• Fiolina

resultat Wisc-test - vad händer nu....

BUP har startat utredning för min 13 åring, misstänkt ADD, skolan har länge flaggat för problem men inte tagit tag i det, BUP började med att göra ett Wisc-test på henne samt att skolan har lämnat bedömning och jag har varit på "intervju" och gjort en skattning av hennes problem.....i fredags hade jag samtal med psykologen som säger att det visar tydliga tecken på ADHD/ADD men det är för tidigt att säga säkert OCH det som gör det hela komlicerat är att hon fick så låga poäng på wisc- testet och då kan man inte avägra om det är ADD el. helt enkelt låg begåvning ?????
    hjälp....vad händer nu....idag ska vi på läkarbesök.....men vad händer sen...självklart ska jag fråga det idag.....men nån som vet vad detta kan innebära för henne,

• Svar på tråden resultat Wisc-test - vad händer nu....
  • Fiolina

Blev kanske ett rörigt TS, men jag hoppas, hoppas att någon har nån erfarenhet av liknande och kan ge mig nåt råd eller bara sina tankar.
    känner att jag behöver bolla det här innan vi ska träffa läkaren 11.30 idag

• 060810

Kan du beskriva va wisc-testet är för något?
    Jag har gjort massa tester men kan inget namn på dem.. Så om du kan beskriva vad det är så ska jag se om jag kan hjälpa dig vidare.

• Fiolina

ska försöka, visste knappt själv innan jag fick vet att det skulle göras men det är nån form av IQ- test el begåvningstest om jag förstår det hela rätt,
    man kan utläsa arbetsminne mm...
    enligt vår psykolog finns det en skala mellan 70 och 130 poäng, där 70p är lågbegåvad 100p är normalsnittet och 130p är hög begåvningsgrad.

Hamnar man under 70 är man underbegåvad och kan behöva gå i särskola eller annan typ av mm....min dotter fick ett poäng på 76

Kan man verkligen bara pga av detta test avgöra om hon inte kan testats vidare för ADD som jag misstänker?

• familj05

För att få diagnosen lätt utvecklingsstörning krävs psykologutredning (då ingår WISC IV och ofta ett kompletterande test), en pedagogisk utredning, en läkares utredning samt socialbeskrivning (föräldrar och andra som står barnet nära). Man kan inte ställa en diagnos bara på ett WISC, inte ens om det visar poäng under 70. Dock försvårar låga poäng utredningen. Dessutom kan man ju ha dubbeldiagnos.
    Glöm aldrig att din dotter är den samma som innan tester och diagnoser. Hoppas att utredningarna leder till att ni kan få bra stöd i hur ni kan hjälpa henne bäst och att de påvisar hennes starka sidor som ni ska stötta och arbeta vidare med

Svar på tråden resultat Wisc-test - vad händer nu....