Min dotter gör som hon vill
Jag har en dotter som är 15 år från en tidigare relation. Hon bor två veckor hos mig och 2 veckor hos sin mamma. De senaste åren har hon ändrat sitt utseende flera gånger, vad det gäller kläder och hårfärg. Hon får hela barnbidraget så att hon kan göra vad hon vill med det. Trots det klagar hon hela tiden för att hon inte får mer. Jag har alltid föresprakat frihet under ansvar men känner som att det inte har fungerat, eftersom hon väljer friheten men undviker alltid ansvar, när jag pratar med henne om det säger hon att alla sina kompisar får det ena och det andra och att de får också göra som de vill. Det slutar alltid med en kompromiss där hon får mer frihet, men ansvaret glömmer hon sen. När det gäller piercing och tatueringar har mamman och jag alltid sagt nej (det har vi satt som gräns) och förklarat många gånger varför vi inte tycker att hon ska börja med det. Här om dagen dök hon upp med två piercingar i näsan och sa först att mamman hade låtit henne göra det. När jag pratade med sin mamma sa hon att hon inte visste något om det och senare sa hon att visst hade hon sett henne med en piercing men sagt att om hon tog bort det, skulle hon inte berätta något för mig. Den kompromissen följde inte dottern, utan gjorde en piercing till. När jag ville straffa min dotter och dra in hälften av sin månadspeng under tre månader, blev mamman jätte sur och vi fick en allvarlig diskussion och slutade med storbråk. Det här mönstret har upprepat sig många gånger tidigare och det slutar alltid med att jag gör upp bråket och dottern får som hon vill. Jag känner som att jag har inget att sätta emot och därmed inget att säga heller. Jag blir alltid utmanövrerad av sin mamma och vill verkligen nu ge upp och inte sätta några regler eller gränser längre, eftersom de aldrig följes. När mamman vill sätta en gräns, ber hon om min hjälp. När min dotter bryter mot den, blir jag deras gemensamma fiende. Känner ni igen det här. Har ni några råd eller kommentarer?