• 1 och 1 är 3

tylösand soffa från ikea

Finns de någon här inne som har en sån?

Positivt, negativt!?

Jag är helt inne på en sån till nya huset då man kan bygga ihop den precis efter rummet, avtagbar klädsel är ju jäte smidigt, dock står de kemtvätt... men borde väll funka i maskinen hemma oxå, eller? Om man kör ett skonsamt program, någon som provat?

Tips och erfarenheter TACK!

080826 - Puma Teolin
  • Svar på tråden tylösand soffa från ikea
  • luddigamaskrosen

Jag har själv kollat på den men tyckte inte alls att den levde upp till mina förväntningar. Det kändes som en gammal nersutten soffa som var på tok för mjuk.
    Vi har en annan soffa fran IKEA -mysinge- med kemtvätt till klädseln och den kan man inte köra i maskin. Men det finns olika tyger till sofforna som man kan köra i maskin.

• Drottningen70

Jag undrar också över den soffan. Håller den ihop eller glider delarna isär??

Misstänker att det är nåt skumt med soffan eftersom så många säljer den på blocket ganska snart har jag noterat. Snygg tycker jag den är i alla fall.

• 1 och 1 är 3
    luddigamaskrosen skrev 2009-09-13 16:41:21 följande:
    Jag har själv kollat på den men tyckte inte alls att den levde upp till mina förväntningar. Det kändes som en gammal nersutten soffa som var på tok för mjuk.Vi har en annan soffa fran IKEA -mysinge- med kemtvätt till klädseln och den kan man inte köra i maskin. Men det finns olika tyger till sofforna som man kan köra i maskin.
    Problemet här är att den soffan vi har idag upplevs alldeles för hård, vi vill ha en bred mjukis soffa som hela familjen kan ligga tillsammans i, i timmar  
    080826 - Puma Teolin
  • Lapplandspärlan

Hade en sån och jag kan INTE rekomendera den.
    Efter bara 2år hade det blivit stoora gropar i dynorna, man bokstavligen GLED ner i groparna om man satt berdvid dom.
    Soffan var stenhård och det var skitjobbigt att skjuta in sittdynorna hela tiden eftersom dom gled ut när man suttit en stund

Ringde och klagade och fick tillbaka alla mina pengar och köpte istället en ny soffa från MIO som vi älskar!

• 1 och 1 är 3
    Lapplandspärlan skrev 2009-09-13 17:22:22 följande:
    Hade en sån och jag kan INTE rekomendera den.Efter bara 2år hade det blivit stoora gropar i dynorna, man bokstavligen GLED ner i groparna om man satt berdvid dom.Soffan var stenhård och det var skitjobbigt att skjuta in sittdynorna hela tiden eftersom dom gled ut när man suttit en stundRingde och klagade och fick tillbaka alla mina pengar och köpte istället en ny soffa från MIO som vi älskar!
    Där ser man så olika man kan tycka, du säjer stenhård, andra alldelels för mjuk... Det är nog en smaksak.. fast det här med att det blev gropar gillade jag ju inte...
    080826 - Puma Teolin
  • ULP

Man måste fluffa översta delen på dynorna. Fick värsta lektionen av en från ikea som kom hem till oss när vi klagade på våran. Vi fick inte byta den. Vi har klädseln Kungsvik sandbeige och den är tvättbar i maskin.

• ignatius

Jag har den och jag älskar min!

• luddigamaskrosen
    Lapplandspärlan skrev 2009-09-13 17:22:22 följande:
    Hade en sån och jag kan INTE rekomendera den.Efter bara 2år hade det blivit stoora gropar i dynorna, man bokstavligen GLED ner i groparna om man satt berdvid dom.Soffan var stenhård och det var skitjobbigt att skjuta in sittdynorna hela tiden eftersom dom gled ut när man suttit en stundRingde och klagade och fick tillbaka alla mina pengar och köpte istället en ny soffa från MIO som vi älskar!
    Det satte orden på vad jag menade med mjuk. Man sjönk ner i den och det kändes inte alls som att den skulle vara fin länge. Tur vi inte köpte den.
  • 1 och 1 är 3
    ignatius skrev 2009-09-13 19:41:27 följande:
    Jag har den och jag älskar min!
    Hur länge har du haft din?
    ULP skrev 2009-09-13 19:40:00 följande:
    Man måste fluffa översta delen på dynorna. Fick värsta lektionen av en från ikea som kom hem till oss när vi klagade på våran. Vi fick inte byta den. Vi har klädseln Kungsvik sandbeige och den är tvättbar i maskin.
    Du är alltså inte heller nöjd...
    080826 - Puma Teolin
  • ignatius

1 och 1 är 3 skrev 2009-09-13 20:12:19 följande:

Hur länge har du haft din?

Jag har haft den i ett år ungefär, fast jag brukar ta ut och piska kuddarna ibland
  • lessermatters

Vi har också en sån soffa och jag tycker att den är väldigt skön. Varken för hård eller mjuk. Den är däremot lite nersutten emellan två delar och det har blivit lite av en grop där. Jag upplever också att tyget har börjat vrida sig lite, det har liksom blivit uttänjt eller vad man ska säga. Som att tyget följer med när man sitter nerhasad i soffan. Tyget är inte alls slappt eller så, bara lite vridet men det går ju att rätta till.
    Vi har haft soffan i lite mer än 2 ½ år.

• 1 och 1 är 3
    ignatius skrev 2009-09-13 20:17:02 följande:
    1 och 1 är 3 skrev 2009-09-13 20:12:19 följande: Jag har haft den i ett år ungefär, fast jag brukar ta ut och piska kuddarna ibland
    Men du är själv? Kanske inte funkar med klättrande ungar 
    080826 - Puma Teolin
  • ignatius

1 och 1 är 3 skrev 2009-09-13 20:27:35 följande:

Men du är själv? Kanske inte funkar med klättrande ungar 
    Jepp, den har bara varit utsatt för en hund någon gång ...

Jag kan tänka mig att det jag som ser som den största fördelen med att det är lösa kuddar kan vara en nackdel med ungar som gillar att bygga kojor och sådant ...
  • ignatius
    ignatius skrev 2009-09-13 20:29:21 följande:
    1 och 1 är 3 skrev 2009-09-13 20:27:35 följande:
    Jepp, den har bara varit utsatt för en hund någon gång ... Jag kan tänka mig att det jag som ser som den största fördelen med att det är lösa kuddar kan vara en nackdel med ungar som gillar att bygga kojor och sådant ...
    Fast den är jättebra om man gillar att bygga kojor!
  • 1 och 1 är 3
    lessermatters skrev 2009-09-13 20:25:40 följande:
    Vi har också en sån soffa och jag tycker att den är väldigt skön. Varken för hård eller mjuk. Den är däremot lite nersutten emellan två delar och det har blivit lite av en grop där. Jag upplever också att tyget har börjat vrida sig lite, det har liksom blivit uttänjt eller vad man ska säga. Som att tyget följer med när man sitter nerhasad i soffan. Tyget är inte alls slappt eller så, bara lite vridet men det går ju att rätta till.Vi har haft soffan i lite mer än 2 ½ år.
    Men vist kan man skruva ihop delarna så dom inte glider isär!? Många frågor, förlåt
    ignatius skrev 2009-09-13 20:30:33 följande:
    Fast den är jättebra om man gillar att bygga kojor!
    de gillar väll alla ungar!?
    080826 - Puma Teolin
  • ignatius

1 och 1 är 3 skrev 2009-09-13 20:40:03 följande:

Men vist kan man skruva ihop delarna så dom inte glider isär!? Många frågor, förlåt

de gillar väll alla ungar!?
    Själva stommen glider inte isär, jag kan tänka mig att kuddarna kan göra det ...
  • 1 och 1 är 3
    ignatius skrev 2009-09-13 20:43:04 följande:
    1 och 1 är 3 skrev 2009-09-13 20:40:03 följande: Själva stommen glider inte isär, jag kan tänka mig att kuddarna kan göra det ...
    vi har isf tänkt sätta ihop en tre sits, två en sits och en schäslong... men stommarna kan man alltså inte fästa i varandra? Vi måste nog åka till ikea och sluta drömma här hemma
    080826 - Puma Teolin
  • ULP

1 och 1 är 3 skrev 2009-09-13 20:12:19 följande:

Nope, vi är inte nöjda med den men får dras med den iaf
Svar på tråden tylösand soffa från ikea