• ÖNadja

Ni som har 2 hästar hemma på gården, vars sätter ni skiten? Ska snart börja inreda ett Kallstall, nån som har tips på vad ja bör tänka på?

Kommer att flytta nu till våren och har tänkt göra klart stallet nu under hösten.

Tanken är att vi kommer att ha två hästar och igår kom ja på: Vars tusan ska man he skiten?!

Vi kommer att inreda en gammal lagård, en liten del av den som kommer att bestå av två boxar, en litet hönsrum och lite yta för utrustning mm.
    Väggarna består av sten/betong och golvet likaså.
    Det blir ett fönster i varje box och ett inne hos hönsen, fönstrena är typ "block"fönster om ni förstår hur ja menar.

Är det nåt speciellt man bör tänka på med kall stall?

Alla tips mottages tacksamt! =)

• Svar på tråden Ni som har 2 hästar hemma på gården, vars sätter ni skiten? Ska snart börja inreda ett Kallstall, nån som har tips på vad ja bör tänka på?
  • cajsasmamma

Ett tips är att ha hönsen och hästarna ifrån varandra, hästarna kan få hönslöss...

I ett kallstall är det viktigt att tänka på följande
    - torr och mjuk underlägg
    - att man ev lägger i värme rör så vattnet inte fryser
    - att man ha gdk mått på allt

sen vet jag inte hur det är med förprövning när mann bygger ett stall för 2hästar kolla på jordbruksverket.se

Och så kan du komma med i våran häst-tråd här på fl

• Pallas

Vi skall strax flytta till en gård och där läggs skiten på en traktorvagn och körs sedan ut på en åker för att ligga och brinna ordentligt. I stallet strös med torv/spånblandning. Spån och halm brinner sämst. Strör man med torv slåss bönderna om att få KÖPA skiten och lägga ut på sina åkrar. Dock är ju torv inte ett förnyelsebart material och därför tveksamt ur miljöaspekt.

• mannehund

Det beror på var du bor om bönderna är intresserade av gödseln.... Vi får alltid betala för att bli av med den oavsett vad vi strött med.... Att deponera på tippen från container är ju inte längre att tänka på.
    Får den bränna bra så går det ju att hitta trädgårdsentusiaster som vill ha för gödning, men då ska det ju någonstans ligga under 1-2 år. Vi har gjuten platta och tömmer den ca en gång/år. I år har vi sån tur så vi ska fylla upp en slänt med sten och fylle så dit går gödseln iår. Men nästa år blir det till att böna och be någon att ta hand om det och sen pröjsa... Våra betesmarker är tyvärr inte stora nog att sprida det på för egen vinning.
    Förprövning är från 5 hästplatser så vitt jag vet. Håller med om att det är viktigt att inte vattnet fryser, hästarna kan ju ha täcke vid mycket kyla, du får väl ta hem dem och torka om du inte har något bra utrymme med värme i stallet. Ja, täckena alltså;) inte hästarna...
    Lägg bädd, dvs mocka bara ut skiten inte pisset och ha rejält tjockt så värmer även det underifrån. Det finns pulver du strör på bädden en gång i veckan för att inte få det att lukta ammoniak.

• Pallas
    mannehund skrev 2009-09-13 15:19:49 följande:
    Det finns pulver du strör på bädden en gång i veckan för att inte få det att lukta ammoniak.
    Jag kalkar rejält när jag anlägger bädden, är det det du menar, eller är det något annat pulver?

Rekommenderar också permanentbädd i kallstall, det är trevligt för hästarna att ligga på, då den avger lite värme. Att anlägga en bra bädd, som inte luktar, är en konst i sig. Det finns bra litteratur på ämnet. Dock är det så att permanentbädd inte passar alla hästar, tex de som gräver mycket. Det visar sig ganska så snabbt.
  • mannehund

Vi använder Stalosan F. Betalar 125 kr för 8 kg, räcker nog hela vintern...

• ÖNadja

Nu kände ja mej som helt blåst i ämnet... haha Förprövning, vad är det?

Har också funderat på bädd, men eftersom att ventilationen inte kommer att bytas ut är ja rädd att det kommer att bli ammoniakångor..

Hönsen kommer att vara i en stängt "rum" om vi nu kommer att ha några höns över vintern, det återstår att se.. Tror ni lössen sprider sej iaf..?

Smart att höra med nån bonde om gödslet! Vi har två bönder på 1-3 min avstånd! Tänk om man bara kunde tömma skiten också sen på våren kom dom å hämtade... =)

Eftersom ja alltid stått innackorderad har ja aldrig tänkt på alla dessa praktiska saker, ja har ju bara betalat hyran å skött om hästen, när gödslar man egentligen..? Är det på hösten efter betet? 2 hästar och två mindre åkrar borde man väl ändå kunna sprida ut ett års dynga på?!

Tanken just nu är att sätta spån i botten och sedan halm på, vet inte varför men får för mej att det blir lite med ombonat och varmt med halm än med bara spån..

Stod en gång i ett stall där vi hade bädd, men ja vet inte riktigt om de är en "riktig" bädd. När vi gjorde bädden lämnade vi pisset och spred ut bajset och plattade, när bädden va så tjock som den skulle va började vi mocka ut skiten.

Nu vart de lååångt.

Va å måttade idag. Boxarna kommer att bli 3 x 2,5 M.
    Min häst är 152 cm och den andra kommer att bli A eller B -ponny.
    Hade gärna velat ha 3 x 3 m, men då blir vi tvungna att stänga igen en dörr å de kändes lite onödigt..

• mannehund

Boxen för din stora häst måste vara 8 m2 totalt och kortaste sidan 2,35 m. Takhöjden måste vara ca 230 cm (mankhöjden x 1,5).
    Vad gäller ventilationen kan det räcka med vanliga ventiler även med bädd, om det behövs kan ju ev. ett fönster eller dörr stå lite på glänt om det inte drar på hästarna då.
    Förprövning är när länsstyrelsen granskar allt som har med ny/ombyggnaden att göra innan man börjar. Avseende mått, ventilation, brandskydd och en massa annat. Det gäller från 5 hästar. Detta är absolut nödvändigt vid den typen av bygge och man åläggs en avgift om man inte gjort det och det upptäcks. Det är ju dessutom en bra hjälp, så jag förordar på inget sätt att man skulle låta bli.

När vi har byggt om använde vi oss av en bra bok där alla mått och dylikt stog,
    ska se om jag kan hitta titeln till dig, där finns allt du behöver.

• Dr Mupp
    ÖNadja skrev 2009-09-13 19:13:04 följande:
    Va å måttade idag. Boxarna kommer att bli 3 x 2,5 M. Min häst är 152 cm och den andra kommer att bli A eller B -ponny. Hade gärna velat ha 3 x 3 m, men då blir vi tvungna att stänga igen en dörr å de kändes lite onödigt..
    Boxen blir för liten för stor häst.

Håll koll på takhöjden också. Den måste vara minst 230 och då räknas det upp till eventuella bjälkar. Tyvärr är ladugårdar oftast för låga i tak.
  • ÖNadja
    mannehund skrev 2009-09-13 19:37:29 följande:
    Boxen för din stora häst måste vara 8 m2 totalt och kortaste sidan 2,35 m. Takhöjden måste vara ca 230 cm (mankhöjden x 1,5). Vad gäller ventilationen kan det räcka med vanliga ventiler även med bädd, om det behövs kan ju ev. ett fönster eller dörr stå lite på glänt om det inte drar på hästarna då. Förprövning är när länsstyrelsen granskar allt som har med ny/ombyggnaden att göra innan man börjar. Avseende mått, ventilation, brandskydd och en massa annat. Det gäller från 5 hästar. Detta är absolut nödvändigt vid den typen av bygge och man åläggs en avgift om man inte gjort det och det upptäcks. Det är ju dessutom en bra hjälp, så jag förordar på inget sätt att man skulle låta bli. När vi har byggt om använde vi oss av en bra bok där alla mått och dylikt stog, ska se om jag kan hitta titeln till dig, där finns allt du behöver.
    Då blir ju inte boxen för liten iaf.

Förprövning gäller alltså endast stall för minst 5 hästar och ingenting jag "måste" göra för 2 hästar?

Takhöjden är nog egentligen för låg, men ärligt talat så kommer inte hästarna att lida för det, dom kommer att vara ute mesta dels av dygnet så de är ingenting vi kommer att börja tjårva med. (påhopp om detta undanbedes).
  • mannehund

Nej oftast räcker lägre takhöjd, problemet blir när (om) du får besök av djurtillsyningsmannen i kommunen... Nu är den verksamheten ganska osäker eftersom ansvaret ev. inte skulle ligga på kommunen längre, men tills det är helt klart kan jag förklara för dig hur det hittills fungerat; Varje kommun har haft en person som är ansvarig för djurtillsynen i kommunen. Han eller hon reser runt till gårdar och häststall och gör oanmälda besök. Är man hemma så förklarar de vilka de är och att de vill inspektera stallarna. Är man inte hemma så går de inte in utan återkommer. Sedan mäter de och kontrollerar allt i stallet att det uppfyller djurskyddskraven. Gör det inte det får man en erinran om att justera det.
    Vi har haft tre olika stall under de senaste 15 åren och haft besök av djurtillsyningsmannen i samtliga. I det stallet vi har nu har vi 2, 40 i takhöjd men hade vid tidpunkten en häst på 1,64 stallad och hon anmärkte på det, men tack vare att vi hade så bra ventilation och bara tre boxar i en byggnad på 75 m2 så var det okej ändå när hon åkte.... Så du kan få problem med takhöjden även om hästen inte direkt slår skallen i något.... Jag ska leta efter min måttbok ikväll som jag lovade dig igår.

• Dr Mupp
    ÖNadja skrev 2009-09-13 20:53:56 följande:
    Då blir ju inte boxen för liten iaf. Förprövning gäller alltså endast stall för minst 5 hästar och ingenting jag "måste" göra för 2 hästar? Takhöjden är nog egentligen för låg, men ärligt talat så kommer inte hästarna att lida för det, dom kommer att vara ute mesta dels av dygnet så de är ingenting vi kommer att börja tjårva med. (påhopp om detta undanbedes).
    Jo du tänkte dig 3 x2,5 m = 7 kvm Stor häst ska ha minst 8 kvm så ja boxen blir för liten.

Takhöjden har med säkerhet och ventilation att göra.
  • ÖNadja
    mannehund skrev 2009-09-14 18:02:35 följande:
    Nej oftast räcker lägre takhöjd, problemet blir när (om) du får besök av djurtillsyningsmannen i kommunen... Nu är den verksamheten ganska osäker eftersom ansvaret ev. inte skulle ligga på kommunen längre, men tills det är helt klart kan jag förklara för dig hur det hittills fungerat; Varje kommun har haft en person som är ansvarig för djurtillsynen i kommunen. Han eller hon reser runt till gårdar och häststall och gör oanmälda besök. Är man hemma så förklarar de vilka de är och att de vill inspektera stallarna. Är man inte hemma så går de inte in utan återkommer. Sedan mäter de och kontrollerar allt i stallet att det uppfyller djurskyddskraven. Gör det inte det får man en erinran om att justera det. Vi har haft tre olika stall under de senaste 15 åren och haft besök av djurtillsyningsmannen i samtliga. I det stallet vi har nu har vi 2, 40 i takhöjd men hade vid tidpunkten en häst på 1,64 stallad och hon anmärkte på det, men tack vare att vi hade så bra ventilation och bara tre boxar i en byggnad på 75 m2 så var det okej ändå när hon åkte.... Så du kan få problem med takhöjden även om hästen inte direkt slår skallen i något.... Jag ska leta efter min måttbok ikväll som jag lovade dig igår.
    Men om dom skulle komma och kolla kan man inte säga att man har stallet bara som "reserv" och att dom egentligen går på lösdrift?
    Tanken är att försöka ha dom på lösdrift så mycket som möjligt då dom mår bäst av det. =)
  • mannehund

Nu har jag varit och rivit igenom min bokhylla.... " Bygga för häst" heter den ena boken vi använde och den är utgiven av Ridsportförbundets förlag och den andra heter "Att bygga häststall" av Per Michanek och Michael Ventorp, den är den bästa och den beställdes från SLU. Den var verkligen välbläddrad från när vi byggde och värd sin vikt vikt i guld...Annars finns ju även mått och annat på Jordbruksverkets hemsida, men där finns inte så bra tips som boken bjuder på.

Du gör naturligtvis som du vill med att "fuska" med måtten, jag hade inte gjort det. Att det är en tillfällig lösning tror jag inte hjälper om du får kontroll från djurtillsynen. Det är ju på inget sätt att hästen lider men måtten har ju även en säkerhetsaspekt såväl som en hälsoaspekt....

Beställ nu böckerna och lycka till med ditt bygge!

• Dr Mupp
    ÖNadja skrev 2009-09-14 21:40:26 följande:
    Men om dom skulle komma och kolla kan man inte säga att man har stallet bara som "reserv" och att dom egentligen går på lösdrift? Tanken är att försöka ha dom på lösdrift så mycket som möjligt då dom mår bäst av det. =)
    nej, stallet ska uppfylla kraven för att få användas.
  • ÖNadja
    mannehund skrev 2009-09-15 18:53:35 följande:
    Nu har jag varit och rivit igenom min bokhylla.... " Bygga för häst" heter den ena boken vi använde och den är utgiven av Ridsportförbundets förlag och den andra heter "Att bygga häststall" av Per Michanek och Michael Ventorp, den är den bästa och den beställdes från SLU. Den var verkligen välbläddrad från när vi byggde och värd sin vikt vikt i guld...Annars finns ju även mått och annat på Jordbruksverkets hemsida, men där finns inte så bra tips som boken bjuder på. Du gör naturligtvis som du vill med att "fuska" med måtten, jag hade inte gjort det. Att det är en tillfällig lösning tror jag inte hjälper om du får kontroll från djurtillsynen. Det är ju på inget sätt att hästen lider men måtten har ju även en säkerhetsaspekt såväl som en hälsoaspekt.... Beställ nu böckerna och lycka till med ditt bygge!
    Tack så mycket för tipset!

ska genast kolla upp dom! =)
Svar på tråden Ni som har 2 hästar hemma på gården, vars sätter ni skiten? Ska snart börja inreda ett Kallstall, nån som har tips på vad ja bör tänka på?