• didda

Smidig sittvagn.

Jag har idag en Crescent classic till min 4 månders dotter. Är mycket nöjd med vagnen som är utmärkt i terräng (vi bor i skogen ) och man tar sig fram överallt. Den har dessutom vändbart styre vilket jag uppskattar otroligt mycket. MEN- vagnen är otroligt klumpig att få med sig (eller snarare- vi har för liten bil) och den är heller inte jättesmidig att kryssa omkring med när man är och shoppar.

Därför tänkte jag såhär- när dottern (som är 4 månader som sagt) vill börja sitta upp när vi är ute och går så använder jag mig av min älskade Crescent till de dagliga långpromenaderna, jag tar mig fram i ur och skur och vagnen är stadig. När vi däremot ska iväg med bilen på kortare shoppingrundor så köper jag en mindre, smidigare sittvagn! En lysande idé.... men vad ska jag ha för vagn?

Jag vet ju att små barn allra helst ska sitta vänd mot den som kör...men nu är det ju fråga om kortare rundor- inga långpromenader. Är det iaf lika viktigt (eller viktigare rent av) att barnet är vänt mot den som kör- när man går i affärer är det ju rejält med intryck (mer än när man går i skogen). Å andra sidan är det ju inte jätteofta (absolut inte dagligen, kanske bara någon gång/vecka) som jag kommer att använda den här vagnen. Ska jag eller ska jag inte ha en sittvagn som är vändbar? Problemet är ju att utbudet minskar drastiskt om jag väljer en som är vändbar...

Sen ska ju vagnen vara smidig och lätt- det är ju därför jag ska köpa den. Jag behöver inte tänka på att man ska ta sig fram i snö eller terräng- till detta ändamål har jag ju en bra vagn.

Däremot tänker jag att det kan vara bra med fullt liggläge...rätt eller fel?

Mina frågor är egentligen flera:

1. Skulle det vara okej med en sittvagn som inte är vändbar med tanke på att jag inte kommer att köra den dagligen?

- förslag på vagn?

2. Eller är det mer eller mindre krav att den är vändbar?

- förslag på vagn

3. Vagnen ska vara smidig och inte för dyr- jag har ju redan en vagn så jag vill inte betala så mycket för denna extravagn som inte kommer att användas jättemycket.

- förslag på vagn?

När kan man förresten tänka sig att kunna börja använda en sittvagn (med fullt liggläge) Individuellt såklart men på ett ungefär?

Tacksam för tips och råd!

• Svar på tråden Smidig sittvagn.
  • Näckrosen

Vi har en gammal Brio sulky till samma typ av användning.
    Den har inte fullt liggläge, men är lätt och smidig.
    Vi köpte den till äldsta sonen när han var tre år för att komma hem från dagis i rimlig tid.
    Nu har vi den ibland till 11 månaders sonen. Började använda den när han var ca 6 mån. Han sover gott i den med, trots att han inte kan ligga ner.

• tjejen 25

Hej!

Jag har en son på 1,5 år vi har en Espiro Magic 4+ sulkyvagn som har liggläge och e bredd så gott om utrymme för att sova bra;) vagnen väger endast 7 kg otroligt lätt då den har aluminium chassi..liknar mkt Quynni zapp i längden.obefintlig när den fälls ihop..flög på semester nyligen och vagnen följde me upp på flyget tack vore att den är så otrolig liten men otroligt funktionell på samma gång..intresserad hör av dej;) kommer att ha några på lagret inom 2v eller titta på blocket..e helt nya..

Svar på tråden Smidig sittvagn.