• EllaBl­ue
    Äldre 14 Sep 05:41
    8806 visningar
    13 svar
    13
    8806

    Svenskar i Chicago?

    Hej!

    Jag flyttade nyligen till Chicagoområdet och undrar om det finns några andra svenska mammor här som man kunde hänga med emellanåt?

    Skicka gärna ett meddelande!

  • Svar på tråden Svenskar i Chicago?
  • EllaBl­ue
    Äldre 14 Sep 21:30
    #1

    puff

    ingen verkligen?

  • Mrs Richte­r
    Äldre 15 Sep 14:02
    #2

    Hej,

    Flyttade precis hit jag också bor i Winnetka, har två barn och ett på gång, själv.

  • Äldre 16 Sep 02:00
    #3

    Hej! Valkommen hit! Jag bor ocksa i narheten av Chicago. Inboxa mig sa kanske vi kan traffas!

  • Äldre 26 Mar 17:03
    #4

    Hej!

    Vi  planerar att flytta till chicago med 4 årig dotter.
    Hur är det att bo där? Vilka områden är säkrast för barn?
    Märker ni av mycket brottslighet?
    Tacksam för alla svar och tips

    Maria 

  • Äldre 31 Mar 23:14
    #5
    mariab80 skrev 2013-03-26 17:03:47 följande:
    Hej!

    Vi  planerar att flytta till chicago med 4 årig dotter.
    Hur är det att bo där? Vilka områden är säkrast för barn?
    Märker ni av mycket brottslighet?
    Tacksam för alla svar och tips

    Maria 
    Hej! Vi trivs jättebra i Chicago. Det är en vacker och trevlig stad, och människorna är väldigt hjälpsamma. Vi bor i Lincoln Park, som är  charmigt och centralt utan att ligga mitt i smeten. Här finns mycket barnfamiljer och studenter samt väldigt bra skolor. Det finns också ett fint (och gratis zoo), sandstrand, samt många parker. Tidigare bodde vi i Evanston som är en förort (egentligen en egen stad som växt ihop med Chicago) och ligger en bit ifrån centrum (men med bra förbindelser). Många barnfamiljer bor i South Loop och Lakeview också. Vi märker ingenting av brottsligheten. Det gäller att vara försiktig och använda sunt förnuft som överalt annars, sant att det finns områden man definitivt skall undvika (men där hamnar man knappast av misstag). Kollektivtrafiken är väldigt bra för en amerikansk storstad. Säg gärna till om du undrar något mer!
  • Äldre 1 Jun 18:00
    #6
    Wagram skrev 2013-03-31 23:14:13 följande:
    Hej! Vi trivs jättebra i Chicago. Det är en vacker och trevlig stad, och människorna är väldigt hjälpsamma. Vi bor i Lincoln Park, som är  charmigt och centralt utan att ligga mitt i smeten. Här finns mycket barnfamiljer och studenter samt väldigt bra skolor. Det finns också ett fint (och gratis zoo), sandstrand, samt många parker. Tidigare bodde vi i Evanston som är en förort (egentligen en egen stad som växt ihop med Chicago) och ligger en bit ifrån centrum (men med bra förbindelser). Många barnfamiljer bor i South Loop och Lakeview också. Vi märker ingenting av brottsligheten. Det gäller att vara försiktig och använda sunt förnuft som överalt annars, sant att det finns områden man definitivt skall undvika (men där hamnar man knappast av misstag). Kollektivtrafiken är väldigt bra för en amerikansk storstad. Säg gärna till om du undrar något mer!
    Det kan vara bra att ala de områden du nämner är mycket exklusiva, så det är bra att ha stora plånboken om man vill hitta bostad där.
  • Äldre 1 Jun 23:08
    #7
    googlade skrev 2013-06-01 18:00:36 följande:
    Det kan vara bra att ala de områden du nämner är mycket exklusiva, så det är bra att ha stora plånboken om man vill hitta bostad där.
    Mycket exklusiva skulle jag inte kalla dem, men visst kostar det en slant om man vill bo någorlunda centralt i trevliga områden.
  • Äldre 2 Jun 00:54
    #8

    Mina svärföräldrar bodde tidigare precis på gränsen till Lakeview,  och som du skriver så är exklusivt relativt.

    Det är jättefina områden du tar tipsar om.

    Ett annat område (till TS) som är på "uppåtgående" är Lincoln Square, men där är ännu ganska humana priser på boende.

     

  • Äldre 24 Jun 20:52
    #9

    Hej ni som svarade! Kan jag fråga er åsikt om förskola/dagmamma/dylikt i Chicago? Har inte alls fattat hur man gör. Jag planerar för att söka om ett knappt års postdoktor-vistelse vid University of Chicago och ta med familjen. Sonen kommer vara fem år när vi i så fall kommer iväg. Det kommer också finnas en sexmånaders bebis om allt fortsätter gå bra, och planen är att min sambo ska vara pappaledig. Jag vill gärna att femåringen som älskar sin förskola här hemma ska gå på någonting, åtminstone deltid/del av vecka. Fast när jag googlar får jag mest upp förskolor för underprivilegierade. Hur hittar jag något som liknar det jag förknippar med en vanlig förskola? Kostar det massor? Kanske det vore bättre (och mindre läskigt för barnet) att försöka få plats hos dagmamma i stället? Kanske det rentav finns någon dagmamma som pratar svenska? Au pair? Vi kommer inte ha så jättestora resurser att röra oss med. Vad tror ni??

  • Äldre 24 Jun 22:34
    #10
    anba3992 skrev 2013-06-24 20:52:55 följande:
    Hej ni som svarade! Kan jag fråga er åsikt om förskola/dagmamma/dylikt i Chicago? Har inte alls fattat hur man gör. Jag planerar för att söka om ett knappt års postdoktor-vistelse vid University of Chicago och ta med familjen. Sonen kommer vara fem år när vi i så fall kommer iväg. Det kommer också finnas en sexmånaders bebis om allt fortsätter gå bra, och planen är att min sambo ska vara pappaledig. Jag vill gärna att femåringen som älskar sin förskola här hemma ska gå på någonting, åtminstone deltid/del av vecka. Fast när jag googlar får jag mest upp förskolor för underprivilegierade. Hur hittar jag något som liknar det jag förknippar med en vanlig förskola? Kostar det massor? Kanske det vore bättre (och mindre läskigt för barnet) att försöka få plats hos dagmamma i stället? Kanske det rentav finns någon dagmamma som pratar svenska? Au pair? Vi kommer inte ha så jättestora resurser att röra oss med. Vad tror ni??
    Om han fyller fem innan den 1 september kan han få plats på KIndergarten. Det finns både på offentliga skolor (dvs gratis, men av varierande kvalitet beroende på skolan och med stora barngrupper) och privata skolor (dvs dyrt men oftast bättre kvalitet och mindre grupper). Dagmammor brukar inte ta så stora barn. Jag har för mig att det finns en svensk tjej som är dagmamma, jag kan kolla upp det och återkomma privat.
  • Äldre 25 Jun 11:17
    #11

    Tusen tack, då fattar jag bättre! Han kommer vara stor nog för kindergarten, det hade jag inte förstått. Skönt att ha lite koll när man försöker planera. Återstår att se om jag får medel till just det här, och då kommer vi iväg om drygt ett år, men jag tar i så fall hemskt gärna kontakt igen lite längre fram!

  • Äldre 25 Jun 21:49
    #12
    anba3992 skrev 2013-06-25 11:17:05 följande:
    Tusen tack, då fattar jag bättre! Han kommer vara stor nog för kindergarten, det hade jag inte förstått. Skönt att ha lite koll när man försöker planera. Återstår att se om jag får medel till just det här, och då kommer vi iväg om drygt ett år, men jag tar i så fall hemskt gärna kontakt igen lite längre fram!
    Ja, gör gärna det. Förresten, precis intill U of C är det inte så trevligt att bo, men det vet du säkert redan. Hör gärna av dig om du har fler frågor! Vi trivs jättebra i Chicago (jag jobbar på det andra stora privata universitetet i Chicagoområdet) och det skulle ni säkert också göra! Det är en vacker och trevlig stad med mycket skoj för barnen.
  • Äldre 8 Sep 14:16
    #13

    Om du är på Facebook så finns det flera grupper där för svenskar i Chicago. Jag tror tom en grupp heter svenskar i Chicago och sen finns en som heter mamma i chicago. Jag bodde där i 9 år (gold coast och Lakeview). Det finns en svensk dagmamma i Lakeview som skall vara jätte bra!

Svar på tråden Svenskar i Chicago?