• AstridStjärna

Egen företagare- Vill köpa hus!!!

Själv är jag egen företagare och sambon har fast jobb och vill gärna köpa hus.

Men jag är ganska nystartad och jag har fått för mig att banken vill ha en en extra koll på egen företagare.

Så till min fråga, Ni som är egna företagare vad hade banken för krav på er för att få ta huslån. Var det någon viss registrerad inkomst eller tid företaget skulle ha varit registrerat?

• Svar på tråden Egen företagare- Vill köpa hus!!!
  • JAG är BÄST

Snarare att det är lättare att låna om man är "egen" .

Jag/vi hade inga problem om att få lån till våran adoption utöver vårt huslån som vi hade sedan innan.

• AstridStjärna

Jaha, det lät ju inte illa.

Men har du haft ditt företag länge?

• JAG är BÄST
    AstridStjärna skrev 2009-09-13 15:30:03 följande:
    Jaha, det lät ju inte illa.Men har du haft ditt företag länge?
    I 2år hade jag det igång,,idag ligger det i vila i väntan på ny lokal. Dock känns det inte direkt brottom idagsläge att sparka igång det nu,,då jag ska snart på mamma ledigheten.
  • JAG är BÄST

Fördelen är att bankerna vet om att man inte alltid kan ta ut en lön,,vilket innebär att man klarar av att leva snålt då det verkligen behövs.

• AstridStjärna

låterbra, haha

• Pappa G

Jag har väl inte riktigt lika positiv erfarenhet av det som "JAG är BÄST" beskriver det. Finns det inget bokslut att ta del av, så finns det ju inte mycket att bedöma. Det första bokslutet brukar ju också innefatta en del uppstartskostnader och kanske inte riktigt redovisa den riktiga situationen..

• Shininganne

Jag och min sambo är båda egna företagare. Han har haft sitt i flera år och jag startade i maj i år. Vi hade inga problem att få lån nu när vi ska köpa hus men vi har ganska mycket att lägga in kontant och det kanske spelar roll.

Izabelle 020627 Ebba 080522 BF 100130
  • AstridStjärna

Shininganne- tror det spelar en väldigt stor roll vid husköp. Vi håller på att spara och tänkte försöka stå ut till nästa sommar innan vi går till banken.

Men jag hinner inte direkt få ihop ett positivt bokslut detta året, tråkigt.

Men vi kämpar på!

• Rigmor Mortis

JAG är BÄST skrev 2009-09-13 15:34:50 följande:

Fördelen är att bankerna vet om att man inte alltid kan ta ut en lön,
    Det låter snarare som en nackdel?

Vi fick låna utan problem, men det är ett aktiebolag och då räknas man ju som anställd med vanlig månadslön.
  • SH T S

Min sambo håller på och starta eget och vi vill gärna köpa hus. Vi hade inga problem att få ett lånelöfte. Det enda banken ville ha var en uppskattning av ca hur mycket han får ut varje månad. Plus att blir det ett husköp av så kommer dom kolla så att ingen av oss har några betalningsanmärkningar.
    Jag har ganska bra lön plus att vi har lite sparade pengar att lägga in vilket kanske bidragit till att de varit positiva.

Svar på tråden Egen företagare- Vill köpa hus!!!