• Trollet Ludenben

jokkmokk bärstol från IKEA

Är sugen på att köpa en bärstol då sonen har växt ur sin babybjörnsele. Har kollat på blocket och hittat en jokkmokk från ikea (säljs inte längre där).
    Någon som har en sån och kan ge lite åsikter om den?? Jag vill ha just en bärstol, frågan är bara vilken, om man ska satsa på en annan typ everest, haglöfs eller liknande eller om denna är bra.
    Föreslå inte sjal är intresserad av just en bärstol....

• Svar på tråden jokkmokk bärstol från IKEA
  • SaramedM

ingen erfarehet alls tyvärr men kan du tänka dig en annan sele så är tex Patamun mycket skönare än bärstol tycker jag

Haglöfs är bra men jag klarar bara en kort stund med den ändå

• UllaBella

Älskar vår ergosele som vi burit från 5 mån och bär fortfarande vår 2-åring på 15 kg på ryggen.

• Trollet Ludenben
    SaramedM skrev 2009-09-13 11:02:45 följande:
    ingen erfarehet alls tyvärr men kan du tänka dig en annan sele så är tex Patamun mycket skönare än bärstol tycker jag Haglöfs är bra men jag klarar bara en kort stund med den ändå
    ok... vi vill gärna ha en på ryggen, sele kanske är bättre. Måste egentligen inte ha en bärstol. Kanske ska satsa på en ny sele istället. Vi ska ha den till när vi går i skogen. Vi plockar mycket svamp och vistas öht mycket i skogen och måste ha något som är bra både för min och sambons ryggar.
    Babybjörn var bra när han var liten men nu 6 mån och 8 kg så orkar ingen av oss babybjörnen.
  • Trollet Ludenben
    UllaBella skrev 2009-09-13 11:05:46 följande:
    Älskar vår ergosele som vi burit från 5 mån och bär fortfarande vår 2-åring på 15 kg på ryggen.
    ska kolla på den med...tack för tips
  • Catti41

Jag tycker bärstol verkar jättejobbigt, i jämförelse med en ergonomisk bärsele. Tyngdpunkten med en bärstol kommer högre och längre ut från kroppen. OM man inte har behov av att släpa med sig en massa andra saker också, typ fjällvandring, så att man behöver lastutrymmet i en bärstol. Då förstår jag konceptet.

Så jag rekommenderar en ergonomisk sele istället; manduca, patapum, ergo, beco, angelpack eller så.

Eller en mei tai.

• Dr Mupp

just jockmock har jag inte testat men däremot haglöfs, bergans, vaude och en som coop sålde. Alla är vingliga och tunga gämfört med vår ergo.

Så vi fortsätter med ergo. Maken kan slänga upp dotter 6 år och 21 kg på ryggen i ergo om det krävs och bär ofta 2,5-åringen på 15 kg.

Jag kan bära ca 15 kg+ (men inte just nu då jag har foglossning)

• Trollet Ludenben

Det var ju lite lastutrymmet vi ville komma åt med eftersom vi är mycket ute i skog och mark. Tycker inte att den verkar så jobbig men selarna verkar mer ergonomiska och tar mindre plats.
    Ska sälja bort babybjörnen i alla fall och kolla på en som är mer ergonomisk. Dessa selarna, finns de i babyaffärer?? Har bara sett babybjörn...

• Dr Mupp

Trollet Ludenben skrev 2009-09-13 14:07:58 följande:

Det var ju lite lastutrymmet vi ville komma åt med eftersom vi är mycket ute i skog och mark. Tycker inte att den verkar så jobbig men selarna verkar mer ergonomiska och tar mindre plats. Ska sälja bort babybjörnen i alla fall och kolla på en som är mer ergonomisk. Dessa selarna, finns de i babyaffärer?? Har bara sett babybjörn...
    Nej tyvärr inte. På www.sjalbarn.se finns länkar till olika återförsäljare

Till tex ergo finns en rygga man kan fästa på selet för att få lite packutrymme. Annars är det ju bara att ha så att en bär barnet och den andra utrustningen.
  • UllaBella

Tror inte ergo finns i babybutikerna men googlar du på tex ergo så hittar du flera som säljer. De kan skilja en del i pris.

Svar på tråden jokkmokk bärstol från IKEA