• ManofMystery

    Portad från ultraljudet :(

    Måste bara skriva av mig lite...

    Fick i fredags en chock! Jag som blivande pappa får inte delta vid ultraljudsundersökningen pga risken att jag skulle smitta någon med svininfluensa! Känns som världens pungspark, här har jag och min sambo gått och längtat efter ultraljudet och nu får jag inte delta... får inte ens komma in på avdelningen... känns som att denna mediahysteri för en mindre dödlig influensa än den vanliga har gått helt över styr! Nu kommer sambon att själv få möta vårt barn, ställa frågor, få beskrivet för sig vad som är vad och vad får jag? "Bara" bilderna från undersökningen :(

    Samtidigt med detta förbud så ställer de in föräldragrupperna för att att gravida inte får samlas i grupp... inte direkt roligt det heller!

    Det här förbudet gäller på Kvinnokliniken i Sundsvall, någon som vet om detta förbud finns i resten av landet? Kan vara värt att kolla upp iaf för er andra blivande fäder!

    *går iväg och myser med sambon, som också försöker komma över denna chock*

  • Svar på tråden Portad från ultraljudet :(
  • Sniffy

    Vänd er till en privat klinik, kostar runda 300 kr + tillägg för extra bilder, inte roligt att betala den extra summan. Fick göra samma sak, men berodde på att jag arbetade den dagen och en vissade sig vara två och lite annat tjaffs......tjejen ville ha bättre bilder.

  • ManofMystery

    Det är inte pengarna som det hänger på, vi har så det räcker, det är sättet man behandlas på. Vi funderar nu på att ta ett privat UL innan detta så att vi får dela på upplevelsen, då det är något vi båda vill (dela på upplevelsen). Vet redan om en blivande pappa (vi råkade träffa på honom när vi var hos BM) som blev stoppad i dörren och bara fick papperet i handen. Snacka om chock.

    Att de inte ens har skickat ut detta skriftligt till alla inskrivna är en skam även om det är ett nytt beslut. Att skriva ut och posta hinner man med, det är bara men landstinget här är känt för att snåla på ALLT... utom antalet chefer och deras löner.

  • Tiddellipom

    Hej

    Det här med svininfluensan börjar verkligen bli löjeväckande. Jag var på UL i går i Uppsala och det var helt fantastiskt!. Oavsett var se till att få vara med!

    Under hela tiden hade vi kontakt med 3 personer i personalen. En satt bakom en receptionsdisk och en var en städare i hissen. Ni kan ju gissa vem den tredje var. Så, den enda som jag i realiteten hade kontakt med var barnmorskan. Med andra ord så är det hon som är smittorisken då hon har kontakt med alla som kommer och går. Dessutom undrar jag hur mycket fysisk kontakt de flesta blivande förädraparen har med varandra enligt Sundsvall. Det är klart att man minskar risken för spridning, men inställandet av sportevenemang t ex skulle göra mycket mer. Någon som sett några inställda allsvenska matcher än? Nästa steg de tar är väl att porta folk från sjukhusen helt o hållet pga smittorisken.

    Tack och lov för Uppsala, lite förnuft verkar fortfarande finnas här!

  • jabadabadoo

    I västerås får man inte heller följa med in nu


    Men polaren i Sjövik hade fått följa med in förra veckan så det verkar vara väldigt olika på olika städer.
    Synd för det är ju då det blir verkligt på nått sätt.
  • essarf

    har fått följa med vi flera ultraljud i göteborg. nemas problemas

  • Herr Hagelin
    ManofMystery skrev 2009-09-13 11:00:55 följande:
    Måste bara skriva av mig lite... Fick i fredags en chock! Jag som blivande pappa får inte delta vid ultraljudsundersökningen pga risken att jag skulle smitta någon med svininfluensa! Känns som världens pungspark, här har jag och min sambo gått och längtat efter ultraljudet och nu får jag inte delta... får inte ens komma in på avdelningen... känns som att denna mediahysteri för en mindre dödlig influensa än den vanliga har gått helt över styr! Nu kommer sambon att själv få möta vårt barn, ställa frågor, få beskrivet för sig vad som är vad och vad får jag? "Bara" bilderna från undersökningen :( Samtidigt med detta förbud så ställer de in föräldragrupperna för att att gravida inte får samlas i grupp... inte direkt roligt det heller! Det här förbudet gäller på Kvinnokliniken i Sundsvall, någon som vet om detta förbud finns i resten av landet? Kan vara värt att kolla upp iaf för er andra blivande fäder! *går iväg och myser med sambon, som också försöker komma över denna chock*
    var bor ni?? för ni kan ju söka privat ultraljud. jag kan varmt rekomendera ultraljuds barnmorskorna i liljeholmen (stockholm) men politikerna vill stänga för privata att gå på ultraljud utan remiss. så ni måste gå innan årsskiftet. jätte trevlig personal o man kan köpa film o bilder på sitt barn o det är inte dyrt typ 500 +bilder o film. o det är värt varje öre.. o deras utrustning är jätte bra.
    vi va där i vecka 12 o deras bilder va bättre än dom vi fick på reguljära ultraljudet i vecka 20.

    så kan ni åka dit så gör det..
  • lime09

    Hu vad hemskt! Hade jag aldrig gått med på. Absolut hade jag hellre vänt mig till privat om det gått. Svininfluensaskräcken är ju närmast patetisk..

  • Mankapanka

    Byt MVC omgående och låt idioterna på er nuvarande MVC veta varför.

    Det finns ju ingen logik i det hela. Du lever ju rimligen med kvinnan du skall ha barn med. Om du har baconsnuva har hon det garanterat också och då fyller ju det löjliga förbudet ingen funktion ändå.

    Shit vad kortkat.

  • qwoxy

    Har fått höra att det råder lika löjliga regler om förlossningen och BB. Har man tur får pappan vara med på förlossningen, men portas från BB. Låter helt sjukt.

  • Fru Talman

    gåp rivat låter som en bra lösning, hoppas ni hittar nån bra mottagning.

  • RickardAndersson76

    Gå till en privat och kolla! ,

    Underbart att dela upplevelsen att första gången se sitt barn :D

  • essarf

    Måste slå ett slag för Emmaultraljudskliniken. Var där och tog reda på könet, men fick se lite 3d bilder också! Furstlig service på en nivå som inget landsting jag sett kommer i närheten av.

    Nåja, jag brukar verkligen inte rekommendera kommersiella tjänster hit och dit, men dom som verkligen ger kunden valuta för pengarna skall premieras.

Svar på tråden Portad från ultraljudet :(