något gott rescept på kall vitlökssås?
Någon som kan hjälpa mig med ett recept på kall vitlökssås som passar till ugnsstekta grönsaker och en kötbit?
skulle bli jätteglad om någon kunde hjälp mig snabbt då jag skall ha gäster i morgon!
Någon som kan hjälpa mig med ett recept på kall vitlökssås som passar till ugnsstekta grönsaker och en kötbit?
skulle bli jätteglad om någon kunde hjälp mig snabbt då jag skall ha gäster i morgon!
Creme fraich (hur det nu stavas?)
Vitlök efter smak
Salt
Peppar
Kan inte bli enklare och är precis så de gör på restauranger....
Turkisk youghurt, vitlök, salt gurka.
Gräddfil, chillisås och vitlök samt salt.
Creme fariche, vitlök tacosås, salt.
Hoppsan vicken taskig stavning. *S*
Klassikern Aioli
Har du en stavmixer är det superlätt:
2-4 pers
Knäck i ett ägg
skala och lägg i 1 stor eller två små vitlöksklyftor
en nypa salt
(ett par droppar tabasco)
jag brukar ha i några blad färsk basilika också
till en början 1 dl av din favoritolja (ska vara oliv, men raps eller solros funkar också fint)
kör med mixern tills den är lagom tjock. Du kan behöva ha i mer olja.
Till sist blanda ner några droppar pressad citron.
Köp dipp chips påse med vitlöks smak. Blanda med gräddfill!!!
Enkelt är oxå gott!!!
* 1 dl lätt yoghurt (inte smaksatt förstås)
* 1 dl gräddfil
* 1 matsked dijonsenap (eller mindre om man tycker pepparrotssmaken är för mycket)
örtkryddor i mängder (timjan, basilika, dragon brukar jag köra med - minst en tesked av varje, ofta mer)
* pressa i vitlöksklyftor, antal beroende på hur stark du vill ha såsen (jag brukar ha minst fem)
* salt efter behag
Låt stå i kylen nån timme, örtkryddorna blir så torra annars och ger inte smak åt det ordentligt.
* Hacka/klipp ner någon deciliter persilja.
(Hittade receptet, har kanske modifierat det lite, i "En miljon lätta menyer", så den här såsen är inte den fetaste som finns, åtminstone... Men så HYSTERISKT god.)
Vår favvosås är:
2 dl lätt crèmefraiche
vitpeppar
salt
3-6 vitlöksklyftor beroende på hur mycket man vill lukta dan efter
några stänk riktigt stark chilisås, typ habanerosås eller tabasco
Blir det över så brukar den nå killerstyrka dagen efter-endast för hardcore vitlöksfans