• livet leker

Någon från Trosa här?

Vi bor i Södertälje o är sååå lessa på allt skit som finns här, det är rån vid våran närbutik om vartannat o mycket kriminalitet.. vi tänkte flytta. Har funderat på trosa, vi jobbar i Södertälje o kan tänka mig att det är jobbigt att pendla, men samtidigt skönt att "varva ner" i bilen på väg hem.... barnen ska så gå på dagis/skola i Trosa.

Jag önskar erfarenheter av Trosa.. Trivs ni?

• Svar på tråden Någon från Trosa här?
  • riskakan

Mina släktingar har landställe utanför Trosa och jag råder er absolut att flytta dit - om ni kan tänka er en mindre ort men relativt nära till större orter samt bara 7 mil från centrala Stockholm - innan priserna där går upp ännu mer.

Trosa börjar bli extremt populärt och Trosa kommun expanderar hela tiden. Många som jobbar i Stockholm men har jobb som de delvis kan sköta hemifrån, flyttar till Trosa. Många pensionärer flyttar ut, eller barnfamiljer som dagspendlar till t ex Södertälje eller Nyköping. Och nej, har man bil är det inte så långt. Sen går det flera busslinjer.

Orsakerna till att folk flyttar ut är förstås många, men för stockholmarna handlar det nog mest om att man vill flytta till hus och att huspriserna i Trosatrakten är lägre än närmare Stockholm (även om de stiger hela tiden), samt att det känns bättre och tryggare för barnen att växa upp där, än i Södertälje eller många Stockholmsförorter. Trosa har ju inget "ghetto" - därmed inte sagt att det saknas problem. På sommaren är Trosa stad ofta full av turister och båtgäster. En riktig skärgårdsstad! Jättehärligt, men ett och annat krogslagsmål förekommer ju då. Vagnhärad skola har i perioder haft problem med klotter och skadegörelse etc.

MEN jämfört med Södertäljes värsta områden, är det nog som att flytta från Bronx till Kamomilla S stad...

De jag känner som bor permanent i Trosa, trivs i alla fall jättebra. Sedan kanske man får lappsjuka om man gillar storstadsliv. Och bil är att föredra om man ska bo där. Men det är ju sånt man får väga in.

Finns två 0-9 skolor i Trosa och en i Vagnhärad. Finns även flera dagis samt ett par friskolor från 0-3 eller 0-6 eller nåt sånt.

Kan tillägga att från Vagnhärad går lokaltåg/snabbtåg in till Stockholm C, tar ca 40 min. Gissningsvis inte mer än en kvart till Södertälje Syd. Kan ju vara bra att veta om.

• riskakan

Vill tillägga att det finns både bostadsrätter, villor och radhus i och kring Trosa. Mycket nybyggnation på gång.

• livet leker

Tack för info Undrar om det finns nå hyresradhus i Trosa?

• riskakan

Vet inte. Tror att det är mest bostadsrätter tyvärr...

Men gå in på Trosa kommuns hemsida. Någon på kommunkontoret borde ju veta, eller kunna tipsa.

• buketten

Hej!

Jag är uppvuxen i Trosa och har efter några år i stockholm nu flyttat tillbaka. Väntar barn i oktober :)

Trosa är kanon att växa upp i. Skolorna är jättebra och kommunen har ett stort föreningsliv. Har vuxit upp i stallet, på fotbollsplanen osv. Däremot finns det inte så mycket att göra för ungdomarna här.

Jag jobbar själv i södertälje och det går jättefort att pendla med bil. Tar väl max 30 min beroende på var man jobbar. Min sambo pendlar även till stockholm varje dag. Det går bussar till södertälje som stannar vid scania också om man jobbar där.

Det finns hyresradhus som är nybyggda. Kolla på Trobos hemsida. Kvarteret tumlaren heter området om jag inte minns fel.

• puppis59

Hej!

Vi flyttade nyligen till Vagnhärad från Södertälje av samma anledningar som du har nämt. Jag jobbar i Stockholm och det har funkat bra att pendla dit, är nu föräldraledig. Vi valde Vagnhärad av den anledningen att husen är betydligt billigare här än inne i Trosa. Men jag varmt rekomendera att flytta till Trosa Kommun, vi trivs mycket bra här.

• livet leker
    puppis59 skrev 2009-09-14 12:19:34 följande:
    Hej!Vi flyttade nyligen till Vagnhärad från Södertälje av samma anledningar som du har nämt. Jag jobbar i Stockholm och det har funkat bra att pendla dit, är nu föräldraledig. Vi valde Vagnhärad av den anledningen att husen är betydligt billigare här än inne i Trosa. Men jag varmt rekomendera att flytta till Trosa Kommun, vi trivs mycket bra här.
    Kul o höra
  • Kenzie

Bor i Vagnhärad och trivs jättebra här. Perfekt för barnen att växa upp, bra kommunikationer och bra huspriser. Vi var nära att hamna i Trosa och tänkte då flytta till Teologen (de nybyggda hyresradhusen) men vet många som inte varit så nöjda (tokhöga hyror och lyhört) så vi valde att köpa ett radhus här istället.

Men den dagen jag har råd så ska jag ha ett hus i Trosa, det händer lite mer där (iaf på somrarna) än i VHD

Svar på tråden Någon från Trosa här?