstet/brösten en inte alltid. Helammar o hon går upp i vikt bra.

Vår molly hade oxå grön avföring till en början, går han upp i vikt är det ingen fara....vår bvc sköterska sa att huvudsaken inte varje blöja var grön.

1 timme satt jag o ammade i början ed, nu är hon en snabbammare o amar 5-10 min.

mamma till Emma 0201, Ida 0404, Maja 0505, Molly 0907
  • sunny1980

Eme800:
    Har du provat att handmjölka ut det första kan funka lycka till och grattis!

• Jolliver
    Eme800 skrev 2009-09-17 13:35:19 följande:
    Sessilou grattis till sonen! Din lilla skrutt kom alltså också lite tidigare? Jag fick min dotter den2:e. Jag känner mig helt onormal här, måste väcka henne för att hon ska äta och startsträckan kan ta upp emot 40 min, hon tar tag, släpper osv. Mina bröst är supertunga och ag skulle vilja att hon åt varannan timme (åtminstone på dagen), men hon vill mest sova. Äter enligt schema, ca 7 gånger per dag, ibland mer, men då är det för att några pass bara varit 12 min. Hon sätter ofta i halsen pga min starka utdrivningsreflex,...vad ska jag göra? Oftast äter hon i 20 min, men varierar mellan 12-30 min. Ska väga henne imorgon, förra veckan hade hon gått upp 340 g, men då åt hon i snitt 20-30 min pass. Tar gärna emot tips...och undrar om det är någon som känner igen sig
    På mitt högra bröst är min utdrivningsreflex oxå väldigt stark, så lillen sätter i halsne o kippar efter andan nästan varje gång och släpper taget och så rinner det ut mjölk som gör vårtan hal så han inte får grepp, himla mycket pill med det där!! Han behöver knappt suga, för mjölken sprutar/rinner ner i halsen på honom.
    **Oliver är född**
  • emindy

Den feta mjölken börjar blandas in redan ifrån början har jag hört, men att det mot slutet i princip bara är den feta. Bara bebis får amma så länge han vill och orkar går det nog bra.
    Om man känner av utdrivningsreflexen verkar vara väldigt olika. Jag kände av den i början och då gjorde det skitont! Men jag lärde mig känna skillnad på när det gjorde ont för hon hade fått fel tag och när det gjorde ont för att utdrivningsreflexen kickade in. Men vid ca 2-3 månader avtog den smärtan tills det inte kändes någonting och nu känns det bara ibland när brösten är överfulla.

Min bebis höll också på bra länge i början, en timme totalt men då tog hon båda brösten. Men det dröjde inte såå länge så fick hon väl in en bra teknik eller nåt för vid en månad var vi nere på 10-20 minuter per gång och bara ett bröst. Och det höll hon förutom några kvällar då hon låg och snuttade hela kvällen i princip.

Svar på tråden Känner ni utdrivningsreflexen? När kommer den feta mjölken??