• Pärlhyacint

Vad tycker ni om pojknamnet Julian?

Jag och min man har lite svårt att komma överens om namn till lillasyster/lillebror som beräknas komma i början av oktober.

Ett pojknamn som vi faktiskt båda gillar är Julian, men jag är lite osäker på om det är för ovanligt för oss. Tror ni man blandar ihop det med flicknamnet Julia? Storebror heter Ludvig, tycker ni att namnen funkar ihop?

Bara kul att få höra vad andra tycker, släkt och vänner har vi inte blandat in i namndiskussionerna

• Svar på tråden Vad tycker ni om pojknamnet Julian?
  • saviar

Det var ett super fint namn tycker jag ! Go for it!

• Pärlhyacint

Kul med tre positiva svar redan! Men jag tar gärna emot åsikter från er som inte gillar namnet också.

• Pärlhyacint

Puffar lite för att kanske få några fler svar...

• Cremo

Jag gillar det! Tänker på Fem-gänget.

• carola1977

Är ingen big fan av namnet Julian, men vet inte riktigt varför .
    Lite flickigt ser det ju ut.
    Känner flera syskonpar som heter Ludvig och Filip/Philip så det känns mest naturligt för mig .

• Pärlhyacint

Filip är fint tycker vi med, men namnet känns lite för upptaget, finns ett barn i släkten redan.

• Tina Lisa

Finaste som finns. Vår son heter det! Men det kan faktiskt bli lite hopblandat med Julia. Speciellt av barnen på dagis där en heter Julia. Man får väl hoppas att han inte får problem med det i skolan sen.

• Camilllla

Jag har en Julian som nu är 3 månader Tycker det är ett jättefint namn och många säger "åh vad fint" eller liknande. Sen finns det en del, framförallt äldre (mannens mormor tyckte ju Magnus var ett mycket bättre namn...) som ifrågasatt det.
    Vi kan fortfarande fundera lite ibland över om det var rätt namn, men vi kunde inte komma på något bättre heller... Jag skulle nog varit lite osäker vad vi än valt, så var det med första barnet också.

• Pärlhyacint

Kul att höra att ni är nöjda med namnvalet! Just nu lutar det nog att det blir en Julian - om det blir en pojke (vilket jag tror att det blir...).

• cessi26

Tycker det är jätte finnt namn kollade upp va namnet betyder detta va vad ja fick fram...: Julian kommer ursprungligen från Jupiter som är gud över himlen och ljuset. Jupiter betyder "skinande/himmelske fader".

• Pojkmamma

Det finns risk att bland ihop med Julia. Men tänk på Julius kanske.

• Ain

Hade var dotter blivit en pojke hade hon hetat Julian. Det är ju ett namn som fungerar i de flesta länder, och det passar oss eftersom vi är ganska internationella. Dessutom tyckte jag om "fem-böckerna" som liten, sa därför har jag kanske en positiv känsla för namnet ocksa.

Tyvärr kan det inte vara ett alternativ för bebisen som kommer i april (om det blir en pojke) för typiskt nog heter numer dotterns kusin Julian...

• Pärlhyacint
    Pojkmamma skrev 2009-09-15 12:20:02 följande:
    Det finns risk att bland ihop med Julia. Men tänk på Julius kanske.
    Ja, jag gillar Julius också, men inte maken...
  • jannah

Jag tycker det är jättefint! :) Likaså Julius... Om jag får en pojke någon gång vill jag döpa honom till nåt av de två namnen. Tyvärr är sambon inte alls inne på samma linje... :(

¤ Othilia 080524 ¤
  • Mingzhi09

Jag tycker det är jättefint!

Svar på tråden Vad tycker ni om pojknamnet Julian?