• Mama Africa

Fritids för storasyster när jag vabbar för yngre syskon?

Jag är hemma med min sjuka dotter idag.

Hennes äldre syster är i skolan till lunch. När jag lämnade frågade jag om hon fick vara en stund på fritids trots att jag vabbar, men där fick jag tvärt nej.

Det är egentligen inget problem, men när båda gick på dagis fick jag ha det friska barnet på dagis hela dagen om jag ville (vilket jag inte utnyttjade, men iaf). Blev därför fundersam om det är så helt andra regler som gäller för fritids, eller om det beror på att det är en friskola som har "sina egna" regler.

Vilken är erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fritids för storasyster när jag vabbar för yngre syskon?
  • Elfva

Vanligen så får man ha barnet på förskolan/fritids när syskon är sjuka men många är lite extra hårda nu i influensatider och säger nej. Detsamma brukar också gälla vid magsjuka i familjen då är det stopp... Detta är för att hindra smittspridning bland barn och vuxna...

• Mama Africa

Jo det kan jag förstå, men hon har ju varit i skolan på förmiddagen, om hon skulle smitta någon har hon troligen redan gjort det.

• Elfva

Ja jag vet, inte lätt det där... men skolan har man skolplikt på så där kan man inte ens säga att hon borde vara hemma... Hursomhelst du kan väl fråga dem varför de har såna regler.

• Mama Africa

Ja, jag får fråga.

Någon annan som har erfarenheter av detta?

• myskatt

Här får man inte ha fritids alls, måste säga upp platsen, om man är hemma med småsyskon.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Mama Africa
    myskatt skrev 2009-09-15 06:34:05 följande:
    Här får man inte ha fritids alls, måste säga upp platsen, om man är hemma med småsyskon.
    Fast jag är hemma och vabbar ett par dagar, tror inte jag ska säga upp platsen då. Småsyskonet går normalt på dagis...
  • myskatt
    Mama Africa skrev 2009-09-15 08:27:20 följande:
    Fast jag är hemma och vabbar ett par dagar, tror inte jag ska säga upp platsen då. Småsyskonet går normalt på dagis...
    Ja men då så, då ska hon få gå som vanlig, såvida det inte är magsjuka eller nåt annat mycket smittsamt .
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Mama Africa
    myskatt skrev 2009-09-15 19:22:31 följande:
    Ja men då så, då ska hon få gå som vanlig, såvida det inte är magsjuka eller nåt annat mycket smittsamt .
    Ja, det tycker ju jag också, lilla syster har astma och har hostat ett par dagar och så. Ingen feber och så ingen flunsa alltså.
Svar på tråden Fritids för storasyster när jag vabbar för yngre syskon?