• PippiLottan

två små barn i ett litet rum. Inredningstips tack!

vet inte exacta mått på rummet, men det är avlångt. dörren längst till vänster på ena kortväggen o fönstret längst till vänster på andra. nu ska två barn rymmas där inne. Flicka o pojke. smarta tips så allt rymms tack!

• Svar på tråden två små barn i ett litet rum. Inredningstips tack!
  • Kami74

Våningssäng låter nödvändigt om det är möjligt. Se till att ha en garderob eller ett skåp som är lite högre, överst lägger du sakerna de inte använder så ofta eller bara när ni är med. IKEA har ju en hylla nu (inte så hög) som har "lådor/backar" istället för hyllor, den är smidig för leksaker som bilar, docktillbehör od...
    En hemsydd filt med öglor i hörnen är vad vi satt upp i taket i ena hörnet av rummet, för att få plats med alla gosedjur barnen har samlat på sig.

• Tanya

Puffar lite, vill oxå ha tips. Mina ska börja dela rum nu och jag vet inte hur jag ska möblera. Deras rum är iofs mer kvadratiskt.

• Auro

Ålder på barnen? (Annars kan jag inte komma med adekvata råd!)

• PippiLottan

18 mån o nyfödd, den dagen de blir två alltså. Innan är hon ju ensam men jag vill förberade!

• Tanya

mina är 2 år o 3 mån och lillan är 9 månader. Alltså 18 månaders skillnad

• Moomin

Ett tips är ju att avgränsa rummet genom att måla en färg i hennes del och en i hans. Och sen även ha lakan filtar mm i den färgen.
    Sen kan man ju ha bokhyllor (såna utan bakvägg som man kan se igenom är fint).

Praktiskt och snyggt är det med olika korgar för leksaker och sånt, det finns billiga på ikea. Eller så kan man köpa någon fin gammal kista på auktion. :)

• Moomin

Köp hyllor + korgar och utnyttja väggutrymme ovanför sängar mm för förvaring

• norgesessan

vi ska ha två små sängar...Sonen har fått sin (sniglar juniorsäng) han i magen ska vara på vårt rum i et års tid, typ, sen får han ocks¨en sniglar säng....sonen har en 3plans bpkhylla med skåpdörrar, vi tänkte köpa en till, sen har dom typ halva rummet var....sonen har redan en bilmatta, sen kan man kanske slänga in en amtta till om det finna plats..vi har et litet rum, som är typ avlångt..vi tänkte först på våningssäng, men tänkte att den lille kanske skulle bli en nyfiken pojke som klättrade innan han var mogen till det....sen tycker vi detär for högt om nån skulle trilla ner....fast vi planerar att flytta nån gång också......om et par år....

• Auro

Ok. Då vet jag! Så här tänker jag som förskollärare med just pedagogisk miljö som specialitet:

Hörnor är ju ledordet om man ska inreda ett rum för fler än ett barn. Myshörna med kuddar på golvet - gärna under ett skrivbord eller under våningssäng. Men de här är ju för små att sova i våningssäng. Olika lekhörnor: ett ställe för klossar, lego - hårda saker amn bygger med. En annan för bilar/tåg---hårda saker som rör på sig eller låter. Det ska vara gott om golvyta att köra på! Och en tredje för mjuka leksaker: nallar, dockor.

Hyllor längs med väggarna nästan i takhöjd att förvara saker i lådor på som bara vuxna behöver nå (leksaker som inte används för stunden, kläder för nästa säsong, målarsaker m m). samt låga möbler där barnen själva kan ta fram/plocka undan leksaker, böcker, foton m m. Smart är då att använda dessa låga möbler som rumsavdelare. Eftersom de är låga, skär de inte av ljuset, men skapar ändå känsla av hörnor, avdelningar, avskildhet för båda barnen.

Ha gärna en garderob där nedre delen kan inredas som koja för barnen. Alla barn, även de yngsta behöver avskildhet ibland, speciellt från syskon!

Den yngsta är troligen i minst behov av dagsljuset, då den mest kommer sova i rummet (om ens det?) närmsta året. Så lämpligast är väl att den har rumshalvan längst från fönstret. Den större kan behöva ha en bordskiva/skrivbord vid fönstret att sitta och rita/läsa vid då den troligen kommer in i den åldern snart...

Sängen för den minsta får lite avskildhet om det hängs ett litet draperi vid ändan som vetter mot det större barnets halva. På det draperiet kan man med fördel fästa foton på mamma, pappa och storasyster, och håll ned antalet färger i den rumshalvan. Gärna bara en inredningsfärg och bara en extra färg på detaljer som kuddar, draperi, tavelramar m m. Det skapar trygghet i den eventuellt röriga rummet. (det blir ju automatiskt lite rörigare när två ska dela - även omd et är städat.) Inne i garderoben och i de olika hörnorna kan man förstärka känslan av just "hörnor" genom att använda olika färger - t e x brunt och grönt i garderoben, rött vid klossarna, blått och grönt vid nallarna osv. barn snappar fort upp sånt och lär sig att den blå mattan hör ihop med de blå och de gröna kuddarna.....

Ojoj, jag har visst mer tips än du kommer behöva...fråga mig istället om nåt, så jag inte skriver sönder här!

• Tanya

Auro, en massa bra tips har du. Men det låter som om man behöver att jätterum för allt det där. Men det är väl bara att man behöver lite fantasi och uppfinningsrikedom för att få till det.

Jag ska försöka måla om i rummet och sen ska lillan få flytta in till storebror. Problemet är ffa alla saker. Han har så mycket saker, oändligt mycket saker, vi har försökt rensa bort, fyllde en hel flyttkarton för ett par veckor sedan och det är fullt med saker överallt iaf. Vi har massor med förvaringslådor på golvet och en som hänger i taket.

Vad ska man göra med alla saker???

• norgesessan

vi har sånna blå backar från ikea, dom som kostar 9kr, i skåpet med dörrerna på, dom är sorterade, en med tågbana, en med bilar,en med klossar och lego, en med annat....dom tar upp två plan, på överste planet står alla hans böcker....helt på toppen står stereon.....nallerna ligger overallt, dom hittar vi ingen plats till.......

• Tanya

ja, de är bra och jag sorterar sakerna i olika backar/lådor med, men allt ligger huller om buller iaf. Barnen välter ju bara ut allt, överallt. Jag skulle få sortera 5 ggr per dag.

Nu har jag gett upp, jag ser till att det inte finns små saker i rummet som lillan kan få i halsen och så har jag struntat i att rensa upp allt. Plockar lite ibland, orkar inte mer just nu. Det är alltid stökigt därinne för tillfället.

Det känns bara hopplöst att ha ordning. Elias är ju en vilde med och Luna bara häller ut allt.

• norgesessan

det är derfor vi köpte till dörrerna...sen fäster jag en hårsnodd på handtagsknopperna..han får inte upp dörrerna än så länge..han får ha en back i taget..vill han byta får han städa först....han är 2.5 år....PÅ kvällen steder den som inte tar hand om kvällsmat, borsting och sånt....

• Tanya

Ah, kanske man ska skaffa ett fint skåp då. Han kommer att bli så arg Elias när han inte får tag på sakerna, hihi.

Men det låter bra med en back i taget och sen städa upp innan man får byta. Tack för tipset!

• Auro

Tanya:

nejdå, inte behövs ett jätterum. Tvärtom - detta skrev jag med tanke på ett LITET rum.

Hyllorna i takhöjd med lådor på: DÄR ska du ha alla sakerna! Allt som inte måste vara framme för stunden.

• norgesessan

Jag är barnskötare, och har jobbat på endel olika dagis, då är det et måste att man städar upp innan man läkar med nåt nytt....

• Kami74

Om du vill vara bekväm när det gäller städning hade vi ett speciellt system precis innan och efter vi flyttade till ny lägenhet för 1 månad sedan. Vi la ALLA leksaker i IKEA:s blå väskor/kassar (som vi även har till tvätten ) då kan barnen lätt hjälpa till att lära sig städa...lägg allt i den påse som har plats...det funkade bra, men nu har de större rum så vi ordnade hyllor och skåp

Svar på tråden två små barn i ett litet rum. Inredningstips tack!