• Mannehkunda

Någon som läser/har läst Internationella Relationer?

Hejsan! Som rubriken lyder, någon som läst detta eller liknande. I så fall vad tycker ni? Vad har det gett er, jobb?

Är verkligen jätteintresserad av ämnet men är lite orolig att jag står där sen med en massa lån och varken titel eller jobb.

Tips om liknande ämnen kanske? Det måste finnas i Sthlm då jag är fast här.

• Svar på tråden Någon som läser/har läst Internationella Relationer?
  • saviar

Jag har läst internationell migration och etniska relationer på Malmö högskola. Jag har inte gått klart än, så jag vet inget om jobb. Men jag tror inte det är några problem för det är ett så pass aktuellt ämne och brett. Man kan jobba inom flera olika områden, Migrationsverket, socialen osv..

• Mannehkunda
    saviar skrev 2009-09-14 11:05:16 följande:
    Jag har läst internationell migration och etniska relationer på Malmö högskola. Jag har inte gått klart än, så jag vet inget om jobb. Men jag tror inte det är några problem för det är ett så pass aktuellt ämne och brett. Man kan jobba inom flera olika områden, Migrationsverket, socialen osv..
    Trevligt! Hur länge har du gått? Är det ett program eller har du fått pussla själv? Vad VILL du jobba med
    Man ska ju göra det man brinner för, men svårt när man har barn att försörja.
  • saviar

Jag har läst två år och det är ett program. Jag vill jobba med asylsökande & flyktingar. Nu är jag hemma med min lilla pojke, så man känner sig inte allt för pepp att sätta sig i skolbänken igen..

• Mannehkunda
    saviar skrev 2009-09-14 11:11:17 följande:
    Jag har läst två år och det är ett program. Jag vill jobba med asylsökande & flyktingar. Nu är jag hemma med min lilla pojke, så man känner sig inte allt för pepp att sätta sig i skolbänken igen..
    Nej jag vet hur det känns, min lilla kille är bara 4 månader Det låter kul. Verkar inte hitta något program här i Sthlm, det i Malmö kom upp när jag googlade. Ska försöka hitta en syo-konsulent att prata med.
  • saviar

Oh, så skoj att någon är i samma situation som en.. Vet inte om det finns något program i Sthlm, men Södertörns högskola har nog något tror jag. Jupp, syo:sar är bra, måste nog också prata med en sådan sen när jag ska börja läsa igen.

• Mannehkunda
    saviar skrev 2009-09-14 11:15:51 följande:
    Oh, så skoj att någon är i samma situation som en.. Vet inte om det finns något program i Sthlm, men Södertörns högskola har nog något tror jag. Jupp, syo:sar är bra, måste nog också prata med en sådan sen när jag ska börja läsa igen.
    Jo de har själva kursen Internationella Relationer på Södertörn(som ligger 15 min med direktbuss från mig, perfekt), men jag hittar inget program Måste nog snacka med dem
  • namera

Jag har läst 4 terminer internationella relationer (eller freds- och konfliktforskning som det hette på mitt universitet). Har alltså en magisterexamen i ämnet. Har kombinerat det med bland annat pedagogik och religionsvetenskap. Nu jobbar jag med flyktingverksamhet. Ska dock läsa en mastersutbildning snart och därmed kunna bli aktuell för chefspositioner.

• Mannehkunda
    namera skrev 2009-09-14 22:42:38 följande:
    Jag har läst 4 terminer internationella relationer (eller freds- och konfliktforskning som det hette på mitt universitet). Har alltså en magisterexamen i ämnet. Har kombinerat det med bland annat pedagogik och religionsvetenskap. Nu jobbar jag med flyktingverksamhet. Ska dock läsa en mastersutbildning snart och därmed kunna bli aktuell för chefspositioner.
    Oj vad roligt! Berätta mer!
    Vad kallar du dig, har du någon "titel" eller så? Svårt att hitta jobb?
  • namera

Just nu arbetar jag deltid på en flyktingförläggning. Har ingen rolig titel ännu, mer än fil.mag i internationella relationer.

Jag tycker inte det varit svårt att hitta jobb. Men jag tror det gäller att kombinera ämnet med studier inom exempelvis vårdvetenskap, pedagogik eller sociologi för att arbetsgivarna ska se nyttan.

• Mannehkunda
    namera skrev 2009-09-14 23:13:15 följande:
    Just nu arbetar jag deltid på en flyktingförläggning. Har ingen rolig titel ännu, mer än fil.mag i internationella relationer. Jag tycker inte det varit svårt att hitta jobb. Men jag tror det gäller att kombinera ämnet med studier inom exempelvis vårdvetenskap, pedagogik eller sociologi för att arbetsgivarna ska se nyttan.
    Det var ett bra tips, kommer iaf att läsa pedagogik då jag länge varit inne på att läsa till fsklärare. Vårdvetenskap låter intressant.
    Men du läste också ett program? Får man fråga vart? Det verkar vara svårt i sthlm tyvärr.
  • namera

Nej, jag läste fristående kurser (A, B, C och D + en kurs om religion och våld). På en del högskolor/universitet finns Samhällsvetenskapliga programmet, där man kan läsa till en examen i internationella relationer inom programmets ramar. Det tror jag är en bra väg att gå.

Det är ett spännande ämne, så jag hoppas du gör slag i saken.

• Mannehkunda
    namera skrev 2009-09-14 23:32:02 följande:
    Nej, jag läste fristående kurser (A, B, C och D + en kurs om religion och våld). På en del högskolor/universitet finns Samhällsvetenskapliga programmet, där man kan läsa till en examen i internationella relationer inom programmets ramar. Det tror jag är en bra väg att gå. Det är ett spännande ämne, så jag hoppas du gör slag i saken.
    ok, ska kolla upp det! Jag vet att kursen Internationella relationer finns på Södertörns Högskola, ska kolla hur man gör då.

Tack för hjälpen!
  • namera

Kan inte Europaprogrammet med inriktning statsvetenskap på Södertörns högskola vara något för dig?

• namera

Eller Utveckling och internationellt samarbete? Tycker det programmet låter jättekul.

• Mannehkunda
    namera skrev 2009-09-14 23:45:46 följande:
    Eller Utveckling och internationellt samarbete? Tycker det programmet låter jättekul.
    Ja jag hittade också den men då måste jag fixa matte c, och jag suger på matte.
    Hittade denna, IMER:
    webappo.web.sh.se/C1256C93006BD8E9/tmt.view/1D888B080B91BDDEC1257283005999C4&ref=/C1256C8A0066623D/4667C38FDBB16DE5C1256C95003CD2B9

Vet inte om länken funkar, men det låter jätteintressant!
  • namera

Ja, det låter superroligt! Och så får du lite juridik med dig. Jag har läst en del juridik och det är verkligen nyttigt, inte minst i kombination med internationella relationer.

• Mannehkunda
    namera skrev 2009-09-16 01:15:18 följande:
    Ja, det låter superroligt! Och så får du lite juridik med dig. Jag har läst en del juridik och det är verkligen nyttigt, inte minst i kombination med internationella relationer.
    Hehe, har kollat ännu mer och det blir nog Utveckling och Internationellt samarbete med inriktning Statsvetenskap och Internationella Relationer, IMER om jag inte kommer in. Plus Afrikastudier.

Är så spänd Tyvärr verkar de bara ta in på HT så jag får vänta ett tag.

Tack så mycket för hjälpen!
  • Elins01

Jag har själv precis avklarat min andra termin på programmet om 180 h.p. Internationella Relationer här på Malmö Högskola, och är är mycket nöjd. Det är mycket jobb med all litteratur och studietekniken får man luska ut mycket hur man ska göra själv, men så är det ju på alla utbildningar. Övrrlag har det varit enormt allmänbildande och jag ser mycket fram emot de resterande fyra terminerna på skolan! Termin 4 och 5 kommer att innebära praktik och egen valbar kurs, så det kommer att bli roligt. Senare, efter min avlagda examen vill jag arbeta på antingen Migrationsverket, Rädda barnen eller liknande. Att vara på ett ställe där man gör skillnad helt enkelt! Högst upp på listan står ju självklart Utrikesdepartmentet och FN, men vi får se vart det hela bär hän någonstans... Mvh, Eva.

Svar på tråden Någon som läser/har läst Internationella Relationer?