• Violeta

Min dotter gör som hon vill

Jag har en dotter som är 15 år från en tidigare relation. Hon bor två veckor hos mig och 2 veckor hos sin mamma. De senaste åren har hon ändrat sitt utseende flera gånger, vad det gäller kläder och hårfärg. Hon får hela barnbidraget så att hon kan göra vad hon vill med det. Trots det klagar hon hela tiden för att hon inte får mer. Jag har alltid föresprakat frihet under ansvar men känner som att det inte har fungerat, eftersom hon väljer friheten men undviker alltid ansvar, när jag pratar med henne om det säger hon att alla sina kompisar får det ena och det andra och att de får också göra som de vill. Det slutar alltid med en kompromiss där hon får mer frihet, men ansvaret glömmer hon sen. När det gäller piercing och tatueringar har mamman och jag alltid sagt nej (det har vi satt som gräns) och förklarat många gånger varför vi inte tycker att hon ska börja med det. Här om dagen dök hon upp med två piercingar i näsan och sa först att mamman hade låtit henne göra det. När jag pratade med sin mamma sa hon att hon inte visste något om det och senare sa hon att visst hade hon sett henne med en piercing men sagt att om hon tog bort det, skulle hon inte berätta något för mig. Den kompromissen följde inte dottern, utan gjorde en piercing till. När jag ville straffa min dotter och dra in hälften av sin månadspeng under tre månader, blev mamman jätte sur och vi fick en allvarlig diskussion och slutade med storbråk. Det här mönstret har upprepat sig många gånger tidigare och det slutar alltid med att jag gör upp bråket och dottern får som hon vill. Jag känner som att jag har inget att sätta emot och därmed inget att säga heller. Jag blir alltid utmanövrerad av sin mamma och vill verkligen nu ge upp och inte sätta några regler eller gränser längre, eftersom de aldrig följes. När mamman vill sätta en gräns, ber hon om min hjälp. När min dotter bryter mot den, blir jag deras gemensamma fiende. Känner ni igen det här. Har ni några råd eller kommentarer?

• Svar på tråden Min dotter gör som hon vill
  • lafe 74

det är ni som föräldrar som bestämmer inte hon stoppa henne nu innan det är försent!

• Majsan70

Jadu tonåringar är inte lätta att handksas med. Gränser sätter inte jag här hemma utan jag resonerar o förklarar, vilket ni till viss del oxå gör. Straff har jag inte här heller utan jag kör med att de får ta konsekvenserna av det de ev, gör istället. Jag kör mycket med morötter samt att jag har ett tätt samarbete med deras pappa så att gå till nån av oss hade inte funkat.

Piercingar..ja där vill jag att de följer de angivna åldersgränserna bara och gör de det så kan jag följa med dem o få det hela fixat. Samma med tatueringar.

Jag tror den största boven är att du o mamman inte kör på samma linje o pratar tillräckligt bra tillsammans?

• ami

Alltså, välj dina strider. Det som är viktigt för dig/er. Du lever ju med henne halva tiden och kan inte lägga av med att ha regler (bry sig) .. Visst kan man känna så, men det funkar ju sällan. Är det piercingen, så ta ur den istället för att dra in månadspeng. Är det att hon ska vara hemma en viss tid, är hon inte hemma får hon inte vara ute efter skolan den veckan. Hjälper hon inte till tillräckligt? Bestäm att hon ska hjälpa till med middagen 1 dag i veckan. Annars blir det ingen mat. Var bestämd på det som du tycker är viktigt, och bryt det aldrig. Stå ut med ett j***a liv och svordomar. Det slipper man nog aldrig Kompisfri dag?
    Samtidigt; hyr film och köp godig, läsk o kina-mat för en videokväll bara sådär. Muta dig till lite skoj med henne, även om det bara blir i hemmets lugna vrå.
    Visst är det bra om hennes mamma o du kommunicerar, men självklart måste du ju ha egna regler som gäller hemma hos dig och mamman andra regler som gäller hemma hos henne.
    Därför är ju just piercing o dyl svårt att ha egler om. Kanske kan du stå ut med dem och iaf inte medverka till fler? Vad mamman gör får ju hon ta ansvar för. Satsa dina hästar på att få en bra samvaro med din flicka istället.

• Eisa
    lafe 74 skrev 2009-09-13 14:51:27 följande:
    det är ni som föräldrar som bestämmer inte hon stoppa henne nu innan det är försent!
    Försent? Det är väl ingen katastrof som TS dotter är på väg emot? Hon låter som en helt normal tonåring.
Svar på tråden Min dotter gör som hon vill