• Balaika

Bjäbbig Hund...

Vår lilla hund skäller alltid när hon hör nån el ser nån och det är svårt att få tyst på henne... när folk går förbi hemma så står hon och skäller tills hon inte ser dom mer... Det hade varit ok att hon skällde om hon bara kunnat sluta när man säger till henne att det räcker... nån som har ett bra tips??

• Svar på tråden Bjäbbig Hund...
  • köttbullelydnad

Var konsekventa, börja träna.

• hmcc

Ras?
    HUR säger ni till henne?

• moon

Vad är det för ras? Hur gammal är den? Hur har ni sagt till henne?

• Balaika

Papillon/shihtzu, 4 år gammal... Har testat allt möjligt... ryter till ordentligt ett NEJ, berömt henne direkt och sagt att det va duktigt och sagt nej och visat att det räcker och att vi vet att det kommit nån, spryat vatten... inget hjälper. Det enda som varit riktigt bra är ett halsband med citron spray som sprutar varje gång hon skäller och då har hon slutat direkt.. men det är inget jag vill ha på henne....

• hmcc

Ta dit nån som är duktg på hund, det är alltid lättare när nån ser er live.

Papilloner kan bli väligt skälliga, mina skäller spontant innan dom hinner tänka efter när nån kliver in på tomten eller ringer på dörren, grannarna kan däremot gå omkring hos sig (vi bor i hus) utan att dom bryr sig så att få henne att sluta skälla HELT när någon kommer nära ditt hem blir nog svårt men att tysta ner henne efter ett par skall är inte omöjligt.

• Balaika

Nej det är ju det jag vill... jag tycker det bara är bra att hon visar när nån kommer för vi bor ute i skogen. Men sen vill jag få henne tyst.. Ja jag får nog försöka få hit nån som e duktig på hundar.. tack för din åsikt.

• hundpuss

Har du funderat på klickerträning?

Försök vänd på det, med klickerträning berömmer du när hunden faktiskt är tyst istället för att korrigera det som hunden gör fel (eftersom det förmodligen inte fungerar?)

Svar på tråden Bjäbbig Hund...