Ok. Då vet jag!
Så här tänker jag som förskollärare med just pedagogisk miljö som specialitet:
Hörnor är ju ledordet om man ska inreda ett rum för fler än ett barn. Myshörna med kuddar på golvet - gärna under ett skrivbord eller under våningssäng. Men de här är ju för små att sova i våningssäng. Olika lekhörnor: ett ställe för klossar, lego - hårda saker amn bygger med. En annan för bilar/tåg---hårda saker som rör på sig eller låter. Det ska vara gott om golvyta att köra på! Och en tredje för mjuka leksaker: nallar, dockor.
Hyllor längs med väggarna nästan i takhöjd att förvara saker i lådor på som bara vuxna behöver nå (leksaker som inte används för stunden, kläder för nästa säsong, målarsaker m m). samt låga möbler där barnen själva kan ta fram/plocka undan leksaker, böcker, foton m m. Smart är då att använda dessa låga möbler som rumsavdelare. Eftersom de är låga, skär de inte av ljuset, men skapar ändå känsla av hörnor, avdelningar, avskildhet för båda barnen.
Ha gärna en garderob där nedre delen kan inredas som koja för barnen. Alla barn, även de yngsta behöver avskildhet ibland, speciellt från syskon!
Den yngsta är troligen i minst behov av dagsljuset, då den mest kommer sova i rummet (om ens det?) närmsta året. Så lämpligast är väl att den har rumshalvan längst från fönstret. Den större kan behöva ha en bordskiva/skrivbord vid fönstret att sitta och rita/läsa vid då den troligen kommer in i den åldern snart...
Sängen för den minsta får lite avskildhet om det hängs ett litet draperi vid ändan som vetter mot det större barnets halva. På det draperiet kan man med fördel fästa foton på mamma, pappa och storasyster, och håll ned antalet färger i den rumshalvan. Gärna bara en inredningsfärg och bara en extra färg på detaljer som kuddar, draperi, tavelramar m m. Det skapar trygghet i den eventuellt röriga rummet. (det blir ju automatiskt lite rörigare när två ska dela - även omd et är städat.) Inne i garderoben och i de olika hörnorna kan man förstärka känslan av just "hörnor" genom att använda olika färger - t e x brunt och grönt i garderoben, rött vid klossarna, blått och grönt vid nallarna osv. barn snappar fort upp sånt och lär sig att den blå mattan hör ihop med de blå och de gröna kuddarna.....
Ojoj, jag har visst mer tips än du kommer behöva...fråga mig istället om nåt, så jag inte skriver sönder här!