• supersötasilversara

Ventitex och underlagsfoam??

Hej på er!

Vi ska lägga nytt golv i hall, kök och vardagsrum och ska lägga IKEAS golv TUNDRA som det är 10-års garanti på. Vi väljer detta som ett budgetalternatvi då vi inte har råd med Pergogolv och vi måste byta ut våra trasiga plastmattor mot något.

Nu till frågan. Jag har googlat lite om det här med golv och underlagsfoam, då hittade jag något som heter Ventitex och som sägs förhindra stegljud. Är Ventitex och underlagsfoam samma sak? Eller borde vi ha båda? Vi har inte en betongplatta, vi har krypgrund. Snälla någon som vet i denna byggdjungel?

• Svar på tråden Ventitex och underlagsfoam??
  • Pappa G

Har du krypgrund, så har du väl troligen ett träbjälklag eller?

Som jag tolkar det så används Ventitex vid problem med ojämnt betongunderlag, före platonmatta vid fuktproblem.

Normalt så räcker det med vanlig foam, men det finns även dyrare varianter som reducerar stegljudet.

• supersötasilversara

Pappa G: Tack för ditt svar! Vart kan man få tag på dyrare varianter som reducerar stegljudet? Vad heter de?

Jag antar att det är träbjällag (hmmm ).

• denna där

tror nog ni klarar er bra med bara underlagsfoam typ selitac (Selitac finns ju som 2.2 mm tjocka och 5 mm tjocka) men kontakta en golvförsäljare på t.ex ett byggvaruhus och prata med dom och sondera därefter terrängen på märken osv.

Svar på tråden Ventitex och underlagsfoam??