• TeAmo

Ont i magen av färskpotatis?

Igår fick jag värsta magknipen efter jag ätit mycket färskpotatis. Jag åt allt under samma dag, inte på en gång. Jag tror iallafall det var dom, för jag åt inget annat 'olämpligt.' Kan man få ont pågrund av att det är så mycket stärkelse i? Kanske bättre att köpa 'vanlig'?

• Svar på tråden Ont i magen av färskpotatis?
  • 071001

Aldrig varit med om det och vi äter mycket färskpotatis när det finns.

• middiz

Ja det kan man få med det är ju i början av säsongen, för mej iaf.. Det är då dom är starkast.. nu är dom som gammelpotatisar..

Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • TeAmo

Men denna stärkelse finns inte i 'vanlig' potatis? =)

• Angel1978

Visst kan man bli kass i magen av färskpotatis, men det brukar väl vara de sorterna som odlas i början av sommaren?

• middiz

Stärkelse finns i alla sorters potatis, färskpotatisen innehåller mer vatten än vinterpotatisen.

• Sencha

Ja, det kan bli så - fast verkar ju märkligt att du reagerar nu, när det är sent på säsongen...?

Färskpotatisen innehåller mer solanin.

0401 & 0807
  • Hädvigg

Ja, man kan få ont i magen av färskpotatis.

• God cares

Min man (som själv har magproblem) brukar alltid säga att man kan bli dålig och få ont i magen av färskpotatis, varför just färskpotatis vet jag inte.

• middiz
    God cares skrev 2009-09-14 11:15:20 följande:
    Min man (som själv har magproblem) brukar alltid säga att man kan bli dålig och få ont i magen av färskpotatis, varför just färskpotatis vet jag inte.
    För att det innehåller så mycke solanin, att äta dom första färskpotatisarna innehåller lika mycke solanin som en riktigt grön vinterpotatis. Jag brukar vänta ett tag innan jag börjar äta färskpotatis på våren så halten hunnit sjunka lite.
  • Angel1978
    middiz skrev 2009-09-14 14:06:30 följande:
    För att det innehåller så mycke solanin, att äta dom första färskpotatisarna innehåller lika mycke solanin som en riktigt grön vinterpotatis. Jag brukar vänta ett tag innan jag börjar äta färskpotatis på våren så halten hunnit sjunka lite.
    Men det är ju den första som är så underbart god..
    Bor ett stenkast från Bjärehalvön (där den största delen av den tidiga färskpotatisen odlas) och har ofta möjligheten att köpa potatis direkt från bonden innan den kommer ut i affären på våren, och OJ vad god den är då..!
    Säkert inte nyttig men väldigt god..
  • middiz
    Angel1978 skrev 2009-09-14 17:14:50 följande:
    Men det är ju den första som är så underbart god.. Bor ett stenkast från Bjärehalvön (där den största delen av den tidiga färskpotatisen odlas) och har ofta möjligheten att köpa potatis direkt från bonden innan den kommer ut i affären på våren, och OJ vad god den är då..! Säkert inte nyttig men väldigt god..
    Det är väl jämt så att det som är onyttigast är godast?
Svar på tråden Ont i magen av färskpotatis?