• Vitvå

Hackkorv?

Jag har en undran om hackkorv....är det ok mat?
    Jag frågade barmorskan och hon var inte säker, det står heller inget i häftet jag fick vid inskrivningen.
    Det är ju inälvsmat men inte 100% (som lever tex).
    Min BM sa att jag kunde äta det kanske 2 gånger/månad men inte mer...och riktigt njuta av denna underbara mat...

Vad tror ni?

• Svar på tråden Hackkorv?
  • maxmille

Ingen aning.. Men gå in på slv.se och kolla där om det står nåt klokt

• Vitvå

Idha1:
    Det är ju därifrån broschyren kommer som jag fick på inskrivningen och det står inget där...

• Vitvå

Har kollat där (på slv.se) men hittar inget...blir dock lite förvirrad då det är inälvsmat (med för mycket a-vitamin?) men det är ju som sagt inte vara inälvor i hackkorven...*förvirrad*

• Missboss

Sök det finns något på Pölsa som det även heter

• lata kocken Johanna

det beror väl lite på vad det är i hackkorv

hemgjord eller fabriksgjord?
    om den är fabriksgjord - finns det ngn näringförteckning? Det man är orolig för är ju ffa för mkt retinol... (A-vitamin alltså)

den där norrlandspölsan som finns på burk ska iallafall vara ok - om det är ngt jämförbart....

• Vitvå

Den är ju fabriksgjord, konsum Värmlands egen...

• neenoo

Skicka ett email till slv och fråga. Det har jag gjort om det är något som saknas i deras listor. De har svara varje gång. Att rekomendera!

• Vitvå

Hittade på livsmedelsveket:

"Sammanfattningsvis är A vitamin ett livsnödvändigt ämne som människan behöver i sin dagliga kost, men överintag kan leda till skador. En svensk normalkost täcker väl dagsbehovet för A vitamin, och A vitamin brist förekommer inte i Sverige idag. A vitamin behövs för en normal graviditetsutveckling, men det finns indikationer på att höga intag kan ge upphov till fosterskador. De kostråd som finns i Sverige idag säger att gravida skall undvika att äta lever och leverrätter och att eventuella extra kosttillskott av A vitamin i form av multivitaminer eller liknande inte ska innehålla mer än högst 1 mg A vitamin per dagsdos. "

Vad jag kan förså av detta så är det ok med A-vitamin i normala mängder...hur "lätt" är det att få i sig för mycket A-vitamin?
    Vilka mängder av mat ska man äta för att förgifta sig själv och barnet?

• Vitvå

Mailade livsmedelsverket och frågade om hackkorv och a-vitamin.
    Fick till svara att jag lugnt kunde äta hackkorv 1 gång/vecka *lycklig*
    Dessutom så frågade jag hur mycket och av vad man måste äta för att äta farligt mycket a-vitamin.
    Svaret blev att det i princip är omöjligt att äta farligt för mycket a-vitamin om man äter vanlig mat och att det är kosttillskott man ska akta sig för så man inte får i sig för mycket a-vitamin.
    Lever kunde man också äta, dock inte överdrivet mycket och man ska akta sig för viltlever då det tydligen är svårare att veta hur mycket a-vitamin det är i viltlever...

Så nu blir det hackkorv...och jag känner mig så där löjligt glad...en gång i veckan, det är ju underbart...

Svar på tråden Hackkorv?