• TeAmo

Chokladbollar utan havre?

Jag tål inte havre, så jag undrar om man kan göra chokladbollar på något annat istället än havregryn? När jag var liten så fattade jag inte själva grejen med att ha havre i, så jag gjorde utan. Men då blir det bara några få bollar, som smakar starkt. Hah

• Svar på tråden Chokladbollar utan havre?
  • TeAmo

Hm, finns det i alla butiker? Det är väl glutenfritt?

Jag har grötris hemma men antar att det inte är samma sak?

• norgesessan

Jag vet inte om det finns överallt, men tror det finnsi våra affärer iallafall....Nej, det blir inte samma, rispuffar är som risen i riskakor.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • norgesessan

Riskakor man bryter isönder kan kanske användas?

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • viseversa
    TeAmo skrev 2009-09-13 09:49:21 följande:
    Hm, finns det i alla butiker? Det är väl glutenfritt?Jag har grötris hemma men antar att det inte är samma sak?
    ha,ha nej grötris är ju hårt. testa göra chokladbollar på det. Hej hej sönderbitna tändet liksom. Rispuffar är mjuka!
  • TeAmo

haha, jag tänkte väl (: annars kan man ju göra såna där chokladgrejs och ha glutenfria flingor i. men det är just chokladbollar jag vill ha :(

• TeAmo

mjo, eller så kör man på utan havre. det blir max fem bollar då, som smakar mycket sliskiga. men gott är det ett tag (:

• Miralicia

boveteflingor eller riven kokos funkar utmärkt att använda istället för havregryn för att göra chokladbollar av. Antingen var för sig eller blandat

• Karolina

Smulade digestivekex, sockerkaksmix, socker, smör, kakao, ev kokos

• Karolina

Fast det kanske är havre i digestive?

• Ullis69

Har du celiaki eller nån annan allergi eller så?

Sen finns det recept på olika typer av GI-chokladbollar o de brukar sällan innehålla spannmål, mer nötter o torkad frukt etc. Har inte bakat själv men blivit bjuden på vid olika tillfällen (har celiaki, äter havre men alla har inte koll på det o havren ska ju eg vara ren men fuskar borta)

• mirele

torde gå att ersätta med hirsflingor, sojaflingor eller boveteflingor? enligt allergimat.se ska ju de sorterna vara glutenfria...

• Ullis69
    mirele skrev 2009-09-15 19:22:50 följande:
    torde gå att ersätta med hirsflingor, sojaflingor eller boveteflingor? enligt allergimat.se ska ju de sorterna vara glutenfria...
    så tänkte jag med + att de flesta vuxna med celiaki kan äta ren havre, om det nu är just celiaki som är problemet...
  • mirele

jo men är inte problemet med havre att det inte alltid är så rent från allt annat som man kan tro...

• MrsHolly

Jag jobbar med väldigt allergiska barn, och när vi har bakat chokladbollar har vi haft finmixmjöl i istället för havre. Ungarna älskar dem, men jag som vet hur det smakar med havre i var väl inte lika exalterad ;)

• Ullis69
    mirele skrev 2009-09-21 14:29:41 följande:
    jo men är inte problemet med havre att det inte alltid är så rent från allt annat som man kan tro...
    Enligt expertisen ska ren havre (sempers) vara helt ok för oss med celiaki
  • mirele
    Ullis69 skrev 2009-09-22 19:59:18 följande:
    Enligt expertisen ska ren havre (sempers) vara helt ok för oss med celiaki
    ok, själv har nog gluten en av få saker som jag aldrig varit allergisk mot själv så jag hävdar definitivt inte att jag har stenkoll på något alls när det kommer till det.
    men jag är däremot alltid öppen för att lära mig om fler matallergier då jag brukar vara den som blir tillfrågad (eftersom "du som är/har varit allergisk mot ALLT, vet du hur man gör det här utan det här" osv osv osv).
Svar på tråden Chokladbollar utan havre?