• Casper och Novas mamma

Hur länge är era barn sjuka/förkylda?

Min 15 månaders dotter började på dagis för 2 veckor sen..och efter 1 vecka åkte hon på ögoninflammation och med det blev hon förkyld och hostig..hade lite feber första 2 dagarna men bara lite...max 38,5 grader!nu har det gått 5 dagar och hon är lika...alltså förkyld hängig och hostig!när ska man kontakta hc?eller visst är förkylningar utragna???
  • Svar på tråden Hur länge är era barn sjuka/förkylda?
  • EJai

asså har hon haft feber så länge så hade jag faktiskt gått till läkaren igen. sen använda koksalt flera ggr om dan å nässpray nån gång om dan och sen hostmedecin.

• lillälva

Du kan alltid ringa och rådfråga - så slipper man grubbla för sig själv - tror dock inte ni får komma in, tyvärr! Gå in på "barnförkylningsakuten" på apotekets hemsida, du kan få lite tips och vägledning där!

Jag har en dotter som är tre år nu, och som har varit mkt sjuk genom åren. Främst förkylningar och öroninflammationer. För henne brukar det vara snuva nån dag, sen börjar hosta och feber, feber sitter i under 3-6 dagar och brukar vara runt 39, sen brukar det vända med feber och snuvan, medan hostan sitter i under flera veckor. Om det inte vänder efter 6 dagar brukar hon i stället bli sämre - vilket oftast betyder öroninflammation eller urinvägsinfektion...
    Du ska vara observant på om febern blir mkt högre igen! Ge lite alvedon om hon är hängig, så att hon orkar dricka och äta lite! Glass brukar vara poppis hos oss! Lycka till!

• Casper och Novas mamma
    våren1987 skrev 2009-09-13 19:55:45 följande:
    asså har hon haft feber så länge så hade jag faktiskt gått till läkaren igen. sen använda koksalt flera ggr om dan å nässpray nån gång om dan och sen hostmedecin.
    nä som det står så hade hon lite feber dom 2 första dagarna......
  • Tygtiiger

Min son har ett piggt och aktivt immunförsvar. De första två - tre åren så hade han feber i en vecka varje gång han blev förkyld, tre-fyra dagar med 40 grader och sedan tre-fyra dagar med 38 - 39. Han var pigg och glad och snorig hela tiden.

Inga problem, alltså, förutom att det som gav hans dagiskompisar en snuva gav oss en veckas VAB. Meh. Nu är han större och reagerar inte lika kraftigt längre.

Barn som inte vill dricka eller leka trots full dos alvedon och ipren ska absolut till en doktor, men att ha hög feber och vara pigg är inget problem. En förkylning brukar sitta i en vecka vad gäller snuva och trötthet, hostan kan sitta i någon vecka till.

• Casper och Novas mamma
    Tygtiiger skrev 2009-09-13 20:22:04 följande:
    Min son har ett piggt och aktivt immunförsvar. De första två - tre åren så hade han feber i en vecka varje gång han blev förkyld, tre-fyra dagar med 40 grader och sedan tre-fyra dagar med 38 - 39. Han var pigg och glad och snorig hela tiden. Inga problem, alltså, förutom att det som gav hans dagiskompisar en snuva gav oss en veckas VAB. Meh. Nu är han större och reagerar inte lika kraftigt längre. Barn som inte vill dricka eller leka trots full dos alvedon och ipren ska absolut till en doktor, men att ha hög feber och vara pigg är inget problem. En förkylning brukar sitta i en vecka vad gäller snuva och trötthet, hostan kan sitta i någon vecka till.
    ok!ja det är första gången min dotter är riktigt förkyld..och det började med ögoninflammation som sagt!
    hon är helt vanlig ibland,busar och leker och skrattar!men ibland blir hon grinig och hängig...hon äter och dricker bra!då borde det inte vara någon fara alltså???
Svar på tråden Hur länge är era barn sjuka/förkylda?