• Anonym

    Hur lång tid tar det för Fluconazol/diflucan att verka??

    Har svamp i underlivet och tog igår kväll en engångskapsel Fluconazol (Diflucan) . Hur lång tid tar det innan klådan ska vara helt borta?? Har nämligen lite klåda till och från fortfarande fast å andra sidan har det ju bara gått ett halvt dygn sedan jag tog dosen....

  • Svar på tråden Hur lång tid tar det för Fluconazol/diflucan att verka??
  • fåglen

    Om du har svamp i underlivet så är det bättre att du använder Pevaryl som är en salva som du smörjer underlivet med. Så försvinner båda klådan och svampen. Finns även suppar att använda om du har svamp i vaginan. Diflucan brukar används när man har svamp i munnen. Lycka till!

  • Anonym
    fåglen skrev 2009-09-14 11:50:10 följande:
    Om du har svamp i underlivet så är det bättre att du använder Pevaryl som är en salva som du smörjer underlivet med. Så försvinner båda klådan och svampen. Finns även suppar att använda om du har svamp i vaginan. Diflucan brukar används när man har svamp i munnen. Lycka till!
    Nej, nu måste jag rätta dig Diflucan/Flucozanol engånsdos 150 mg är mot svamp i underlivet. Har fått utskrivet av Gyn. Man tar det i munnen, så smidigt att slippa kladda med salvor.
  • Anonym

    Är det verkligen ingen här som ätit ovanstående preparat??

  • Zorro1982

    Jag har ätit Diflucan/Flucanazol massor med gånger tyvärr - guds gåva till oss med mkt svamp :) Brukar väl gå ganska snabbt (kanske runt ett dygn) att svampen avtar men tänk på att underlivet ofta är ganska irriterad och irritationen i sig kan klia någon dag trots att svampen gått tillbaka.

    Har gått hos många olika gynekologer och ingen rekommenderar pevaryl. Har man riktiga problem så förvärrar den receptfria sk-ten det hela!

  • Anonym
    Zorro1982 skrev 2009-09-14 21:09:03 följande:
    Jag har ätit Diflucan/Flucanazol massor med gånger tyvärr - guds gåva till oss med mkt svamp :) Brukar väl gå ganska snabbt (kanske runt ett dygn) att svampen avtar men tänk på att underlivet ofta är ganska irriterad och irritationen i sig kan klia någon dag trots att svampen gått tillbaka. Har gått hos många olika gynekologer och ingen rekommenderar pevaryl. Har man riktiga problem så förvärrar den receptfria sk-ten det hela!
    Ja och framförallt så tycker jag det är så himla smidigt att bara svälja en enda kapsel som engångsdos, och slippa allt jäkla kladd med salvor o vagitorier!

    Fick Diflucan förra gången, men denna gång Flucanazol - men det ska väl vara exakt samma sak hoppas jag?

    Det har gått ett drygt dygn sedan jag tog kapseln nu och det är bättre men jag har haft lätt klåda av och till ikväll, men det är nog som du säger - att underlivet är irriterat...
  • Anonym
    fåglen skrev 2009-09-14 11:50:10 följande:
    Om du har svamp i underlivet så är det bättre att du använder Pevaryl som är en salva som du smörjer underlivet med. Så försvinner båda klådan och svampen. Finns även suppar att använda om du har svamp i vaginan. Diflucan brukar används när man har svamp i munnen. Lycka till!
    Inte suppar! De sätts ju in i rumpan. Vagitorier menar du.
    Diflucan används mot svamp i underlivet.  
  • Anonym (undrar)

    Men hur många dagar kan man räkna med? Tills irritationen också har gått tillbaka också, hur länge kan det ta?

    Har hört nånstans att numera rekommenderas det att man, om man tar en diflucan, så att man tar ytterligare en till efter en vecka för att typ boosta. Någon som hört det??

  • Phalaenopsis

    Klådan brukar gå över på något dygn med svampbehandling. Har man besvärlig klåda kan man köpa en xylocain-salva/gel och smörja på. Lindrar på några minuter! Glöm inte tvätta händerna efteråt så att inte fingertopparna bedövas.

  • Anonym (Hm)

    För mig har det tagit 2-3 dagar innan det gett med sig helt!

  • Fjärilslarv
    fåglen skrev 2009-09-14 11:50:10 följande:

    Om du har svamp i underlivet så är det bättre att du använder Pevaryl som är en salva som du smörjer underlivet med. Så försvinner båda klådan och svampen. Finns även suppar att använda om du har svamp i vaginan. Diflucan brukar används när man har svamp i munnen. Lycka till!


    men vad är det för skitsnack du kommer med????
    pevaryl och cannesten skaman definitivt inte ta mer än nödvändigt då de kan förstöra slemhinnorna. 150g diflokan som engångsdos vid svamp i muffen är mycket vanlig medicin.
  • Phalaenopsis
    Fjärilslarv skrev 2015-01-26 09:56:39 följande:
    men vad är det för skitsnack du kommer med????
    pevaryl och cannesten skaman definitivt inte ta mer än nödvändigt då de kan förstöra slemhinnorna. 150g diflokan som engångsdos vid svamp i muffen är mycket vanlig medicin.
    Om man har svamp på både in- och utsidan av underlivet går det utmärkt att kombinera vagitorier inuti med kräm utanpå.
  • Fjärilslarv
    Phalaenopsis skrev 2015-01-26 15:00:03 följande:
    Om man har svamp på både in- och utsidan av underlivet går det utmärkt att kombinera vagitorier inuti med kräm utanpå.
    inte upprepade gånger för det förstör slemhinnorna.
  • Phalaenopsis

    Om man får tillbaka svampen så fort man slutar med behandlingen kanske man ska överväga en annan behandling. Konstant användning rekommenderas inte, just för slemhinnornas skull. Lyckligtvis är de allra flesta inte så illa drabbade.

  • Anonym (elsaaa)
    Anonym (Hm) skrev 2015-01-26 04:31:20 följande:

    Diflucan receptfritt - http://euroclinix.net


    Jag har mottagit bestäIIningen och den kom i tid och piIIerna fungerar jättebra.
Svar på tråden Hur lång tid tar det för Fluconazol/diflucan att verka??