• Arp

Tondöv - skäl nog för bortadoption?

Hej. Jag kommer från en verkligt musikalisk familj. Vi har sedan generationer hört till det absoluta toppskiktet inom den mer konservativa delen av "musikindustrin", jag talar alltså om operasångare/sångerskor och virtouser, dirigenter, ja... you name it.

Min undran är nu denna. Det har visat sig att min dotter är helt tondöv
    Detta kommer få MYCKET tragiska konsekvenser och kommer inte ses på med blida ögon, särskilt från min frus släkts håll. Men, måste jag erkänna, inte heller från min släkt eller mig själv.

Det var mycket olyckligt att detta framkom i ett så pass tidigt skede, i själva utdrivningsskedet faktiskt. Det lämnar oss med möjligheten att adoptera bort barnet innan vi hunnit knyta an till det ( om vi mot förmodan skulle göra det).

Men... min undran... är det verkligen skäl nog? Både jag och min fru har absolut gehör och det råder ingen tvekan om att barnets första ljud var ett skevt (aningen lågt) trestruket ciss. Alla andra barn brukar leverera ett A men detta... Jag har inget hopp om en musikalisk karriär för denne lille positivspelerska men visst, hon kan säkert bli en lycklig människa ändå?

Men är det verkligen juridiskt sett skäl nog för bortadoption? Eller ska vi lösa det på egen hand med avlägsen utblottad släkt eller liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-19 18:54
    Alltså, det HÄR ÄR INGEN SKÄMTTRÅD!!!

Jag vet inte varför moderatorerna flyttat den till sandlådan, detta är ett reellt problem i för mig och min fru.

Sluta insinuera att detta skulle vara ett ironiskt inlägg annars tvingas jag anmäla er hela bunten!!!

• Svar på tråden Tondöv - skäl nog för bortadoption?
  • PixL

Juridiskt sett är det nog inget vidare bra skäl. Men du kan ju alltid säga att du hatar barnet och annars kommer att döda det.

• Arp
    PixL skrev 2009-09-13 20:52:59 följande:
    Juridiskt sett är det nog inget vidare bra skäl. Men du kan ju alltid säga att du hatar barnet och annars kommer att döda det.
    Va? varför skulle jag vilja det? Det var det sjukaste...
  • PixL
    Arp skrev 2009-09-13 20:56:04 följande:
    Va? varför skulle jag vilja det? Det var det sjukaste...
    Nej, nej. Jag förstår att du inte vill döda barnet men du kan ju alltid säga det. Så kommer adoptionen gå igenom och allt blir frid och fröjd.
  • spaceylisie

Jag tycker att ni borde ha tagit ert ansvar och kollat upp det här tidigare. Fosterdiagnostik, har ni hört talas om det? Då hade ni kunnat lösa problemet redan innan! Nu får ni nog skylla er själva.

• Ankmor

Jag tycker ni borde försöka först!
    Satsa lite pengar på pedagoger av olika slag - kanske kan flickebarnet bli en bra kompositör - noter på ett papper hör man ju inte och se vad Mozart lyckades med!

Ge inte upp hoppet än!

Drömmar krossas inte - de börjar och slutar, sedan börjar de igen.
  • Arp
    Ankmor skrev 2009-09-13 21:08:21 följande:
    Jag tycker ni borde försöka först! Satsa lite pengar på pedagoger av olika slag - kanske kan flickebarnet bli en bra kompositör - noter på ett papper hör man ju inte och se vad Mozart lyckades med! Ge inte upp hoppet än!
    Det är sant men samtidigt kan invändas att beethoven var patologiskt döv men "hörde" ändå musiken i sitt huvud och därför kunde han komponera som han gjorde. Hellre ett dövt barn än ett tondövt - som tondöv har man ingen chans att skapa något beständigt av värde.
  • Arp
    spaceylisie skrev 2009-09-13 21:05:40 följande:
    Jag tycker att ni borde ha tagit ert ansvar och kollat upp det här tidigare. Fosterdiagnostik, har ni hört talas om det? Då hade ni kunnat lösa problemet redan innan! Nu får ni nog skylla er själva.
    Vi gjorde mig veterligt alla adekvata tester, men fick inga tecken på någon tondövhet. De kollade det med ULTRALJUD.
  • Ankmor
    Arp skrev 2009-09-13 21:15:59 följande:
    Det är sant men samtidigt kan invändas att beethoven var patologiskt döv men "hörde" ändå musiken i sitt huvud och därför kunde han komponera som han gjorde. Hellre ett dövt barn än ett tondövt - som tondöv har man ingen chans att skapa något beständigt av värde.
    Inte ens en triangel?

Stackars barn!

Jag har slut på idéer.

Lycka till...
    Drömmar krossas inte - de börjar och slutar, sedan börjar de igen.
  • Jempa L

Men det måste ju vara superpraktiskt med ett barn som lyssnar/sjunger till ett annat register! Tänk vad ni gör alla andra föräldrar avundsjuka på lekplatsen när ni bara visslar i överljudspipan, så kommer barnet och sätter sig vid er sida!

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
Svar på tråden Tondöv - skäl nog för bortadoption?