• thecarseatlady

Säkra barn i bil - även utomlands

Hej på er alla som inte bor i Sverige! Jag jobbar med att sprida information om bilsäkerhet för barn och speciellt om fördelarna med bakåtvänt åkande. Jag tänkte bara tipsa er om en relativt nyöppnad sida där ni kan få information om bakåtvänt åkande, samt beställa en egen bakåtvänd bilstol åt ert barn om ni har svårt att få tag på en i ert eget land.

www.carseat.se/

Jag vill även visa er denna tråd;
    www.familjeliv.se/Forum-3-101/m46760993.html

Förhoppningsvis så kommer alla småbarn att få åka bil säkert en dag(=bakåtvänt), men tills dess kämpar jag på! :o) Hoppas att någon av er har glädje av länkarna!

• Svar på tråden Säkra barn i bil - även utomlands
  • 3tjejer

Vi kör redan bakåtvänt med svenska stolar upp till 4 år (minst). Vi har även lyckats få minst två skotska familjer att köpa bakåtvänt . Som en av mammorna sa; när man väl börjat läsa om säkerheten går det ju inte att sätta barnet framåtvänt.

• thecarseatlady
    Hëllef skrev 2009-09-13 17:53:19 följande:
    Äntligen! Tack för informationen.
    Det var så lite så! Är bara glad om du har användning för den. :o)
    3tjejer skrev 2009-09-15 21:49:36 följande:
    Vi kör redan bakåtvänt med svenska stolar upp till 4 år (minst). Vi har även lyckats få minst två skotska familjer att köpa bakåtvänt . Som en av mammorna sa; när man väl börjat läsa om säkerheten går det ju inte att sätta barnet framåtvänt.
    Underbart! :o)

Då kanske du känner till den här sidan? www.rearfacing.co.uk/index.php Passar utmärkt att skicka som massmail åt alla dina vänner i Skottland. ;o)
  • Ain

Jag lobbar ocksa för bakatvända stolar när jag kommer at

• thecarseatlady
    Ain skrev 2009-09-18 21:00:13 följande:
    Jag lobbar ocksa för bakatvända stolar när jag kommer at
    Jättebra! :o)
  • thecarseatlady

Upp med tråden! :o)

• sussiq2

aka skickar länken till min familj i england har pratat mycket om bakåtvänd åkande och får ständiga svaret om hur svårt det är att får tag på stolar så nu har de inte den ursäkt kvar!

• thecarseatlady
    sussiq2 skrev 2009-10-07 22:40:30 följande:
    aka skickar länken till min familj i england har pratat mycket om bakåtvänd åkande och får ständiga svaret om hur svårt det är att får tag på stolar så nu har de inte den ursäkt kvar!
    Jättebra! Om de följer länken i inlägg 3 så hittar de ett forum där, var man kan få svar på alla sina frågor om bakåtvända bilstolar. På sidan finns även en "Buyer's guide" som visar var man kan få tag på de olika stolarna. För nu säljs det faktiskt bakåtvända bilstolar på flera ställen även i England! Så man behöver inte ens beställa via nätet om man inte vill. :o)
  • sussiq2

fast är inte de bakåtvända stolar bara upp till13kg de som jag har sett som går att köpa i vanliga barn affärer är iaf bara upp till 13kg syrran och jag tittade mycket på det i somras.

• thecarseatlady
    sussiq2 skrev 2009-10-08 08:46:00 följande:
    fast är inte de bakåtvända stolar bara upp till13kg de som jag har sett som går att köpa i vanliga barn affärer är iaf bara upp till 13kg syrran och jag tittade mycket på det i somras.
    Nej, nej, det är helt vanliga bakåtvända bilstolar som även säljs i Sverige och i andra länder. T.ex. Recaro Polaric, Brio Zento, några stolar från Britax och BeSafe. De är godkända till 18 eller 25kg. Problemet är bara att inte alla affärer har alla stolar och att de, enligt vad jag har förstått, ogärna gör reklam för stolarna stots att de vet att de är 5ggr säkrare än framåtvända stolar. För tillverkarna och försäljarna är rädda att engelska föräldrar inte kan läsa en instruktionsbok och få stolarna rätt monterade...(!!) Precis som om de skulle vara dummare än föräldrar i andra länder....suck... Men kolla Buyer's guiden, så vet du var vilka stolar finns.
Svar på tråden Säkra barn i bil - även utomlands