• Anonym (gränslöst)

Någon med partner som flyttat hit från utlandet - uppehållstillstånd?

Min pojkvän bor i Gambia.
    Jag har barn här och har inte möjlighet att flytta dit. Vi funderar på om han kan flytta hit, till oss.

Någon med erfarenhet av detta, som vet hur det funkar med att söka uppehållstillstånd osv? Vad krävs? Vilka papper? Hur går man tillväga? Hur lång tid tar det?

Vi är inte gifta och har inte gemensamma barn. Är det omöjligt för honom att få papper här då?

• Svar på tråden Någon med partner som flyttat hit från utlandet - uppehållstillstånd?
  • Drottningen70

Han ansöker om uppehållstillstånd pga. anknytning till dig, och att ni planerar att leva tillsammans i Sverige, han ansöker från sitt hemland och kommer där att intervjuas om er relation, om hur ni träffades, vad ni vet om varandra etc. för att fastställa att er relation är äkta. Att kunna visa bilder på er tillsammans, flygbiljetter etc etc är bra. Sen kommer du att i Sverige få svara på liknande frågor. Om er relation är äkta så får han först uppehållstillstånd i 2 år, därefter, om er relation fortfarande varar så får han permanent uppehållstillstånd. Inget omöjligt med detta alls. Det kommer att gå bra.

• Prinsessan Marsipan

Min blivande man har fått tillfälligt uppehållstillstånd och är på väg till mig.
    Det gick mycket smidigt, han ansökte på ambassaden i sitt hemland och åkte hit till Sverige och var här under sommaren.
    När han åkte tillbaks efter 3 månader gjordes intervjuven där han fick svara på frågor om vår relation och om min familj.
    Sedan fick jag ett brev hem där jag fick svara på frågor om hur seriös relation är och vad jag vet om honom och hans familj.
    Jag skrev ett personligt brev, skickade med foton och kopior på flygbiljetter och när jag gick till Migrationsverket tog de kopia på mitt pass och de stämplar jag har från min resa till honom i vintras.
    Det hela gick mycket fort, han ansökte på ambassaden i sitt hemland i mars och i september fick han uppehållstillståndet.
    Mitt tips är att ni är så noggranna ni bara kan och skriver utförligt om er relation, sänd med foton, kopior på biljetter, bevis på att ni träffats...
    Vi är förlovade och har inga gemensamma barn.
    Min pojkvän kommer från ett land (i Centralamerika) som är viseringsfria och därför kunde han komma hit under tre månader.
    Det är olika regler för olika länder.
    Gå in på www.migrationsverket.se och läs mer.
    Lycka till!

• Anonym

Han ska gå till Svenska Ambasaden i Gambia med papprena. och troroxå det kostade något minns ej nu...f

Där ska han lämna in papprena.De finns på www.migrationsverket.se/
    Familjeanknytning, Blanketter.
    Om ni kan visa att ni bott tillsamans utanför sverige tillsammans i 2 år går det jätte fort om ni inte har det så tar det lite längre tid men brukar gå smidigt.

det viktiga är att han inte kommer till sverige och ansöker härifrån då blir det segt..
    typiskt regelverk...

han skall ansöka från gambien och du får skaffa fram du vet någon form av foton. och papper som resebevis att ni har möts blivit kära osv..'

• Anonym

jo grejen är att migrationsverket ser sambo och gifta som samma satus så man ska truga på att man är sambo även om man inte ännu bor ihop det blir familjeanknyrtningen..

• Charlotte Touray

Hur gick det för er??? Nyfiken... Jag och min blivande man håller på med samma sak nu....

Svar på tråden Någon med partner som flyttat hit från utlandet - uppehållstillstånd?