• Kulta17

Hur mäter man egentligen midjemåttet?????

Har försökt mäta mitt midjemått. Mankan ju tycka att det inte borde vara så svårt, men var mäter man egentligen?? Läste på någon webb sida att man ska mäta mellan revbenets slut och höftbenet början. Hmmm svårt att riktigt hitta tycker jag. Ovanför, på eller under naveln?? Det skiljer ju faktiskt en del mellan de tre ställena. Positivaste resultat får man ju över naveln särskilt om man som jag råkar ha en liten muffinmidja lite längre ner och är väldigt smal längre upp!

Någon som kan ge klarhet i detta? eller är det så att det skiljer sig från person till person med tanke på revben och höftben??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-14 08:59
    Gärna även tips på hur man kan minska sitt midjemått utöver fettförbränning (jogga) och plankan (magträning).

• Svar på tråden Hur mäter man egentligen midjemåttet?????
  • Mrs Moneybags

Det verkar finnas lite olika råd kring det. En del säger att man ska mäta på det smalaste stället (tycker jag låter bäst ) och andra att man ska mäta som du beskriver eller några cm ovanför naveln.

Jag brukar mäta det smalaste stället eftersom midjan inte sitter på samma ställe på alla kroppar. Jag är smalast någon cm under revbenens slut.

• Karolina

Jag mäter i navelhöjd för att få fram midjemåttet, men sen mäter jag bilringen nedanför också för att ha koll om den minksar :)

• Kulta17

Oj det var olika ställen!

Jag är också smalast där = en - två cm ovanför naveln men det känns som fusk eftersom jag ser att jag är osmalare längre ner! Men samtidigt känns det inte som resultatet stämmer med tanke på att de säger att man är i stor riskzon om man kommer över 88 cm i midjan och hur jag än vrider och vänder på mig själv är jag inte tjock om magen!

Under naveln = 87 cm
    På/ovanför naveln = 83 cm
    Det som jag själv tycker är min midja = 79 cm

• Cecese

Jag mäter ca 7 cm ovanför navel. Mäter jag vid eller strax ovanför naveln så blir måttet 25 cm större eftersom jag då måste mäta över höfterna.

• bakeacake

Midjan= det smalaste stället på magen, rätt enkelt.

Jag mäter alltid där jag är smalast och sen mäter ja det som jag kallar för kärlekshandtag. ca 1cm nedaför naveln.

• carola1977

Men när man säger att kvinnor ska ha under ett visst antal centimeter i midjemått för att inte riskera sjukdom måste man ju ändå mena något speciellt ställe. Kan ju inte vara olika för alla? Eller?

• carola1977

Så här står det på Toppforms sida:
    "Det enklaste sättet att ta reda på om man befinner sig i riskzonen är att mäta midjan. Stå upp och mät midjan ungefär vid naveln efter det att du har gjort en normal utandning.
    För kvinnor ökar hälsorisken om midjemåttet överstiget 80 centimeter, är måttet över 88 centimeter är det en mycket ökad risk. För männen ökar hälsorisken över 94 centimeter, över 102 centimeter är den mycket ökad.

Kvinnor
    Under 80 centimeter = Bra
    Mellan 80-88 centimeter = Se upp
    Över 88 centimeter = Hälsorisk

Män
    Under 94 centimeter = Bra
    Mellan 94-102 centimeter = Se upp
    Över 102 centimeter = Hälsorisk

Mät även höften
    Ytterligare en metod är att mäta midja och höften. I detta fall tar man hänsyn till både midje- och höftmått när man bedömer hälsorisken. Man mäter då midjemåttet som ovan och dividerar det med höftmåttet, där höften är som störst.

För män bör resultatet inte överstiga 1 och för kvinnor inte 0,85. Om midjemåttet överstiger höftmåttet innebär det en hälsorisk."
    svt.se/2.15856/1.343320/utskriftsvanligt_format

• Kulta17

Ja då är jag i riskzonen eftersom jag vid naveln är 87 cm. Väger 69 kg på 172 cm. Är man verkligen tjock då?? Ska man verkligen se ut som en speta för att vara hälsosam??

• pepparrot

Jag har fått reda på att man ska hålla in magen, och sen mäta, för annars mäter du egentligen bara hur slapp du är i magmusklerna. ...

• Mrs Moneybags
    Kulta17 skrev 2009-09-14 11:32:59 följande:
    Ja då är jag i riskzonen eftersom jag vid naveln är 87 cm. Väger 69 kg på 172 cm. Är man verkligen tjock då?? Ska man verkligen se ut som en speta för att vara hälsosam??
    Jag tror att just midjemåttsråden är satta pga att en del kvinnor har äppelformad kropp och andra mer päronformad. Det är äppelformen som är ohälsosam - fettet som sitter kring midja och mage.

Det betyder att två kvinnor kan ha precis samma vikt, men om den ena har smalare midja löper hon mindre risk att drabbas av olika sjukdomar. På ett sätt är det bra att veta att just vikten inte alltid är det viktigaste utan måtten.

Det finns ju så många sätt att mäta övervikt och undervikt, det här är bara ett av dem. Om du äter hälsosamt och tränar regelbundet tror i alla fall inte jag att du har något att oroa dig för
Svar på tråden Hur mäter man egentligen midjemåttet?????