• livet leker

Vad heter såna ljusa "klot" som brukar synas på bilder??

När jag tar bilder ibland hemma så finns det ljusa bollar i luften med på kortet, man kallar dom för nått, jag minns inte vad, kan nån hjälpa mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-16 21:46
    Kolla bild i mitt galleri....!!!

• Svar på tråden Vad heter såna ljusa "klot" som brukar synas på bilder??
  • lia76

det är dammpartiklar
    men vissa brukar kalla dem spöken

Om du möter någon som beter sej som ett svin, har h*n troligtvis drabbats av svininfluensan!
  • livet leker

nej nått annat ord... INTE spöken, o inte damm för tar jag en hel serie på samma ställe är det bra "damm" på hälften av korten.

• lia76
    livet leker skrev 2009-09-13 16:38:47 följande:
    nej nått annat ord... INTE spöken, o inte damm för tar jag en hel serie på samma ställe är det bra "damm" på hälften av korten.
    Ja men inte säkert att det dalar ner någon dammpartikel just när du tar kort, och då kan de hamna på höflten eller kanske bara 3 av 20 kort
    Om du möter någon som beter sej som ett svin, har h*n troligtvis drabbats av svininfluensan!
  • MILFilicious

livet leker skrev 2009-09-13 16:35:46 följande:

När jag tar bilder ibland hemma så finns det ljusa bollar i luften med på kortet, man kallar dom för nått, jag minns inte vad, kan nån hjälpa mig?
    Orber kallas dem.
  • Kristin24

Ja de kallas Orber, men är oftasts bara damm

• livet leker
    MILFilicious skrev 2009-09-13 16:40:49 följande:
    livet leker skrev 2009-09-13 16:35:46 följande:
    Orber kallas dem.
    Just.. tack
  • qattla

orber är det nog du menar, fast vad orber ÄR är en annan sak...

• pearshapedbastard
    qattla skrev 2009-09-16 13:47:17 följande:
    orber är det nog du menar, fast vad orber ÄR är en annan sak...
    Ofokuserade dampartiklar som lyses upp av blixten
  • lia76
    pearshapedbastard skrev 2009-09-16 17:23:21 följande:
    Ofokuserade dampartiklar som lyses upp av blixten
    dampartiklar
  • pearshapedbastard
    lia76 skrev 2009-09-16 18:53:49 följande:
    dampartiklar
    jepp typo

får guider påpeka stavfel o sådant men ingen annan?
  • lia76
    pearshapedbastard skrev 2009-09-16 18:55:35 följande:
    jepp typo får guider påpeka stavfel o sådant men ingen annan?
    det var inget jag påpekade, jag tyckte bara det var lite roligt att det var "ofokuserade dampartiklar" som var orber
    Menade självklart inget illa med det
  • Isfjord

damm, snöflingor eller vattendroppar som lyses upp av en blixt som är placerad nära objektivet, dvs den inbyggda blixten.
    Har du negativ film och det är vita prickar eller ringar kan det vara kalk i sköljvattnet, är det en svart prick i den vita är det bakterier eller skräp i vätskorna vid framkallningen.
    Främst vid motljus med (billiga) zoomar kan man även få en massa reflexer från ljus som studsar omkring mellan de olika glaslinserna inne i objektivet.

• livet leker

Det är som ett tjockt vitt streck över bilden, ser ut som nått far förbi, kan det vara damm då??

• livet leker

ska lägga upp bilden i galleriet....

• livet leker

klart kolla nu... när jag tog på sofforna blev det massa vita klot på 98 % av korten, varav ett så här, samma stl som kloten.

Svar på tråden Vad heter såna ljusa "klot" som brukar synas på bilder??