• Karros

Mantran att tänka då det gör riktigt ont.

Nu närmar det sig förlossning och jag försöker som bäst att förbereda mig mentalt på vad som ska komma. Har hört att det är jätteviktigt med rätt inställning och att kunna slappna av för att få en så bra och smidig förlossning som möjligt. Därför vill jag nu ha tips på "mantran" som man kan tänka då det gör sådär ont så att man bara vill hoppa ut genom sjukhusfönstret. Tänkte nämligen skriva upp alla så att blivande pappan kan upprepa detta för mig om och om igen när jag är redo att ge upp...

Mina mantran hittills är:

* Det är INTE FARLIGT att det gör ont, det är ingen smärta som skadar mig på något sätt, det ska göra ont.
    *Varje gång det gör ont kommer vi lite närmare mötet med vårt barn.
    *Jag är stark och min kropp är stark, jag kommer att klara detta.
    *Jag har väntat så länge på den här dagen och nu är den här, snart får vi veta vem som gömmer sig där inne.
    *Tänk på alla som gått igenom detta innan dig och som går igenom det just nu i samma sekund, de har klarat det och det kommer du också att göra.
    *Var inte rädd för smärtan, dyk in i den och låt kroppen guida dig.
    *Jobba inte emot, försök slappna av och lyssna på din kropp.
    *Be mannen lova att ge dig nåt riktigt, riktigt fint då detta är över, det är vi verkligen värda!

• Svar på tråden Mantran att tänka då det gör riktigt ont.
  • turia

Det finns ingen återvändo, ungen måste ut!!
    Det man en gång stoppat in i ugnen måste tas ut!!
    smärtan slutar när ungen ploppar ut
    Du kommer känna dig så slank o fin..en sisådär 1 vecka

• Lisen76

Du verkar ha täckt in de flesta!

• Karros

Hur tänkte ni som redan har fött barn, hjälper det om man tänker positivt?

• Majsan70

Positivt tänkande är A och O!

När det var som jobbigast så snurrade det i mitt huvud att snart är det över. Bebis bebis bebis bebis.

Kvinnor har fött barn i alla tider, så då kan jag oxå. osv.

• 1malle

Håller med Majsan...Att tänka positivt är jätteviktigt...

Har en kompis som efter 3 timmar på förlossningen skrek " Nu skiter jag i det här o går hem"...Hennes förlossning tog totalt 2dygn!!!!
    Med andra barnet hade hon bestämt sig för att ge järnet...Han föddes på golvet i korridoren innan hon hann flytta över i förlossningssalen...*ler*

Så visst har positivt tänkande stor betydelse...
    jag som fött barn förut (13år sedan) vet att jag klarar smärtan...Herre gud...jag har ju fött barn så jag klarar ju f**n vad som helst...
    Härlig kaxig känsla som vi får ha...med lite tålamod, glädje o envishet kommer man hur långt som helst...

Och ni tjejer...Hur ont än denna värk gör så räkna med att nästa gör så himla mycket ondare...*sant faktiskt*

• Vilmas Mamma

Min bm. sa- låt kroppen föda- för det kan den!

• Mimmi82

en grejj som funkade för mig var att jag räknade ner för varje värk. Funkade ju inte i slutet men hemma å i bildfärden å en stund på förlossningen. DÅ värken kom så började jag 10...9...8...7... då visst jag ju likosm att den var över snart.. å blev peppad för jag mena då man har klarat sig till 6 ja då klarar man sig till 0 å då e den över...
    Som sagt funkade ett tag sen blev de lustgas å epidural.. rekommenderas varmt =)

• Karros

Ja vilken fantastisk känsla att bära med sig, kan man föda barn kan man klara allt. Många män får en helt annan respekt för sin kvinna efter att de sett de föda fram deras barn.

• Wildemo

Du kan också försöka tänka dig hela förlossningsarbetet som att du simmar i ett djupt hav. Varje gång en värk kommer så dyker du djupare och djupare ner mot havsbottnen. Då värkarna börjar avta så tänker du att du simmar upp mot ytan igen.

Låter kanske konstigt, men då jag gjorde min praktik på en förlossningsavdelning var det en kvinna som använde sig av den här visualiseringen och hon tyckte det funkade bra. Det hjälper en att tänka på annat än smärtan. Lycka till!

• emmsan2

Ärligt talat så tänkte jag inte särskilt mycket under värkarna, inte under de sista iallafall. De jag tänkte mest på var Oj, oj, oj, oj, oj Vilket översatt skulle kunna vara. Helvete, helvete, helvete -Vad ont det gör.

Tror att det är svårt att ge tips och råd till andra vad man skall göra. Man är så olika som person.

Vissa kan säkert förbereda ramsor eller avslappningsövningar att säga och göra som fokusering.

Medans jag som inte är en så särkilt förberedande person, eller som kan tycka sånt där kan vara jobbigt att komma ihåg och fokusera på, mest fokuserade på min sambos hand och min TENS som jag hade.
    Detta räckte gott och väl, då jag varken ville prata eller lyssna på skärskilt mycket under mina förlossningsvärkar.

Ville varken ha min sambos eller barnmorskans peppningar, något som min sambo genast såg och sa till om.

Medans detta kanske för andra hjälper jättemycket.

Så mitt råd är att förbereda dig så mycket som möjligt på hur du är som person, och tala om detta för din man/sambo.

Tänk både att förlossningen kan vara kort och lång och förbered dig på båda, gillar du musik ta med det, gillar du massage visa din sambo hur. OSV:

ÄR DU SOM JAG SÅ FÖRBERED BARA DIN SAMBO PÅ ATT FÖLJA DINA VIBBAR OCH VARA "DIN RÖST"; SAMT FÅ EN RÄTT SÅ KRAMAD HAND

Svar på tråden Mantran att tänka då det gör riktigt ont.