• Pensée

Vad gör han med huvudet??

Vi har en ettåring somvid 2 tillfällen nu (som vi sett) gjort ngt märkligt.

Vid nattning har han liksom fått huvudryckningar. Det ser konstigt ut. Han slänger huvudet åt sidan flera gånger i rad. Han är vaken när han gör så men det ser nästan ofrivilligt ut. Upplever det som att han vid dessa tillfällen varit övertrött och haft svårt att komma till ro.

För övrigt är han som alla andra ettåringar.

Ngn som har en aning??

• Svar på tråden Vad gör han med huvudet??
  • Babybalo

Vår son gör ofta så, särskilt när han är trött! Han har nog gjort det till och från sedan han var 8-10 månader... Tror inte att det är onormalt, även om det ser lite mysko ut!

• sanlun

Vi har haft det precis lika med vår 10 månaders, men i omgångar. Vi skulle just till att besöka BVC när de slutade. Läste nåt om att de normalt sett kan ha lite tics när de är små eftersom motoriken inte är 100.

Annars vet jag inte!

• happy2

Låter som Epeleptiska rörelser,, Jag skulle gå till en barnläkare och diskutera detta,,

Barnet kan se vaket ut för att de har ögonen öppna, De finns så många olika former av Ep som dessutom blir starkare o syns mer på ett barn spec när de är trötta eller precis har vaknat,,,

Men prata med en kunnig läkare om detta o få bättre svar,,, eller så gå in i EP tråden o fråga föräldrar om dessa symtom de om några vet hur barn av olika symtom o o lika ep foremer kan bete sig i olika grad,,

Lycka till

Sebastian, Kevin och Alexander
  • Babybalo
    happy2 skrev 2009-09-13 23:05:41 följande:
    Låter som Epeleptiska rörelser,, Jag skulle gå till en barnläkare och diskutera detta,,Barnet kan se vaket ut för att de har ögonen öppna, De finns så många olika former av Ep som dessutom blir starkare o syns mer på ett barn spec när de är trötta eller precis har vaknat,,,Men prata med en kunnig läkare om detta o få bättre svar,,, eller så gå in i EP tråden o fråga föräldrar om dessa symtom de om några vet hur barn av olika symtom o o lika ep foremer kan bete sig i olika grad,, Lycka till
    Oj! Säkert kan ep yttra sig som huvudskakningar men i de allra flesta fall så är det fullständigt normalt... Mina tre barn har alla gjort så och ingen av dem har ep. Det är mycket vanligt att små barn skakar på huvudet (a la Stevie Wonder) när de skall somna, är trötta eller bara vill testa hur det snurrar. Mina barn har ofta ruskat på huvudet och sedan skrattat efteråt. De testar kroppen! Fråga en barnläkare om du är orolig men det låter normalt.
  • DoryLane

tack för att nån tog upp detta. jag tänkte fråga på BVC just om detta för vår 8mån kille gör det lite då och då. ofta är det att han sitter helt stilla och helt plötsligt börjar han skaka på huvudet. som typ när man säger nej och skakar på huvet. och sen när man pratar me honom så slutar han och så skrattar han.
    känns som att det är lite test han gör och att man kanske inte ska ta det så allvarligt eftersom han slutar om man tilltalar honom.
    han skrattar ibland när han gör det oxå.
    men det är jue alltid bra att fråga sin BVC-sköterska.

- Maximilian 09.01.03 -
  • happy2
    Babybalo skrev 2009-09-14 12:24:49 följande:
    Oj! Säkert kan ep yttra sig som huvudskakningar men i de allra flesta fall så är det fullständigt normalt... Mina tre barn har alla gjort så och ingen av dem har ep. Det är mycket vanligt att små barn skakar på huvudet (a la Stevie Wonder) när de skall somna, är trötta eller bara vill testa hur det snurrar. Mina barn har ofta ruskat på huvudet och sedan skrattat efteråt. De testar kroppen! Fråga en barnläkare om du är orolig men det låter normalt.
    Ja du har med all säkerhet rätt i att de är en normal rörelse,, jag är ju inte experten så,, men jag är lite in snöad just för tillfället i ep träsket eller hur man ska yttra sig.
    Sebastian, Kevin och Alexander
Svar på tråden Vad gör han med huvudet??